• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 146002
+
-

حضور در محله‌ها به شرط هم‌افزایی

یادداشت
حضور در محله‌ها به شرط هم‌افزایی

سیدمهدی صادقی‌؛کارشناس شهری و فعال اجتماعی

حوزه ورود به جمعیت و به‌اصطلاح رفتن به کف خیابان و دیدن اقشار مختلف مردم برای فهم بهتر و بررسی مشکلاتشان سال‌های سال است که خیلی دوستان پیگیری می‌کنند. حالا به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری جدید خیلی جدی‌تر در این حوزه ورود کرده و در این بین، شهردار تهران و معاونان‌ وی هر هفته با حضور در میان مردم در جریان مشکلات و درخواست‌های مستقیم شهروندان محله‌ها قرار می‌گیرند. از طرف دیگر اعضای شورای شهر حضور چشمگیری در مناطق شهر دارند. اعضای شورای شهر معمولا با رویکردهای مختلف مانند رصد شهری، بازدیدهای مسجدمحور، محله‌گردی سعی کرده‌اند نسبت به فضای شهری اشراف بیشتری پیدا کنند و به‌نظر می‌رسد که این مسیر مثبت و مفید است. البته امیدوار هستیم که با برنامه‌ریزی منطقی‌تر، اتفاقات خوبی بیفتد.
بنابراین، اصل آن، موضوع خوبی است و اتفاقا خود ما هم در منطقه‌5 شهر تهران از یکی از اعضای شورای شهر خواهش کردیم که قراری با افراد دارای معلولیت بگذارند. این اتفاق رخ داد و شهردار منطقه هم حضور پیدا کرد و عزیزان دارای معلولیت مشکلات خودشان را مطرح کردند و امیدوار هستیم به‌واسطه پیگیری مدیریت شهری، نتیجه بدهد. این حرکت چند روزی است که در دیگر مناطق هم انجام شده تا مدیران شهری بیش از پیش در جریان مشکلات معلولان قرار بگیرند. همه این فعالیت‌ها با تأکید بر حضور مسئولان در میان مردم می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود؛ چراکه مردم بی‌واسطه با مسئولان صحبت کرده و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند. با این حال، یک ضعفی هم این موضوع دارد که اصلا به آن توجه نمی‌شود و آن بحث برنامه‌ریزی برای چنین موضوعاتی است. همانطور که گفتم دوستان در پروژه‌های مختلف مانند رصد شهری و مسجدمحوری یا بقیه اعضا شورای شهر به‌صورت جسته گریخته در محله‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند. نکته مهم این است که ما این پتانسیل موجود را در تمام نقاط شهر تقسیم‌بندی کنیم. اگر قرار باشد بدون ارتباط و بدون اینکه یک دبیرخانه مرکزی یا یک کارگروه مشخصی که شورای شهر و شهردار داشته باشد، این سرکشی‌ها اتفاق بیفتد، مشکلاتی پیش می‌آید. یکی اینکه احتمال دارد هم‌افزایی لازم میان اعضای شورا، شهردار و معاونان شهردار رخ ندهد و هرکدام برنامه‌های خود را در پی محله‌گردی دنبال کنند. از آنجایی که هماهنگی وجود ندارند، ممکن است در یک منطقه و محله تکرار حضور را ببینید ولی در یک منطقه و محله دیگری حضوری رقم نخورد. درحالی‌که مشکلات در شهر به‌صورت جدی گسترده است.
اگر قرار است این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شود، حتما باید یک دبیرخانه یا کارگروه‌مشترکی ایجاد شود و دوستان بعد از اینکه از محلات بازدید می‌کنند، مشکلات ثبت و احصا شده و در ادامه ارجاع‌ها انجام شود. اگر لازم است که یک مسئول برای مرتبه دوم در محله‌ای حضور پیدا کند، در واقع آنها متوجه می‌شوند که به مشکلات ثبت و احصا شده، رسیدگی صورت گرفته یا نه. آنها می‌توانند در تقسیم انرژی و هم‌افزایی کمک کنند تا تکرار حضور در مناطق و محلات اتفاق نیفتد. این شیوه در بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته دنیا نیز صورت می‌گیرد و ماحصل آن حکمرانی شهری به‌معنای واقعی است؛ اگرچه در آن شهرها تعداد نمایندگان مردم در انجمن‌های شهری به‌مراتب بیشتر از تعداد اعضای شوراهای شهر ایران است. در این خصوص نیز اعضای شورای شهر تهران می‌توانند از شورایاران به‌عنوان بازوان کمکی خود، استفاده کنند. با این حال، بررسی درخواست‌ها و مشکلات موجود، اقدام برای مرتفع‌سازی آنها، نظارت و رصد چگونگی انجام کارها و گرفتن بازخورد و نتیجه از اقداماتی که صورت گرفته باید در کارگروه‌ها و دبیرخانه‌هایی به‌طور منسجم انجام شود. تأکید دارم که حتما نتایج بازدیدها، بررسی شده و در جایی مکتوب شود تا همه اعضای شورای شهر و شهردار و معاونانش به آن دسترسی داشته باشند. نتایج نیز به مرور ابلاغ شده و دوستان بتوانند از اطلاعاتی که کسب می‌شود، برای بازدیدهای بعدی خودشان بهره ببرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید