• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145917
+
-

تقابل هیدروژنی‌ها با الکتریکی‌ها

به‌تازگی 6شرکت خودروسازی بزرگ جهان ازجمله جنرال موتورز، فورد موتور، ولوو و دایملر - مرسدس بنز طی بیانیه‌ای توافق کردند همه تلاش خود را برای حذف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی تدریجی خودروهای الکتریکی به‌کار بگیرند. در مقابل خودروهای بنزینی یا دیزل هم‌اکنون مشهورترین گزینه خودروهای تمام الکتریکی به‌حساب می‌آیند. با جدی شدن خودروهای الکتریکی اما مخالفانی هم پیدا شده‌اند. به‌عنوان نمونه شرکت تویوتا به‌عنوان یکی از خودروسازهای بزرگ دنیا اعلام کرده که برخلاف بقیه توان خود را روی توسعه خودروهای هیدروژنی می‌گذارد. به عقیده مقام‌های این شرکت در سطح جهانی زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای الکتریکی فراهم نیست و عملا نمی‌توان به آینده آنها خوش‌بین بود. سخنگوی شرکت تویوتا در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده که هنوز در بسیاری از مناطق دنیا مثل آسیا، آفریقا و خاورمیانه، فضایی مناسب برای راه‌اندازی حمل‌ونقل کاملا پاک ایجاد نشده است. از دید وی ایجاد چنین فضایی و زیرساخت‌های مربوطه نیازمند گذشت زمان است.
خودروهای هیدروژنی که تویوتا یکی از شرکت‌هایی است که روی آن کار می‌کند حامل یک مخزن بزرگ هیدروژن هستند. ترکیب هیدروژن و اکسیژن تولید آب و الکتریسیته می‌کند و این الکتریسیته می‌تواند موتور برقی را به‌کار بیندازد.

ب‌ام‌و در حال توسعه تکنولوژی خاص خود برای خودروهای هیدروژنی است. این شرکت نخستین شرکتی در جهان بود که از سوخت هیدروژن به‌عنوان سوخت در موتورهای درون‌سوز استفاده کرد. خودروهای سری هفت ب‌ام و با موتورهای درون‌سوز هیدروژنی از پیشروترین موتورهای درون‌سوز در زمان ارائه بودند. البته این موتورها به‌دلیل تکنولوژی و هزینه بسیار بالا به تولید انبوه نرسیدند.
شرکت ب‌ام‌و هم در تلاش است تا از هیدروژن با پیل‌های سوختی در خودروهای سری ایکس خود استفاده کند. در این خودروها هیدروژن درون مخازن فشار بالا ذخیره می‌شوند و سپس در پیل سوختی با اکسیژن واکنش می‌دهند که حاصل آن بخار آب و الکتریسیته است. الکتریسیته تولید شده در موتورهای برقی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این روش مزیت‌هایی در برابر خودروهای برقی - باتری دارد. خودروهایی که در آن باتری شارژ می‌شود پیمایش کم و زمان شارژ زیادی می‌برند اما پیمایش خودروهای پیل سوختی بیشتر و زمان سوخت‌گیری آن مشابه ‌خودروهای گازسوز است.
جذابیت هیدروژن این است که نسبت به تغییر کامل خودروهای برقی، اختلال کمتری ایجاد می‌کند. انجمن خودروسازان ژاپن تخمین می‌زند که با این وصف صنعت خودروسازی می‌توان در آینده‌ای نزدیک، بالغ بر 5/5میلیون نفر را استخدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید