• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145808
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ در جست‌وجوی خوشبختی


یکی از فیلم‌های شاخص در حوزه شکست‌ها و موفقیت‌های مالی را باید «در جست‌وجوی خوشبختی» بدانیم؛ هرچند که این فیلم، فراتر از این موارد است و جزو فیلم‌های کاردرست تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود. ویل اسمیت در این فیلم، نقش یک آدم پرتلاش را بازی می‌کند که سرانجام ناچار می‌شود با پسرش، در توالت‌های شهر استراحت کند؛ صحنه‌ای که اوج استیصال او در این فیلم است. اما همه بدبختی‌ها و شکست‌های او، سرانجام به پایان خوش می‌رسد؛ او سرانجام در یک شرکت بازاریابی استخدام شده و به ثروت و مکنت می‌رسد. جالب اینکه این فیلم، از روی داستان واقعی کریس گاردنر ساخته شده است که یک خرده‌فروش اسکنرهای پزشکی بوده. تماشای این فیلم، به شما ثابت می‌کند که حتی موفق‌ها هم مسیرهای پرپیچ‌و‌خمی را داشته‌اند.

وال استریت

فیلم را الیور استون با ایفای نقش مایکل داگلاس، چارلی شین و داریل هانا ساخته و در سال1987 اکران شده است. شاید امروزه اگر به کسی بگویید که پول و تلاش برایش قطعا خوشبختی نمی‌آورد، در عقل شما شک کند. این اتفاقی بوده که سال‌ها پیش حتی آمریکایی‌ها هم در فیلم‌های حرفه‌‌ای خودشان به آن توجه کرده‌اند؛ اینکه ثروتمند شدن و حتی کسب شهرت حرفه‌ای، الزاما مساوی با رضایت و خوشحالی نیست. در فیلم «وال استریت»، ما جماعتی را می‌بینیم که جاه‌طلب بوده و می‌خواهند هر طوری شده به ثروت و سبک زندگی لاکچری دست پیدا کنند. هرچند که بعدها متوجه اشتباهات خودشان می‌شوند، هرچند که گاهی دیگر دیر است و نمی‌توان گذشته‌ها را جبران کرد.

گرگ وال‌استریت

این فیلم را شاید خیلی‌ها یادشان مانده باشد؛ خاصه اینکه در سال‌های اخیر که تب‌و‌تاب بورس‌بازی در ایران هم به‌شدت بالا گرفت، خیلی‌ برای ما آشنا به‌نظر می‌رسید. این فیلم هم براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. فیلم را مارتین اسکورسیزی، کارگردان مطرح ساخته و لئوناردو دی کاپریو هم نقش جردن بلفورث را در آن بازی کرده است؛ که در اصل از کتابی که این فرد نوشته اقتباس شده است. در این فیلم، دقیقا ماجرای جاه‌طلبی‌های مالی یک متخصص بورس و موفقیت‌های او و سرانجام شکست‌هایش به تصویر کشیده می‌شود. در واقع شخصیت اصلی فیلم، در پایان همان فرد مفلوک اول فیلم است؛ با این تفاوت که به اوج یک زندگی کثیف ولی مرفه رفته و چیزی دستگیرش نشده.

اشعار حسین منزوی

اگر دوست دارید غزل‌خوانی کنید ولی حال و حوصله خواندن غزل‌های کلاسیک و غور در معنای سخت آنها را ندارید، پس این شما و این هم گزیده اشعار حسین منزوی. نقل است که شفیعی‌کدکنی در مورد غزل‌های او گفته که فلانی، بر پشت‌بام غزل رفته و نردبامش را انداخته است؛ یعنی به جایی رسیده که کمتر کسی می‌تواند به آن برسد. هرچند که استاد هیچ‌گاه حاضر نشد این نظر خودش را مکتوب کند. غزل‌های او، عاشقانه است و امروزی؛ با کشف‌های زبانی و ادبی فوق‌العاده. هرچند که گاهی در میانه اشعارش نیز، رگه‌هایی اجتماعی خودنمایی می‌کند که از ویژگی‌های اشعار وی محسوب می‌شود. پس اگر دنبال غزل‌های امروزی هستید، می‌توانید به این کتاب فکر کنید.

آینه در آینه

خوانش اشعار هوشنگ ابتهاج، معروف به سایه هم جزو گزینه‌های همیشه مطرح و قابل‌پیشنهاد برای کسانی است که می‌خواهند از شعرهای خوش‌خوان معاصر، انتخابی داشته باشند. تصور کنید که شاعر هوشنگ ابتهاج باشد و این کتاب نیز به انتخاب شفیعی‌کدکنی از اشعار وی منتشر شده باشد، به‌نظرتان می‌شود از چنین کتابی به‌راحتی گذشت؟ ابتهاج در بیشتر زمینه‌های شعری دست‌آزمایی کرده و چه اشعار نیمایی و چه اشعار کلاسیک و چه حتی تصنیف‌های او، در اوج قرار دارند. اجتماعی بودن، جزو جدایی‌ناپذیر اشعار وی محسوب می‌شود؛ ویژگی خاصی که با رویکرد عاشقانه و شاعرانه او درهم‌آمیخته و باعث شده تا به مزیت بزرگ اشعار وی تبدیل شود. زبان اشعار او نیز برای نسل جوان امروز قابل‌فهم و درک است.

گریه‌های امپراتور

فاضل نظری را بدون شک، باید پراقبال‌ترین غزلسرا و چه بسا کلاسیک‌سرای بعد از انقلاب درنظر گرفت. او تا به حال کتاب‌های زیادی منتشر کرده و رکوردها را در فروش آثارش نیز جابه‌جا کرده است. سعی می‌کند که دست به تجربه‌آموزی‌های جدیدی هم در عرصه غزلسرایی بزند اما هنوز هم که هنوز است، باید معتبرترین و مهم‌ترین کتاب او را «گریه‌های امپراتور» بدانیم؛ کتابی که عملا شاعرش را به‌عنوان یک شاعر مهم به جامعه ادبیات و کتاب و فرهنگ ایران مطرح کرد. طرح جلد کتاب و انتخاب این عنوان، به‌خودی خود نشان از خلاقیت شاعر و انتشارات می‌دهد. امپراتور در اشعار فاضل، نمادی از انسانی است که به کره‌زمین تبعید شده است؛ انسانی که قرار بود خلیفه الهی باشد.

قصه‌گویی خلاقانه

شب‌های بلند پاییزی جان می‌دهد برای دورهمی‌های خانوادگی. در این میانه نیز قصه و قصه‌گویی، جزو سرگرمی‌های همیشگی می‌تواند باشد اما قصه‌گویی برای بچه‌ها و تربیت آنها هم از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعتا می‌توانید مدل‌های مرسوم قصه‌گویی مثل قصه‌گویی از روی کتاب یا قصه‌گویی همراه با ایفای نقش و تقلید صدا یا حتی نمایش عروسکی و ... را داشته باشید اما یکی از شیوه‌های خلاقانه قصه‌گویی، روایت مشارکتی است که مخصوصا برای سرگرم کردن بچه‌ها کاربرد زیادی دارد. بدین شکل که قصه‌ای را شروع می‌کنید و روایت ادامه آن را به فرزندان خود می‌سپارید و سپس از پایان روایت آنها قصه را دنبال می‌کنید. در این روش، حتی قصه‌های معمول و مرسوم می‌توانند به روش‌های جدیدی نیز بیان شوند. 

جدول کلمات

یکی از بهترین گزینه‌های خانه‌گردی استفاده از بازی‌های کلامی و زبانی است. طبیعی‌ترین ایده هم استفاده از جدول‌های واژگان‌محور است. خوشبختانه هم روزنامه‌ها و هم سایت‌های آنلاین و غیرآنلاینی وجود دارند که جدول‌هایی را برای سرگرم کردن مخاطب‌شان منتشر می‌کنند. شاید تا به حال به این جدول کلمات و پیدا‌کردن واژگان مناسب چندان دقیق نشده باشید و سرگرم شدن به آنها را کار آدم‌های پیرمرد و بیکار بدانید؛ سخت در اشتباهید. این جدول‌ها، بهترین تمرین برای جلوگیری از آلزایمر و فروپاشی حافظه و ذهن هستند. ضمن اینکه حضور‌ذهن شما را هم تقویت می‌کنند؛ مخصوصاً اگر زمان خاصی را هم برای حل آن در نظر بگیرید. از سوی دیگر، می‌توانند قدرت واژه‌پردازی و احضار واژه شما را به شدت افزایش بدهند که در صحبت کردن به دردتان می‌خورد. 

بازی کاستل

وقتی که آخر هفته جمع می‌شوید، می‌توانید به راحتی با بردگیم‌ها سرگرم شوید؛ ضمن اینکه گاهی نیز نسخه‌های موبایلی آنها هم هست اما این بازی‌ها بیشتر فیزیکی و قابل‌لمس هستند. شما از این بازی‌ها، می‌توانید به بازی کاستل بپردازید. یک بازی شسته‌رفته و ساده است. معمولاً بازیگرانش بین 2تا 6نفر می‌تواند باشد که برای یک جمع خانوادگی، عالی است. یاد گرفتن آن هم ساده است؛ در حد چند ثانیه زمان نیاز دارد، همین. شما کارت‌هایی دارید و بازیگران طرف مقابل شما هم کارت‌هایی دارند. حالا به 2روش می‌توانید بازی کنید؛ جلوی چشم طرف یا جلوی چشم خودتان. در نهایت اینکه کارت‌‌‌هایی که نزد شما می‌ماند، باید جمع شماره‌هایش، بیشتر از بقیه باشد تا برنده بشوید.

بازی توپی

این بازی می‌تواند برای فرزندان شما و حتی خود شما حسابی مفید و سرگرم‌کننده باشد. ماجرا، ماجرای توپی است که به نوعی جان هم دارد. او که متعلق به دختربچه‌ای دوست‌داشتنی است، به‌شدت مورد‌توجه او قرار گرفته. در نتیجه دیگر اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها حسودی‌شان شده و او را داخل چاه فاضلاب انداخته‌اند که به نوعی از دستش راحت بشوند. حالا شما در نقش یک بازیکن، باید این توپ را از چاه بالا بیاورید اما همه‌‌چیز که به این راحتی نیست. در بین راه کلی مانع و گرفتاری وجود دارد که باید با دقت تمام، بر آنها غلبه کرده و توپ را بالا بیاورید. هدف نهایی این است که این توپ دوباره به‌دست دختربچه برسد.

بردگیم گوهرنشان‌

بردگیم گوهرنشان یک بازی رومیزی است که می‌توانید آخر هفته‌ها در خانه و با خانواده و فامیل بازی کنید؛ در اصل یک بازی استراتژیک محسوب می‌شود. این بازی نسخه ایرانی شده یک بازی معروف خارجی است. در این بازی در اصل، شما باید قیمتی‌ترین گوهرها را جمع کرده و در نهایت بهترین تابلوهای نقاشی ایران و جهان را خریداری کنید و بتوانید برای خودتان اسپانسر هم دست و پا کنید. هر کسی که بهترین موزه و اسپانسر را داشته باشید، می‌تواند برنده بازی باشد. این بازی از ۹۰کارت تابلوی نقاشی، ۱۰کارت اسپانسر، ۱۴کارت سردر موزه، یک کارت سردر ویژه، ۳۵الماس در 5رنگ، ۵سکه طلایی، ۲دفترچه قوانین بازی و در نهایت یک دفترچه راهنمای نقاشی‌ها ساخته شده است.

مزرعه نانو

این بازی موبایلی هم، یک بازی طراحی شده در سبک مدیریت است؛ یعنی علاوه بر بازی، باید کمی هم هوش مدیریتی داشته باشید تا بتوانید از پس انجام آن برآیید. در این بازی که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده، بازیکن باید مزرعه‌ای برای خودش بسازد و مدام و در مراحل مختلف آن را گسترش بدهد. طبیعی است که مثل هر بازی دیگری نیز، شما با چالش‌هایی به این منظور روبه‌رو خواهید بود که باید بتوانید آنها را رفع کنید. شما باید به‌عنوان یک بازیکن، بتوانید در مزرعه‌تان مواداولیه را تولید کنید، کارخانه بسازید، با مواداولیه‌ای که خودتان تهیه کرده‌اید محصولاتی بسازید و... . این بازی مراحل مختلفی دارد و چالش‌های هر مرحله نیز متنوع است. رکوردهای اتمام هر مرحله نیز می‌تواند برای شما امتیاز مثبتی درنظر گرفته شود.

پادکست/  روایتی از تهران

اگر در طول روز فرصت‌هایی دارید که نمی‌خواهید به بطالت بگذرد و حوصله کتاب خواندن هم ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که پادکست گوش کنید. پادکست «تهران: یک روایت موسیقایی» که رادیو جوان منتشر کرده است، روایتی متفاوت از شهر تهران است که در آن به مرور خاطرات همراه با موسیقی‌هایی‌ است که این خاطرات را برای ما تداعی می‌کند. این پادکست که یک ساعت زمان آن است از ده بخش مجزا تشکیل شده و روایت‌های آن با صدای وحیده طهماسبی، سلمان خورشیدی، مهسا نعمت، علیرضا بنی‌جانی، فائقه تبریزی، سیامک قلی‌زاده، سالار موسوی، کیمیا خسروی، هاجر رزمپا و امیر بهاری منتشر شده است. همچنین متن این پادکست را امیر بهاری به رشته تحریر درآورده است.

مستند / دویدن در جاده‌های ایران

کریستینا پالتین که به تنهایی و با پای پیاده سفر می‌کند، توانسته است 1144مایل(1841کیلومتر) در ایران را طی کند و خاطرات جالبی را به ثبت برساند. این خانم سوئدی در گذشته با 24ساعت دویدن روی تردمیل توانسته بود رکورد خود را در کتاب گینس به ثبت برساند و همین باعث شده بود که به سفر با پای پیاده ترغیب شود. این ماجراجو و مهندس 44ساله 58روز در ایران حضور داشت و تنها 8روز از این زمان حضورش را به‌صورت فیلم مستند تولید کرد و به نمایش گذاشت. نام این مستند زیبا و منحصر به‌فرد که کریستینا به‌تنهایی و در ایران به ثبت رسانده Alone through Iran  است و معنی آن «تنها در جاده‌های ایران» است.

کتاب /در جست‌وجوی حقیقت

کتاب ماجراجویی‌های بزرگ که نوشته Alastair Humphreys است یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینه گردشگری محسوب می‌شود و معمولاً خواندن این کتاب به دوستداران این حوزه سفارش می‌شود. نویسنده کتاب ماجراجویی‌های بزرگ (Grand Adventures) کسی است که به‌عنوان ماجراجوی برتر نشنال جئوگرافیک معرفی شده است. این کتاب الهام بخش شماست تا بتوانید ماجراجویی‌های خودتان را داشته باشید. از دوچرخه‌سواری در شهر کیپ‌تاون در کشور آفریقای‌جنوبی تا کایاک‌سواری در رودخانه‌های وحشی آلاسکا و پیمودن مسیر یک کشور تا کشور دیگر با پای پیاده. جالب است بدانید نویسنده از خوانندگان درخواست می‌کند تا درصورتی که شما هم یک فرد ماجراجو هستید و داستان‌های خودتان را می‌نویسید، می‌توانید این داستان‌ها را در کتاب او هم منتشر کنید.

تهران پایتخت ایران است

اگر تصور می‌کنید که مشکلات تهران و خاصه حاشیه‌نشین‌ها و جنوب آن متعلق به این روزهاست که باید بگوییم اشتباه می‌کنید. این مشکلات از قبل نیز وجود داشته است؛ از وقتی که تهران شروع به بزرگ‌تر شدن کرد. کامران شیردل در مستند «تهران پایتخت ایران است» خود، که در سال 1340 ساخته، سری به جنوب شهر تهران و مشکلاتی که داشته، زده است. این مستند، برای کسانی که می‌خواهند نگاهی به تاریخچه مشکلات ایران و قدیم‌های جنوب شهر بیندازند، می‌تواند منبعی ناب باشد؛ همچنین برای کسانی که می‌خواهند در قالب کارهای هنری، نمایشی و ... به بازتولید این فضا دست بزنند. جالب اینکه این مستند و پیگیری مشکلات جنوب شهر، از خزانه آغاز شده و ادامه پیدا کرده است.

تماشاخانه‌های لاله‌زار

شبکه مستند در یکی از سلسله مستندهای خود به اسم تماشا، قصد دارد به دلیل جذابیت‌هایی که تصاویر نوستالژیک دارند، بخشی از مستندها را پخش کند یا اینکه اقدام به پخش اولین آثار مستندسازان پیشکسوت نیز داشته باشد. در یکی از قسمت‌ها، این مستند سراغ تماشاخانه‌های قدیمی تهران در خیابان لاله‌زار رفته است. لاله‌زار، زمانی برای خودش مرکز فرهنگی و هنری تهران و بلکه ایران بوده و تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش زیادی در آن وجود داشته‌است. امروزه بخشی از این نوستالژی را در شهرک سینمایی غزالی می‌توانید مشاهده کنید اما اگر علاقه‌مند هستید تا درباره تماشاخانه‌های قدیمی تهران و نوع شکل‌گیری‌شان چیزهای بیشتری بدانید، می‌توانید به این مستند سری بزنید که در آرشیو اینترنتی این شبکه هم موجود است.

از طهران تا تهران

همین الان هم اگر به بازار تهران سر بزنید، 2چیز توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد؛ اول اینکه اگر حواس‌تان نباشد به راحتی در این بازار بزرگ و عجیب و تو‌در‌تو گم خواهید شد و دوم اینکه این بازار هنوز هم بوی تهران قدیم را می‌دهد و هنوز هم برای خودش نوستالژیک است اما اگر علاقه‌مندید مستندی کوتاه و خوش‌ساخت از بازار قدیم تهران را ببینید، می‌توانید به مستند «از طهران تا تهران» رضا خانلری فکر کنید که در پلتفرم‌های پخش ویدئو قابل‌دستیابی است. متن این مستند با پژوهش در متون به‌جا‌مانده از سیاحان اروپایی که از بازار قدیم تهران دیدن کرده‌اند نوشته شده. سپس این متن‌ها و تصویرهای بازار به روزرسانی شده و این مستند تهیه شده است.

این حکایت

موضوعات تاریخی معمولا با پادکست‌ها نزدیکی بیشتری دارند. پس برای علاقه‌مندان تاریخ، پادکست‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. یکی از معروف‌ترین این پادکست‌ها هم که «این حکایت» است. این حکایت سعی می‌کند که به تاریخ معاصر و جریان‌ها و اتفاقات آن بپردازد. البته سعی کرده که در روایت خودش از صداهای موجود و به‌جا‌مانده نیز نهایت استفاده را داشته باشد تا به نوعی با یک مستند صوتی روبه‌رو باشیم. میثم محمد، که سازنده این پادکست‌ها محسوب می‌شود کارش را با بررسی قیام 30تیر1331 شروع کرده و همینطور پیش آمده و در این بین از منابعی چون پروژه تاریخ شفاهی هاروارد هم استفاده فراوانی برده است. پس اگر می‌خواهید در جریان رانندگی یا وقت‌های بیکاری، با پادکست‌ها به تاریخ بروید، «این حکایت» را از دست ندهید.

پادکست گازت

مطبوعات، به نوعی تاریخ‌نویسی روزمره محسوب می‌شوند. به همین دلیل است کسانی که می‌خواهند تاریخ را معمولا در 2سده اخیر مرور کنند، استناد زیادی به مطبوعات دارند. حالا «گازت»، سعی کرده است که از طریق نشریاتی که در دوره قاجار و معاصر منتشر شده‌اند، به روایت رویدادهای مهم معاصر بپردازد. این پادکست را الهه خسروی‌یگانه و صادق روحانی تهیه می‌کنند. آنها بخش‌هایی از این رویدادها را که در مطبوعات زمان خود منعکس شده‌اند بازخوانی کرده و سپس تحلیل می‌کنند تا شنونده بتواند به نگاه جامع‌تر و کامل‌تری از وقایع دسترسی پیدا کند. تا حالا ده‌ها اپیزود از این پادکست منتشر شده که می‌توانید در بین آنها دست به انتخاب زده و رویدادهای مورد‌نظرتان را گوش بدهید.

پادکست پرچم سفید

شاید هم ما جنگ‌ها را دوست نداشته باشیم اما بیشتر ما می‌دانیم که روایت و تصور تاریخ بدون جنگ‌هایش تقریبا غیرممکن است. جاهایی هم اگر بوده که شما علاقه به جنگ نداشته‌اید، این دیگران بوده‌اند که جنگ‌ها را بر شما تحمیل کرده‌اند. به همین دلیل است که می‌توان تاریخ را به روایت جنگ‌ها هم مرور کرد. جدا از سریال‌های تاریخی که در این زمینه ساخته می‌شود، پادکست‌هایی مانند پرچم سفید هم هستند که به بررسی جنگ‌های بزرگ تاریخ سرگرم‌اند. این پادکست سعی کرده کارش را از ظهور نازیسم در آلمان شروع کند؛ که به نوعی سرآغاز بزرگ‌ترین جنگ معاصر و چه‌بسا تاریخ بوده است. این پادکست‌ها را احسان طریقت تولید کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید