• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145406
+
-

مشهدی‌ها نگران ایمنی بیمارستان‌ها نباشند

همشهری خبر منتشر‌شده درباره تاییدیه ایمنی بیمارستان‌های مشهد را در گفت‌وگو با مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این کلانشهر بررسی کرد

مشهدی‌ها نگران ایمنی بیمارستان‌ها نباشند

مرضیه ثمره‌حسینی- خبرنگار

«هیچ بیمارستانی در مشهد تاییدیه ایمنی ندارد!»؛ این خبری بود که انتشار آن نگرانی‌ها و واکنش‌های زیادی را بین کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها برانگیخت.  حسین صالح، رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با روزنامه خراسان گفته بود که تقریبا هیچ بیمارستانی در مشهد دارای تاییدیه ایمنی از طرف سازمان آتش‌نشانی نیست و اخطارهای مکرر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به 33بیمارستان این شهر برای دریافت تاییدیه ایمنی بی‌ثمر بوده است.
از آنجا که انتشار این خبر نگرانی‌هایی را در میان مردم، به‌ویژه شهروندان مشهدی ایجاد کرد، روزنامه همشهری با مسعود ظهوریان، مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، با هدف روشن‌شدن ابعاد این خبر گفت‌وگویی انجام داده است.

صدور تأییدیه ایمنی، کلی است
مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با تاکید بر اهمیت اخذ تاییدیه ایمنی گفت: نداشتن تأییدیه ایمنی به معنی ناایمن‌بودن نیست. ممکن است برخی از بیمارستان‌ها ایمن باشند اما چون فقط در یک یا چند مورد دارای نقص و اشکال فنی هستند، تأییدیه کامل ایمنی را دریافت نکنند.
مسعود ظهوریان در ادامه به تعریف تأییدیه ایمنی درباره مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: آتش‌نشانی جایگاه نظارتی دارد به این معنا که از اماکن و ساختمان‌های مختلف به شکل نظارتی دیدن می‌کند و اگر ساختمانی منطبق با استانداردهای کشوری نباشد برای رفع نواقص مورد اخطار قرار می‌گیرد. برای تأییدیه ایمنی بیمارستان‌ها نکته مهم این است که یک بیمارستان دارای بخش‌های زیادی از جمله تاسیسات، بخش‌های اداری و دفتری، اتاق‌های بیماران، واحدهای تعمیراتی، محوطه، پارکینگ و... است که همه این بخش‌ها مورد بازرسی ایمنی آتش‌نشانی قرار می‌گیرد و اگر فقط در یک بخش نقص و انطباق‌نداشتن با معیارهای ایمنی‌سازی وجود داشته باشد، آتش‌نشانی به صورت کلی اعلام می‌کند این مرکز درمانی ناایمن است و از دادن تأییدیه تا اصلاح همان یک بخش خودداری می‌کند.
 به عنوان مثال در بسیاری از بیمارستان‌های در حال توسعه، بخش‌های قدیمی دارای ایمنی کامل هستند اما بخش‌های جدید آنها که عمدتا به دلیل بیماری کرونا در حال توسعه و گسترش  است یک‌سری تاییدیه‌ها را ندارد. در چنین موقعیتی آتش‌نشانی کل مجموعه را تأیید ایمنی نمی‌کند و بیمارستان مورد نظر را ناایمن به ثبت می‌رساند.

نقش دانشگاه علوم‌پزشکی در نظارت
مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در ادامه به مداخله دانشگاه علوم‌پزشکی به عنوان مرجعی برای تایید فعالیت بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی مرجعی برای صدور تأییدیه و مجوز فعالیت است و این کار را از طریق واگذاری نظارت به نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری، آتش‌نشانی، محیط‌زیست و... انجام می‌دهد و در صورت تأیید همه ارگان‌ها و دریافت تأییدیه از همه این مراکز، بیمارستان‌ها می‌توانند فعالیت کنند. بنابراین علوم‌پزشکی بر تمام مراحل تاسیس، توسعه و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و حتی کلینیک‌ها نظارت کاملا مستمر دارد.

مردم نگران نباشند
مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در پایان درباره وضعیت بیمارستان‌های مشهد بیان کرد: تأییدیه‌های ایمنی کلی و حاصل کسب مجموعه‌ای از استانداردها در بخش‌های مختلف یک مجموعه است؛ ممکن است بیمارستانی بیش از 90درصد بخش‌هایش مورد تأیید باشد اما فقط قسمت پمپخانه یا روشنایی دارای ایراد و نقص باشد و به دلیل وجود همین یک مورد، تأییدیه ایمنی صادر نشود.
 بر این اساس در وضعیت فعلی اوضاع بیمارستان‌های مشهد از نظر ایمنی در حد نسبی است و مردم نگران نباشند. ما امیدواریم با همکاری بیشتر مسئولان بیمارستان‌ها در زمینه صدور تأییدیه ایمنی کامل تسریع شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید