• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145361
+
-

رئیس‌جمهوری و شهردار تهران با معتادان متجاهر دیدار کردند و پای صحبت‌‌هایشان نشستند

چهره تهران از معتادا ن متجاهر پا ک می‌شود

گزارش
چهره تهران از معتادا ن متجاهر پا ک می‌شود

آوین آزادی - خبر‌نگار

در 3سال گذشته، جمعیت معتادان متجاهر پایتخت، 110درصد افزایش پیدا کرده است. روند افزایشی معتادان متجاهر راوی این حقیقت است که برنامه‌هایی که برای کنترل اعتیاد در دست قرار داشته یا به‌درستی اجرا نشده یا در حوزه سیاستگذاری دارای خلأهای جدی بوده. تهران هم‌اکنون میزبان ۲۱هزار معتادی است که به تصویر سطح شهر گره خورده‌اند. در همین راستا سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از مراکز نگهداری این معتادان در شهرستان ری، دیدن کرد و خواستار رفع مشکل این افراد شد. همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم در روز پنجشنبه پای صحبت معتادان در پاتوق‌شان نشست و دستور رسیدگی به وضعیت بهداشتی و سلامت آنها را صادر کرد. حسین ایمانی جاجرمی، کارشناس شهری در این‌باره می‌گوید: مسئله اعتیاد از نظر جامعه‌شناسی با همبستگی اجتماعی مرتبط است. هرچقدر همبستگی در جامعه بالاتر باشد، افراد احساس تعلق خاطر بیشتری به جامعه کنند و خانواده و اقتصاد کارکرد خود را داشته باشد، پدیده اعتیاد هم کمتر خواهد بود.

سریال دستورها برای رسیدگی 


مسئله معتادان در شهر، به‌نظر می‌رسد در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است. در همین راستا رئیس‌جمهوری در بازدید از مرکز نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان ری با اشاره به اینکه زیبنده تهران و ری نیست که افراد شب‌ها در آنجا سرپناه نداشته باشند، از استاندار تهران و مسئولان شهرری خواست نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
سیدابراهیم رئیسی، صبح دیروز ضمن بازدید از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی سروش در حاشیه شهرستان ری با مددجویان و مدیران این مرکز به گفت‌وگو نشست و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت. او در جمع این افراد، گفت: من قلبا ناراحت می‌شوم که شما جوانان را اینجا می‌بینم. همت همه مدیران و مربیان اینجا هم بازگشت شما به جمع خانواده است، شما هم تصمیم بگیرید که دیگر کاری انجام ندهید که مجددا به این مراکز بیایید.
رئیس‌جمهوری افزود: هدف همه این است که شما اعتیاد را ترک کنید و شما هم اراده کنید دیگر سراغ مواد‌مخدر نروید. او با اشاره به نگرانی خانواده‌ها و مسئولان از بازگشت دوباره افراد به دامن اعتیاد، گفت: تامین شغل برای مددجویان پس از بازگشت به جامعه ضروری است و اگر مددجویان همت کنند که سراغ اعتیاد نروند، جامعه آنها را به گرمی می‌پذیرد. رئیسی با اشاره به اینکه این عزیزان جزئی از خانواده و عائله کشور هستند، تأکید کرد: باید دلایل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی گرایش به اعتیاد بررسی شود. رئیس‌جمهوری ضمن بازدید از فاز جدید این مرکز بازپروری، گفت: ان‌شاءالله با همت شما و برنامه‌‌ریزی متولیان، چهره تهران از معتادان متجاهر پاک شود.
از سوی دیگر، شهردار تهران در ادامه سلسله بازدید‌های هفتگی خود از مناطق پایتخت در پویش قرار خدمت به منطقه16 شهر تهران رفت و حین بازدید از مجموعه ورزشی میثاق، سری به پاتوق معتادان متجاهر در این بوستان زد و از نزدیک شنوای مشکلات آنها بود. روز پنجشنبه، شهردار تهران اعلام کرد: برخی ‌معتادان متجاهر از زخم باز خود رنج برده و به همین دلیل از شهردار تهران درخواست رسیدگی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارند. در این بازدید که زاکانی پای درد‌دل معتادان متجاهر در پاتوقشان (بوستان میثاق) بود، برخی معتادان از زخم باز خود و مشکلاتشان سخن گفتند و خواستار رسیدگی به وضعیت درمانی خود شدند که شهردار تهران پس از بررسی موضوع، دستور اعزام تیم‌های بهداشت و درمان شرکت شهر سالم برای رسیدگی به وضعیت درمانی آنها را صادر کرد.

هیچ‌ نهادی به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند 
اخبار منتشر‌شده از وضعیت نابسامان اعتیاد در شهرها، به‌خصوص در پایتخت، دیگر لوث شده و این می‌تواند آغاز بلند‌شدن صدای زنگ خطر باشد. ایمانی جاجرمی در این‌باره به همشهری می‌گوید: امروز دیگر همه می‌دانیم که مواد ‌مخدر جانشینی برای روابط از دست رفته است، معتاد یک فرد طرد‌شده و منزوی است که در واقع به‌دنبال آن است که خلأهای عاطفی خود را با مصرف مواد پرکند. اینکه شما می‌گویید در 3سال گذشته 110درصد افزایش داشته‌ایم، به این معناست که باید علت را در مسائل اجتماعی به شکل جدی‌تری جست‌وجو کنیم. البته بخشی از این افزایش به کرونا و تبعات منفی آن برای جامعه برمی‌گردد، بخشی هم ریشه در تورم‌های مستمر 40وچنددرصدی دارد. به‌گفته این کارشناس ارشد شهری، هرچقدر تامین معیشت افراد سخت‌تر شود، احتمال درگیری آن جامعه با مواد بیشتر خواهد شد. جاجرمی همچنین در ادامه، سهولت دسترسی به مواد‌مخدر و به‌کارگیری سیاست‌های شکست‌خورده را از دیگر دلایل گسترش اعتیاد در شهر دانست و گفت: باید بپذیریم حل این بحران نیاز به یک وحدت و همکاری همه‌جانبه دارد. شهرداری به‌تنهایی نباید سراغ حل چنین مسئله‌ای برود؛ چرا‌که نه ساختار این نهاد، نه رویکرد آن و نه روحیه سازمانش برای این مسئله مناسب نیست. نیاز به برنامه اقدام مشترکی حس می‌شود که در آن از کارشناسان سلامت، سازمان بهزیستی، هنرمندان، جامعه‌شناس‌ها، روانشناس‌ها، انسان‌شناس‌ها و کارشناس‌های شهری استفاده شود. به‌گفته او، ‌شهرداری و نیروی انتظامی به‌تنهایی نمی‌توانند مشکل را حل کنند؛ این پروژه بارها شکست خورده و ما هم دیگر نباید به راه‌حل‌های تکراری اصرار داشته باشیم.

در آیینه آمار 
2میلیون‌و800هزار معتاد در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 64هزار معتاد، متجاهر هستند. براساس اعلام معاون ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وضعیت شیوع موادمخدر در جمعیت عمومی کشور 5.4درصد، در جمعیت دانش‌آموزی 2.1درصد، در جمعیت دانشجویی 4.7درصد و در محیط‌های کارگری 22.3درصد برآورد می‌شود. بررسی آمارهای یک دهه گذشته نشان می‌دهد که تعداد معتادان روزبه‌روز افزایش پیدا کرده و در بعضی سال‌ها صرفا شیب این افزایش ملایم‌تر بوده است. بررسی اعداد سال‌های گذشته به ما نشان می‌دهد که سیاست‌های گذشته شکست خورده و باید به فکر اصلاح سازوکار بود. اگر قرار بود آنچه در سال‌های گذشته به‌کار بسته‌ شده، چهره شهر را زیباتر و جان معتادان بیشتری را حفظ کند، حتما نقش این اقدام‌ها در آمارهای اعلام شده منعکس می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید