• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145304
+
-

پیام جنگ و صلح به آمریکا

همزمان با واکنش نظامی پکن به حضور یک هیات آمریکایی در تایوان، رئیس جمهور چین از آمادگی برای مدیریت اختلاف‌ها با واشنگتن سخن گفته است

جهان‌نما
پیام جنگ و صلح به آمریکا

شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در آستانه نشست مجازی با جو‌بایدن، همتای آمریکایی خود گفته که آماده است اختلافات با آمریکا را مدیریت کند؛ اما همزمان با این صحبت‌ها، پکن با آماده‌باش نظامی به نیروهایش در نزدیکی تایوان، به حضور یک هیأت آمریکایی در این کشور واکنش نشان داده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، شی این صحبت‌ها را در حالی مطرح کرده که قرار است نشست مجازی 2رئیس‌جمهور، در میانه هفته آینده برگزار شود. سی‌ا‌ن‌ان نوشته است که تاریخ برگزاری این نشست قطعی شده اما اطلاعی از جزئیات برگزاری آن ندارد. نخستین بار بلومبرگ به نقل از منابع خود گفته بود که واشنگتن در ابتکاری برای کاهش تنش‌ها با چین می‌خواهد یک نشست مجازی بین 2رهبر برگزار کند.
یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی جو بایدن، مهار و مقابله با چین است. پکن هم به واسطه پیشرفته‌های نظامی خود، رویکرد سرسختانه‌تری نسبت به آمریکا در پیش گرفته است و تنش‌های 2کشور از دوران ترامپ، با رویکردی تازه، به امروز رسیده است. با این حال شی‌جین‌پینگ در آستانه این نشست، تلاش کرده روابط دو‌طرف را گرم‌تر کند. صحبت‌های او در نامه‌ای که در سایت سفارت چین در آمریکا منتشر شده آمده است. شی در این نامه، گفته است:چین مایل است که روابط و همکاری‌های دوطرفه را با آمریکا تقویت کند و روابط بین 2ابرقدرت را به مسیر درست بازگرداند. این نامه توسط کین گانگ سفیر چین در آمریکا، در ضیافت کمیته ملی روابط چین و آمریکا در واشنگتن قرائت شده است.
مقامات آمریکایی‌ ماه پیش اعلام کرده‌اند که با چین به توافق‌های اولیه برای برگزاری نشست مجازی بین بایدن و شی رسیده‌اند و تا پایان سال‌جاری میلادی(ابتدای زمستان) ‌این نشست برگزار خواهد شد. هدف از این نشست مجازی، تلاش برای تضمین ثبات روابط است، ‌آن هم در دورانی که 2کشور، بیش از همیشه باهم در تقابل و رقابت هستند.
آخرین بار که 2رهبر با هم ارتباط داشتند، تماس تلفنی 90دقیقه‌ای آنها در انتهای تابستان است. کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این تماس گفته بود: «2رهبر بحث استراتژیکی و گسترده‌ای داشتند و در آن به موضوعات مشترک و اختلاف‌نظرها پرداختند.»
با وجود این تلاش‌ها برای نزدیک شدن روابط، هر دو کشور به کوچکترین فعالیت‌های تحریک‌آمیز یکدیگر حساسیت نشان می‌دهند و تایوان در این میان، به یک مسئله حیاتی برای دوطرف تبدیل شده است.
صحبت‌های شی‌جین‌پینگ در واشنگتن با واکنش‌های مثبتی مواجه شده اما محافل رسانه‌ای و سیاسی توجه زیادی هم به واکنش پکن به حضور یک هیأت سیاسی از آمریکا در تایوان نشان می‌دهند. به گزارش رویترز، حضور هیأت نمایندگان آمریکایی در تایوان، نه‌تنها محکومیت پکن را به همراه داشته که چین با واکنش نظامی به آن، میزان حساسیت خود به این اقدام را نشان داده است. پکن این سفر را «اقدامی تحریک‌‌آمیز» خوانده و همزمان با آن، یک مانور نظامی در آب‌های مرزی با تایوان برگزار کرده است.
وزارت دفاع ملی تایوان گفته است که 6 جنگنده چینی، در هنگام برپایی این مانور، وارد حریم این کشور شده‌اند. چین تایوان را بخشی از خاک خود و هرگونه همکاری خارجی با تایوان را دخالت در امور داخلی خود می‌داند.
این هیأت آمریکایی، با یک پرواز نظامی به تایوان رفتند. در‌ ماه ژوئن هم یکی دیگر از قانونگذاران آمریکایی به تایوان رفته بود.
پنتاگون در واکنش به سفر اخیر خود گفته است که نمایندگان آمریکایی به‌‌طور مرتب به تایوان می‌روند و این سفرها عادی هستند.‌ ماه گذشته، حضور سنگین نظامی چین در حریم هوایی تایوان، عملا دنیا را تا آستانه یک تقابل نظامی بین چین و آمریکا پیش برد. آمریکا روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد اما بزرگ‌ترین متحد نظامی این جزیره به شما رمی‌رود و براساس یک قانون، ملزم است که به تایوان کمک کند که از خود حفاظت کند. در اوج نقض حریم هوایی تایوان، وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که چندین نظامی آمریکایی در تایوان به‌سرمی‌برند و کار آموزش نیروهای تایوانی را به‌عهده دارند. تنش‌ها در آن موقع با عقب‌نشینی شی که گفته بود تایوان بدون جنگ به چین بازگردانده خواهد شد موقتا به پایان رسید.
نگرانی از تکرار چنین سناریوهایی است که ضرورت ارتباط نزدیک بین دو کشور را بیشتر کرده و احتمالا رئیس‌جمهور چین هم با همین استراتژی از آمادگی برای مدیریت اختلافات با آمریکا صحبت کرده است. نشست دو طرف به این خاطر به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد که رئیس‌جمهور چین به‌خاطر کرونا، از کشورش خارج نمی‌شود و پروتکل‌های بسیار سختگیرانه‌ای برای سفر و ملاقات‌های خارجی دارد. او 21‌ماه است که چین را ترک نکرده‌ است.
کارشناسان امیدوارند نشست مجازی در هفته آینده، باعث شود که مقامات در هر دوطرف، به‌خصوص در چین - از وزارت خارجه گرفته تا وزارت بازرگانی- بار دیگر انرژی خود را بر تقویت روابط چین و آمریکا و یافتن روش‌هایی برای پیشبرد آن متمرکز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید