• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 20 آبان 1400
کد مطلب : 145268
+
-

طغیان جهانی آلزایمر

محققان با هشدار درباره شیوع سریع آلزایمر می‌گویند تا کمتر از ۳۰ سال دیگر، میزان گسترش این بیماری در میان خانواده‌ها 3 برابر می‌شود

طغیان جهانی آلزایمر

 
زهرا خلجی- خبر‌نگار
به‌تازگی مدیرعامل شرکت سازنده داروی آلزایمر AC Immune اعلام کرده تا سال 2050تعداد خانواده‌هایی که از بیماری ویران‌کننده آلزایمر رنج می‌برند نزدیک به 150میلیون خانوار خواهد رسید. این به‌معنای 3 برابر شدن تعداد خانواده‌هایی است که یکی از اعضایشان با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم خواهد کرد.
به گزارش رویترز، آندرا فایفر مدیرعامل شرکت AC Immune اخیرا در مصاحبه‌ای با یک مجله تجاری آلمانی توضیح داده که آلزایمر به‌عنوان یک بیماری لاعلاج که ریشه آن نیز مشخص نیست، آهسته آهسته در حال رشد در سراسر جهان است. او گفت که این بیماری هم‌اکنون 55میلیون خانواده را تحت‌تأثیر قرار داده است. شرکت AC Immune در حال کار روی چند ترکیب دارویی برای بیماری آلزایمر و پارکینسون است که ازجمله آنها می‌توان به واکسن پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد. البته این شرکت هنوز از هیچ دارویی برای درمان این بیماری رونمایی نکرده است.

نگرانی سازمان بهداشت جهانی
به‌گفته سازمان بهداشت جهانی هم‌اکنون بیش از 55میلیون انسان در جهان با مشکل زوال عقل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این بیماری در واقع با ربودن حافظه و خاطرات انسان، نه‌تنها او بلکه اطرافیان را نیز درگیر می‌کند. این بیماری که با اختلال عصبی همراه است سالانه 3/1تریلیون دلار هزینه روی دست جهان می‌گذارد.
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید این شرایط عصبی می‌تواند در نتیجه سکته مغزی و آسیب‌های مغزی اتفاق بیفتد. با بالارفتن سن جمعیت یک کشور، تعداد افرادی که از این بیماری رنج خواهند برد تا سال 2030به 78میلیون نفر و تا سال 2050به 139میلیون نفر خواهد رسید.
از 4کشور، فقط یک کشور سیاست داخلی برای حمایت از بیماران زوال عقل و خانواده آنها را دارد و از دولت‌های دیگر نیز می‌خواهد که سیاست‌های خود را برای مقابله با چالش‌های بهداشت عمومی، تغییر دهند.
تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در این‌باره می‌گوید: زوال عقل، خاطرات، استقلال و کرامت میلیون‌ها نفر انسان را در دنیا دزدیده است و البته ما نیز با دیدن شرایط دردناک اطرافیان و آنهایی که دوست‌شان داریم، خیال و خواب خوش نداریم.
کاترین شیر، یک متخصص در دپارتمان بهداشت عقل سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: آلزایمر واقعا یک نگرانی در بحث بهداشت عمومی جهانی است که حتی کشورهایی با درآمد بالا را هم درگیرکرده است. در واقع بیش از 60درصد از افرادی که با آلزایمر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند در کشورهای فقیر و در حال توسعه زندگی می‌کنند. با این حال، دارو و درمان، محصولات بهداشتی و دسترسی‌های مناسب برای نگهداری از این بیماران در کشورهای ثروتمند بیشتر در دسترس است. آلزایمر روی حافظه، گرایش‌ها، ظرفیت یادگیری، ‌زبان، قضاوت و توانایی انجام کارهای روزانه تأثیر مستقیم می‌گذارد.
شیر به این نکته اشاره کرد که آلزایمر همچنین ممکن است برای افراد کمتر از 65سال نیز اتفاق بیفتد و در کل در دنیا 10درصد از زوال عقل زودهنگام در جوانان را تشکیل می‌دهد. این بیماری قابل جلوگیری نیست اما برخی فاکتورهای ریسک ابتلا به آن بسته به هر فرد می‌تواند با کمتر شدن تنش‌ها، بیماری دیابت، رژیم، افسردگی و مصرف الکل و تنباکو کمتر یا بیشتر شود.

مرموز همیشگی
برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و تقویت سلامت مغز و کم شدن مشکلات شناختی در سنین بالا، تمرین‌ها و کارهای مفیدی باید انجام شود که از سنین پایین‌تر باید شروع شود. دانشمندان هنوز دلیل اصلی بیماری آلزایمر را در بیشتر افراد درک نکرده‌اند. اما دلیل آن می‌تواند ترکیبی از تغییرات مغزی وابسته به سن به همراه ژنتیک، محیط و روش‌های سبک زندگی باشد. اهمیت هر کدام از این فاکتورها ریسک ابتلا به آلزایمر را از فردی به فردی دیگر کم یا زیاد می‌کند. بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی پیش‌رونده است. این بیماری با تغییراتی در مغز - ازجمله پلاک‌های آمیلوئید و پیچ‌خوردگی‌های نوروفیبریلاری یا تاو- بروز می‌کند که منجر به از دست دادن نورون‌ها و اتصالات آنها می‌شود. این تغییرات و سایر تغییرات بر توانایی فرد برای به‌خاطر سپردن و تفکر و در نهایت زندگی مستقل تأثیر می‌گذارد.
هرکس که پیر می‌شود لزوما به آلزایمر مبتلا نمی‌شود اما بالا رفتن سن مهم‌ترین فاکتور خطر شناخته شده این بیماری است. یک‌سوم افراد بالای 85سال و بیشتر ممکن است دچار آلزایمر شوند. دانشمندان در حال مطالعه روی فاکتور تغییر مغز به واسطه سن هستند تا ببینید چه آسیبی به نورون‌های مغزی به واسطه بالا رفتن سن، می‌رسد که با اثر روی سایر سلول‌های مغزی، منجر به صدمات مغزی گسترده می‌شود. این تغییرات شامل کوچک شدن بخش‌های شاخصی از مغز، التهاب، صدمات عروقی، تولید مولکول‌های ناپایدار به‌نام رادیکال‌های آزاد و کم شدن تولید انرژی در میان سلول‌هاست.
اما رژیم غذایی مغذی، فعالیت بدنی، مشارکت اجتماعی، خواب و فعالیت‌های محرک ذهنی، کارهایی هستند که به افراد سالم کمک می‌کند با افزایش سن، کمتر در معرض خطر مشکلات شناختی و آلزایمر قرار بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید