• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 18 آبان 1400
کد مطلب : 145018
+
-

مروری کوتاه بر 10کتاب که مزین به تقریظ مقام معظم رهبری شده‌اند

نگین‌های درخشان بازار کتاب

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

کتاب‌ها هم مانند آدم‌ها باید ویژگی‌های متعدد و ممتازی داشته باشند که مورد توجه قرار گیرند و در میان مخاطبان محبوب واقع شوند و به‌نوعی ماندگاری خود را تثبیت کنند. طبیعی است که کتاب‌های محدودی چنین اقبال بلندی داشته باشند و همواره در ویترین کتابفروشی‌ها بدرخشند و در دل خوانندگانی از نسل‌های مختلف برای خود جا باز کنند. در بازار کتاب کشورمان، بخش مهمی از کتاب‌های پرمخاطب، آثاری هستند که مزین به تقریظ مقام معظم رهبری شده‌اند و استقبال بی‌نظیر خوانندگان، این آثار را همواره در صدر کتاب‌های پرمخاطب قرار داده است. در این گزارش، 10عنوان از کتاب‌های پرمخاطبی را که اغلب در حوزه ادبیات پایداری و مزین به تقریظ مقام معظم رهبری هستند، معرفی شده است.

«من زنده‌ام»

 خاطرات اسارت معصومه ‌آباد/ کتاب «من زنده‌ام» خاطرات دوران 4ساله‌ اسارت معصومه‌ آباد در زندان‌های رژیم بعثی صدام است. روایت کتاب از دوران کودکی نویسنده آغاز و با بیان بخش‌های مهمی از نوجوانی وی ادامه پیدا می‌کند. این کتاب با بیان نقش و تأثیر انقلاب اسلامی بر زندگی و شخصیت معصومه‌ آباد به دوره‌ دفاع‌مقدس، اسارت و آزادی او و3بانوی آزاده‌ دیگر می‌پردازد. این کتاب را «انتشارات بروج» منتشر کرده است.
این کتاب در سیزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده در بخش خاطرات دیگرنوشت انتخاب شد.

«لشکر خوبان»

 خاطرات مهدی‌‌ قلی‌رضایی/ کتاب «لشکر خوبان» نوشته معصومه سپهری، گزارشی جذاب از گفت‌وگوی طولانی فرج قلی‌‌زاده با مهدی‌ قلی‌رضایی است که به بازخوانی گوشه‌هایی ناگفته از تاریخ دفاع‌مقدس می‌پردازد. در این کتاب از وقایع لشکر عاشورا سخن به میان آمده و شخصیت‌پردازی ملموس و مؤثر معصومه سپهری از راوی اثر (مهدی‌ قلی‌رضایی) در مجموع شخصیت نوجوانی را به تصویر می‌کشد که سخت‌ترین و خطیرترین لحظات میدان‌های حماسه را تجربه کرده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به ارائه اطلاعاتی جدید درباره لشکر عاشورا و نقش واحدهای اطلاعاتی اشاره کرد.

«همپای صاعقه»

 شکل‌گیری لشکر 27محمد رسول‌الله(ص)/ کتاب «همپای صاعقه» نوشته حسین بهزاد و گلعلی بابایی، کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27محمد رسول‌الله(ص) است که روایتی از یک مقطع زمانی حدودا 6ماهه از جنگ تحمیلی، یعنی از ابتدای دی‌ماه1360 تا اواخر تیر‌ماه گرم سال1361 را بازگو می‌کند. موضوع اصلی این کتاب شرح مستند مراحل آغازین تأسیس تیپ نظامی محمد رسول‌الله(ص) است و نقش این تیپ را در 2عملیات بزرگ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و لبنان بیان می‌کند. این اثر، برگزیده ششمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس در رشته پژوهش است.

«فرمانده من»

 خاطراتی از 7فرمانده/ کتاب «فرمانده من» اثر رحیم مخدومی، مجموعه خاطراتی به قلم راویان و نویسندگان مختلف است. خاطره اول؛ «من روز عاشورا برمی‌گردم‌» نوشته رحیم مخدومی درباره فرمانده‌ای به نام مدنی است. خاطره «شب هور» نوشته احمد کاوری، روایتی از سیدعلیرضا قوام است. خاطره سوم، «رمز یا زهرا(س)» نوشته داوود امیریان از حاج‌حسین سخن می‌گوید. خاطره «مثل گل‌سرخ» نوشته حسن گلچین درباره شهید علی غفاری است. «عقد آسمانی» نوشته هادی جمشیدیان و «مسیح کردستان» نوشته عباس پاسیار از دیگر خاطرات این کتاب است که حوادث آنها در کردستان به وقوع می‌پیوندد.

«ره‌نمای طریق»

 ۵۸۰سؤال و پاسخ از آیت‌الله جاودان/ کتاب «ره‌نمای طریق» مشتمل بر ۵۸۰سؤال در موضوعات گوناگون از آیت‌الله جاودان و پاسخ‌های ایشان به این سؤالات است. این کتاب سال۱۳۹۴ از سوی مؤسسه‌ «ایمان ماندگار» تهیه و منتشر شده است. سؤالات این مجموعه، همان سؤالاتی است که مردم و به‌خصوص جوانان از طریق پایگاه اینترنتی آیت‌الله جاودان از او پرسیده‌اند و ایشان به آنها پاسخ داده است. جمعی از محققان و شاگردان استاد، از میان انبوه سؤالات پرسیده‌ شده طی 5سال، سؤالاتی را انتخاب و تصحیح و درباره آنها تحقیق و پس از دسته‌بندی در قالب این کتاب عرضه کرده‌اند.

«دختر شینا»

 خاطرات همسر شهید حاج‌ستار ابراهیمی/ کتاب «دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمدی، همسر سردار شهیدحاج ستار ابراهیمی، یکی از شهدای استان همدان است که در عملیات والفجر8 به شهادت رسیده است. این کتاب، روایت همسر این شهید والامقام است که با وجود از دست دادن همسر خود در 24سالگی با داشتن 5فرزند دیگر ازدواج نکرده و به‌تنهایی فرزندان خود را تربیت کرده و پرورش داده است. او در 14سالگی با شهیدحاج ستار ابراهیمی ازدواج کرده بود. این کتاب روایتگر بالندگی این بانوست که چگونه قدم به قدم همراه مجاهدات و ایثار همسر شهید خود گام برمی‌دارد و برگ متفاوتی از تاریخ مجاهدات و صلابت زنان در جنگ تحمیلی را رقم می‌زند.

«گلستان یازدهم»

 خاطرات همسر علی چیـت‌سازیان/ کتاب«گلستان یازدهم» یک عاشقانه آرام در دل جنگ و خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر علی چیت‌سازیان، از سرداران شهید استان همدان است. این کتاب در 17فصل تدوین شده و از زمان تولد فرزند شهید آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد. این کتاب هرچند نشان‌دهنده ویژگی‌های یک شهید است، اما بیش از آن می‌توان وضعیت خانواده‌های  تمام استان‌های کشور  در جنگ تحمیلی را دید؛ خانواده‌هایی که چند فرزند را به جبهه فرستاده‌اند و هیچ‌کدام‌شان بازنگشته‌اند و در عین ناراحتی و حزن، سعی دارند به آینده امیدوار باشند و راه شهیدشان را ادامه دهند.

«آب هرگز نمی‌میرد»

 خاطرات جانباز میرزامحمد سلگی/ کــتاب «آب هــرگز نمی‌میـرد» خاطــرات جانباز میرزامحمد سلگی از فرماندهان لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) است که به قلم حمید حسام به تحریر درآمده است. این کتاب در سال۱۳۹۳ توانست جایزه نخست جشنواره جلال آل‌احمد را از آن خود کند. حمید حسام روایت خود را از بدو تولد میرزامحمد سلگی آغاز می‌کند تا مخاطب را بیشتر با شرایط زندگی او، خانواده و اندیشه‌هایش آشنا کند. در فصل‌های پیش از آغاز جنگ مخاطب با خانواده‌ این شخصیت آشنا می‌شود و عکس‌های پایان هر فصل درباره‌ شخصیت‌ها و مکان‌ها به جذابیت و اعتبار روایت‌ها افزوده است.

«درکمین گل سرخ»

 روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیادشیرازی/ کتاب «در کمین گل سرخ» زندگینامه داستانی شهید سپهبد علی صیادشیرازی به قلم محسن مؤمنی است. روایت بخش‌های پیش از انقلاب زندگی سپهبد از کتاب «خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی» و بخش‌های مربوط به کردستان و سال‌های جنگ از کتاب «ناگفته‌های جنگ» و بخش‌های پایانی جنگ از کتاب «یادداشت‌های ویژه شهید صیادشیرازی» انتخاب شده‌است. روایت نویسنده هم علاوه بر منابع یاد شده، مبتنی است بر ساعت‌ها گفت‌وگو و تحقیق و استفاده از منابع مکتوب. این کتاب یکی از آثار پرمخاطب در حوزه ادبیات پایداری است که بارها تجدیدچاپ شده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

«فرنگیس»

 خاطرات فرنگیس حیـدرپور / کـتاب «فرنگیس» خاطرات فرنگیس حیدرپور، از زنان حماسه‌آفرین در دوران دفاع‌مقدس است. در سال۱۳۵۹ پس از حمله عراق به محل تولد فرنگیس، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند. فرنگیس که در آن زمان ۱۸سال داشت، شب‌هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا بازمی‌گردد، اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس در درگیری با عوامل عراقی کشته می‌شوند و فرنگیس در پی برخورد با 2سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را  می‌کشد و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید