• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 15 آبان 1400
کد مطلب : 144759
+
-

موزه صنعت نفت کرمانشاه پشت در‌‌های بسته

موزه صنعت نفت کرمانشاه به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه صنعتی کشور، بازدید عمومی ندارد و فقط افراد خاص می‎توانند از آن بازدید کنند

خبر ویژه
موزه صنعت نفت کرمانشاه پشت در‌‌های بسته

موزه صنعت نفت کرمانشاه به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه صنعتی کشور، بازدید عمومی ندارد و فقط افراد خاص می‎توانند از این مجموعه دیدن کنند. این موزه قدیمی یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های صنعتی ایران و حتی خاورمیانه محسوب می‌شود که به همراه کارخانه قدیمی حلب‌سازی در متراژ بالای ۲۰هزارمترمربع در قسمت جداگانه از پالایشگاه نفت کرمانشاه قرار دارد.
پیگیری‌هایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی برای احیا و قرار گرفتن این مجموعه ارزشمند برای قرار گرفتن در معرض عموم صورت گرفته اما تا‌کنون این اقدامات به نتیجه نرسیده است.براساس گفته مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه، مسائل امنیتی مهم‌ترین دلیل مجموعه شرکت نفت برای ممانعت از بازدید عموم از مجموعه است.

     اکتشاف انگلیسی‌ها
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه موزه صنعت نفت کرمانشاه بزرگ‌ترین موزه صنعتی خاورمیانه است، می‌گوید: این موزه صنعتی با ۲۳هزار متر زیربنا در مجموعه پالایشگاه نفت کرمانشاه واقع شده است.
کیومرث اعظمی در گفت‌وگو با همشهری درباره ویژگی‌های این مجموعه توضیح می‌دهد: این موزه در واقع یک کارخانه حلب‌سازی است که از کاوش‌های انگلیسی‌ها در منطقه نفت شهر به‌دست آمده.  وی با بیان اینکه قطعات و اشیای حاضر در موزه صنعت نفت کرمانشاه، به زمان اکتشافات انگلیسی‌ها در منطقه نفت شهر و سومار برمی‌گردد، می‌گوید: قدمت برخی از اشیا و دستگاه‌های موزه صنعت نفت کرمانشاه به جنگ جهانی دوم می‌رسد. انگلیسی‌ها این قطعات را پس از فرسودگی و خراب شدن در خاک دفن می‌کردند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه می‌گوید: دلیل دفن کردن این قطعات زیر خاک توسط انگلیسی‎ها این بوده است که در سومار و نفت شهر تجهیزات لازم برای از بین بردن و یا ذوب این قطعات فرسوده وجود نداشته.
وی ادامه می‌دهد: مجموعه اشیای گردآوری شده در این موزه طی چند سال کاوش‌‌های انجام شده در محدوده چاه‌های نفت‌شهر به‌دست آمده که برخی از آنها نوسازی و در راه‌اندازی مجدد کارخانه حلب‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است.

    راه‌اندازی دوباره
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه هم‌اکنون این کارخانه حلب‎سازی قابلیت تولید و امکان راه‌اندازی دارد، دلیل این موضوع را فنی بودن عوامل و دست‌اندرکاران این موزه می‌داند و می‌گوید: موزه نفت کرمانشاه سال‌ها پیش به ثبت ملی رسیده اما آنطور که باید ساماندهی نشده است. از زمانی که این موزه در فهرست آثار ملی قرار گرفته تا امروز بنا به دلایلی امکان بازدید عموم مردم از آن فراهم نشده است و مردم کرمانشاه با تاریخ پر افتخار صنعت نفت خود آشنایی ندارند. اعظمی با اشاره به بازدید از این مجموعه اضافه می‌کند: کارخانه حلب‌سازی در زمان خود یکی از معدود کارخانه‌های تولید برخی مشتقات نفتی در خاورمیانه بوده است که در دوران جنگ دچار آسیب شد و از کار افتاد و مدیر موزه صنعت کرمانشاه با کمک برخی قطعات فرسوده دوباره آن را راه‌اندازی کرده است.این مقام مسئول با بیان اینکه موزه صنعت نفت کرمانشاه یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان است که با کوتاهی‌های صورت گرفته از بازدید عموم پنهان مانده، می‌گوید: این موزه به‌علت کوتاهی دستگاه‌های اجرایی ازجمله میراث فرهنگی و اداره موزه‌های خود صنعت نفت در واقع خاک می‌خورد.

   امکان بازدید عمومی
موزه صنعت نفت یک اداره بسیار قوی‌تر و با تشکیلات و پشتوانه مالی است. وی دلایل امنیتی صنعت نفت را مهم‌ترین مانع و دلیل خاموش ماندن موزه نفت کرمانشاه از سوی مسئولان شرکت نفت عنوان می‌کند.
اعظمی می‌گوید: در صورت اهتمام مسئولان استانی و استفاده از ظرفیت استانداری با توجه به رویکرد دولت این موزه ارزشمند را احیا و دوباره راه‌اندازی کرد، زیرا امکان و قابلیت جداسازی موزه از مجموعه شرکت نفت وجود دارد بدون اینکه مشکلی در این رابطه ایجاد شود.
معاون میراث فرهنگی کرمانشاه همچنین در ادامه از پیگیری برای احیای این مجموعه خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: درصورت متقاعد شدن شرکت نفت برنامه‌ریزی‌هایی برای احیای این موزه و ایجاد طرح محتوایی فراهم است. وی تأکید می‌کند که راه‌اندازی دوباره موزه صنعت نفت کرمانشاه و فراهم شدن بستر بازدید عموم مردم و گردشگران از آن همت و عزمی ازسوی مسئولان استانی و حمایت دولت را می‌طلبد.‌ 

این خبر را به اشتراک بگذارید