• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144720
+
-

زندگی پدیا/ کلاهبرداری آپدیت

فاطمه عباسی

هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد، چه جنبه مثبت داشته باشد و چه منفی، 2گروه از آدم‌ها را هوشیار می‌کند؛ یک گروه افرادی که تلخ‌ترین واقعه را هم تبدیل به طنز کرده و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و عده دیگری که کارشان ساخت پیامک‌های جعلی و کلاهبرداری و سوءاستفاده از مردم به بهانه این اتفاقات است. این دو گروه انگار پای ثابت تمامی وقایع اجتماعی روز هستند و برعکس گروه اول که تقریبا بی‌خطرند و اتفاقا فضا را تلطیف می‌کنند، گروه دوم گاهی حسابی خطرناک می‌شوند و می‌توانند یک‌شبه یک عده را به خاک سیاه بنشانند. در هفته گذشته اختلال به‌وجود آمده در سامانه توزیع سوخت، باعث شد که یک‌بار دیگر این کلاهبرداران فرصتی برای جولان پیدا کنند. آنطور که سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا می‌گوید، افرادی با ارسال پیامک و اخبار دروغ، مردم را به سایت‌ها و لینک‌های جعلی برای ثبت‌نام «سهمیه سوخت جبرانی» هدایت می‌کنند و از این طریق اطلاعات محرمانه بانکی و شخصی افراد را به سرقت می‌برند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در این روش لینکی به‌صورت پیامک برای شهروندان ارسال شده و از کاربر درخواست می‌کند برای دریافت سهمیه سوخت جبرانی به لینک موجود در پیامک مراجعه کند و بعد از آن افراد به سایت‎های فیشینگ هدایت شده و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. پلیس فتا توضیح می‌دهد که تعدادی سرشماره که در این حوزه کلاهبرداری کرده‌اند، به‌تازگی شناسایی و مسدود شده‌اند. این پیامک‌ها که حاوی متن‌های اغوا‌کننده یا پیشنهادهای باورنکردنی هستند، معمولاً دارای شماره تلفنی برای تماس بوده یا در آن عنوان می‌شود که بعد از ارسال پیامک با شما تماس گرفته می‌شود که در این صورت حتماً شماره‌ای که با شما تماس گرفته است باید مورد بررسی قرار گیرد. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که این افراد کلاش چطور وقت می‌کنند به این سرعت نقشه بچینند و بعد هم با همان سرعت این نقشه را اجرا کنند. کل ماجرای مشکلات جایگاه‌های سوخت یک هفته طول کشید و سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور هم روز گذشته اعلام کرد که تمامی جایگاه‌های سوخت در کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و اختلال ناشی از حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کشور به‌طور کامل رفع و مدیریت شده است. با این حال پیامک‌های جعلی همچنان برقرار است و کلاهبرداران هم همچنان آپدیت هستند و به‌دنبال راه‌های جایگزین و جدید. شاید دلیلش دسترسی آسان به این سامانه‌های پیامکی باشد که راحت‌ترین راه برای سوءاستفاده از ناآگاهی مردم است. پلیس فتا به مردم توصیه کرده که اخبار مربوط به سهمیه سوخت را تنها از طریق سازمان‌های معتبر پیگیری کنند و توجه داشته باشند این قبیل سایت‌های کلاهبرداری از کاربران اطلاعاتی از قبیل کد ملی، شماره حساب، شماره کارت، رمزهای اول و دوم، تاریخ انقضا و CVV2 کارت بانکی را می‌خواهند؛ بنابراین مردم به هیچ عنوان اطلاعات شخصی و بانکی خود را در این سایت‌ها وارد نکنند و درصورتی که به هر علت با ورود به سایت‌های جعلی اطلاعات کارت بانکی خود را درج کردند، بلافاصله پلیس فتا را در جریان قرار دهند. با این حال و با وجود اینکه پلیس فتا همیشه حواسش به همه‌‌چیز هست و رسانه‌ها هم همواره در حال نقد کردن این قبیل کلاهبرداری‌ها هستند، اما باز هم ممکن است افراد ساده‌اندیش گول بخورند و دچار خسران شوند؛ چون این پیامک‌ها بدون حساب و کتاب خاصی برای عده‌ای ارسال می‌شود. کاش در کنار فعالیت‌های پلیس، شرکت مخابرات هم برای واگذاری سامانه‌های پیامکی به افراد کنترل بیشتری داشته باشد تا هر کسی نتواند از این طریق محتوای مجرمانه و کلاهبردارانه برای مردم ارسال و جیب مردم را خالی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید