• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144661
+
-

موج ششم نزدیک‎تر شد

سلامت
موج ششم نزدیک‎تر شد

 حمیده پازوکی- خبرنگار

شهرهای قرمز جدید، موضوعی است که از یکی دو هفته قبل ذهن مردم و مسئولان بهداشت و درمان استان‎ها را به‌خود مشغول کرده و نگرانی درباره آغاز موج جدید را افزایش داده است. از سوی دیگر گسترش شهرهای قرمز در روزهای گذشته با موج‎های قبلی بسیار متفاوت است، زیرا تقریبا هر استانی یک شهر قرمز دارد. تغییر رنگ مبارکه (اصفهان)، کیار (چهارمحال و بختیاری)، قائنات (خراسان جنوبی)، خلیل‌آباد، کاشمر (خراسان رضوی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس) و مریوان (کردستان) موجب شده است که با چشمانی بازتر به وضعیت شیوع کرونا در استان‎ها نگاه کنیم؛ موج ششم بحرانی است که هر لحظه به ما نزدیک‌تر می‎شود.

زابل، نقطه سرخ سیستان‌و بلوچستان
کرونا در سیستان‌وبلوچستان همیشه زودتر از بسیاری از استان‎ها موج جدید را آغاز کرده است. این بار هم مانند موج پنجم دوباره زابل نخستین شهر استان است که قرمز شده. معاون بهداشتی علوم پزشکی زابل درباره دلایل بروز این شرایط در زابل به همشهری می‌گوید: زابل و به‌طور کلی سیستان‎وبلوچستان همیشه چند هفته تا یک ‌ماه زودتر وارد پیک‎ها شده است. در زابل به‌دلیل باز شدن مدارس و برگزاری مراسم متعدد عروسی ابتلا به بیماری کرونا افزایش پیدا کرده، اما علت اصلی که ما آن را بررسی کرده‌ایم این است که مبتلایان به کرونا در 4شهر کوچک زهک، هیرمند، هامون و نیمروز برای درمان بیماری کرونا به زابل می‎آیند. این بیماران در بیمارستان تنفسی زابل بستری می‌شوند و به همین دلیل جزو آمار این شهر محسوب می‌شوند و افزایش آمار هم منجر به قرمز شدن زابل شده است.
جواد اکبرزاده با بیان اینکه تراکم زابل بالاست و بازار اصلی منطقه هم در این شهر قرار دارد، می‎افزاید: مردم از روستاهای اطراف برای کار به زابل می‌آیند، این رفت‌وآمدها هم موجب افزایش بیماری می‎شود. یک موضوع دیگر که می‌تواند در افزایش آمار شهرستان نقش داشته باشد، توجه ویژه ما به بیماریابی و گرفتن تست از اطرافیان فرد مبتلا به کروناست.
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک بین مردم زابل در سال گذشته 90درصد بود، می‌گوید: پس از موجی که در مرداد داشتیم، مردم به کمی عادی‌انگاری دچار شده‌اند و پروتکل‎ها را کمتر رعایت می‎کنند.
معاون بهداشتی علوم پزشکی زابل ادامه می‎دهد: ما روز گذشته (12آبان) به ستاد کرونای استان و ستاد شهرستان زابل پیشنهاد دادیم که مدارس و تالارهای عروسی هرچه سریع‎تر تعطیل شوند و هرگونه تجمع مثل فعالیت‎های بازار براساس قوانین متعلق به شهرهای قرمز ممنوع شود. اکبرزاده درباره وضعیت بیمارستان زابل نیز می‎گوید: هم‌اکنون بیمارستان تنفسی زابل نسبت به هفته‎های قبل شلوغ‌تر شده است و بیماران کرونایی بیشتری در آن بستری هستند. البته از نظر تخت بیمارستانی و امکانات مشکلی وجود ندارد و روند خدمت‎رسانی مشکلی ندارد چون ظرفیت بیمارستان بیشتر از این است.

وضعیت کیار بحرانی نیست
در آخرین نقشه‌ای که سایت ماسک براساس اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده کیار در چهارمحال و بختیاری هم قرمز اعلام شده. با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری معتقد است هنوز علائمی حاکی از افزایش شیوع این ویروس در استان گزارش نشده.
مجید شیرانی می‎گوید: روند شیوع کرونا در استان همچنان در وضعیت باثباتی قرار دارد و حتی در تعداد بیماران بستری همچنان روند کاهشی است و هنوز هیچ علائمی مبنی بر شروع موج ششم در استان گزارش نشده. وی با بیان اینکه به تازگی در نرم‌افزار ماسک شهرستان کیار در وضعیت قرمز قرار گرفته است که با توجه به جمعیت کم شهرستان از آنجا که طی چند روز متوالی آمار بیماران افزایش یافته موجب شده است تا در وضعیت قرمز(خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار گیرد، اما به‌طور کلی وضعیت این شهرستان همانند دیگر شهرستان‌ها نشانه قابل‌توجهی نسبت به شروع موج ششم ندارد.

قائنات قرمز شد
خراسان جنوبی براساس رنگ‌بندی جدید در حالی یک شهرستان قرمز دارد که به‌گفته رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند، بستری بیماران تنفسی و کرونایی در این بیمارستان طی 3روز اخیر افزایش چند برابری داشته است.
مسعود ضیایی می‎گوید: روند کرونا رو به افزایش است و با توجه به تجاربی که در یک سال و نیم اخیر داریم احتمال اینکه تخت‌های بیمارستان پر شود، وجود دارد اما از آنجایی که پوشش واکسیناسیون در چند‌ماه اخیر افزایش یافته و قابل‌قبول بوده است امیدواریم با این معضل مواجه نشویم. وی با بیان اینکه در روزهای اخیر با افزایش چندبرابری بیماران بستری مواجه شده‌ایم، می‌افزاید: شرکت در مراسم شادی و عزا، بازگشایی حتی موقت بعضی مدارس، سهل‌انگاری هموطنان و اعتماد بیش از حد به اینکه با زدن واکسن دیگر مبتلا نمی‌شویم از این دلایل است. از سوی دیگر با توجه به شرایط منطقه و فرارسیدن زمان برداشت زرشک، زعفران و انار در خراسان جنوبی، فعالان این حوزه هنگام کار یا خوردن غذا به شکل دسته‎جمعی مبتلا می‌شوند.

زنگ خطر پیک جدید در فارس
بررسی آمار مراجعان مراکز 16ساعته نشان می‎دهد درصد بالای مراجعه افراد مشکوک در فارس هشداری جدی است. شکننده بودن وضعیت کرونای استان مدام از سوی مسئولان بهداشتی استان گوشزد می‌شود و در این شرایط با کوچکترین سهل‌انگاری ممکن است بحران اتفاق افتد. اکنون ممسنی در فارس قرمز شده و این به نگرانی‎ها افزوده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وضعیت بحرانی و شکننده کرونا در فارس می‎گوید: افزایش شهرهای دارای وضعیت قرمز، بر ضرورت افزایش هوشیاری مردم در برابر این بیماری می‌افزاید و در چنین شرایطی، مهم‌ترین رویکرد باید پایبندی جدی و مضاعف نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باشد.
مهرزاد لطفی با این هشدار که اگر وضعیت به همین منوال پیش رود وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های دیگر نیز تغییر می‌کند، می‎افزاید: مردم باید با مجموعه سلامت در شهرستان‌ها همکاری بیشتری داشته و بر این وضعیت شکننده، نظارت بیشتری داشته باشند و از برپایی دورهمی‌ها و تجمعات جلوگیری کنند، زیرا علاوه بر دریافت واکسن نیاز است شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز به‌طور جدی رعایت شود.

***
بررسی وضعیت این چند استان نشان می‌‎دهد شرایط کلی کرونا در حال بحرانی شدن است. هم‌اکنون ۲۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲شهرستان نارنجی، ۲۲۱شهرستان زرد و ۸۶شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تعداد شهرهای زرد و آبی در حال کم شدن است و این موضوع باید موجب نگرانی همه شهروندان و مسئولان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید