• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 13 آبان 1400
کد مطلب : 144623
+
-

جشنواره‌ای به‌نام «نوجوونیم»

جشنواره‌ای به‌نام «نوجوونیم»

  بردیا بادپر

«نوجوونیم»، نام جشنواره‌ای برای نوجوانان است که با هدف معرفی نوجوانان در حوزه‌های گوناگون ادبی و هنری مانند بازیگری، اجرا، خوانندگی، فیلم‌سازی و... از سوی برخی افراد علاقه‌مند به حوزه‌‌ی نوجوان و با حمایت برخی تشکل‌های مرتبط با نوجوانان برگزار می‌شود.
«حسین شکیب‌راد»، دبیر جشنواره در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه‌‌ی دوچرخه می‌گوید: «این جشنواره با نیت معرفی نوجوانان توانمند در حوزه‌های گوناگون طراحی شده و در سال اول برگزاری آن، بیش‌تر درباره‌ی ادب و هنر است؛ مثلاً شاعر برتر، فیلم‌نامه‌نویس برتر و...، اما سال‌های دیگر به حوزه‌های دیگر مثل حوزه‌ی اجتماعی هم پرداخته می‌شود؛ مثلاً جهادگر برتر و یا کارآفرین‌برتر و...»
او درباره‌ی نحوه‌ی کشف و انتخاب این نوجوانان می‌گوید: «در جشنواره‌های دیگر، خود اثر بررسی می‌شود. مثلاً شعر یا داستانی ارسال می‌شود که مورد داوری قرار می‌گیرد، اما ما یک‌سال تمام فعالیت‌های فرد را بررسی کردیم. این‌که چه‌قدر در درس فعال بوده، چه‌قدر تلاش کرده، در چه رشته‌هایی فعالیت داشته است. البته فعالیت‌هایش را مرتبط با حوزه‌ی کاری و درسی‌اش بررسی می‌کنیم. به‌طور مثال فعالیت‌های یک‌ساله‌اش در درس‌های ادبیات و هنر.»
به گفته‌ی دبیر جشنواره‌ی نوجوونیم، برای کشف این افراد و جمع‌آوری آثار، سعی شده از تمام تشکل‌ها و مجموعه‌هایی که در فضای نوجوانان کار می‌کردند کمک گرفته شود؛ مانند تشکل‌های دانش‌آموزی از انجمن اسلامی دانش‌آموزان گرفته تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هلال احمر، باشگاه هنر و رسانه‌ی نوجوان، سازمان تبلیغات و... در نهایت حامی اصلی جشنواره، بسیج صداوسیماست.
او درباره‌ی جشنواره  می‌گوید: «در داوری هم از تمام تشکل‌ها نماینده داریم. در آکادمی داوران، ٣٠ نوجوان حضور دارند که جلساتی را با داورهای حرفه‌ای داشتند و با ویژگی‌ها، پارامترها و معیارهای انتخاب درست آشنا شدند. این ٣٠ نوجوان که آکادمی جشنواره هستند، مرحله‌ی اول را داوری می‌کنند و نهایتاً ۴۷ نفر در زمینه‌های هفتگانه‌ی جشنواره یعنی شعر، داستان، ژورنالیسم، فیلم‌سازی، بازیگری، خوانندگی و اجرا به مرحله‌ی نهایی رسیده‌اند که در روز ١٤ آبان، سه نفر اصلی هررشته معرفی خواهند شد.»
شکیب‌راد درباره‌ی وضعیت نوجوانان بعد از جشنواره می‌گوید: «در اغلب جشنواره‌ها پس از اختتامیه، دست می‌زنند و خداحافظ، اما ما اختتامیه نداریم؛ این تازه شروع کارمان است. از این نوجوانان حمایت می کنیم تا بتوانند در حوزه‌ی خودشان فعالیت کنند و به مجموعه‌های حرفه‌ای معرفی‌شان می‌کنیم تا در آموزش‌های تکمیلی و رشد، کمکشان کنند.»
او می‌گوید: «جشنواره دو بال دارد، یکی کشف نوجوانان و دوم یک نظرسنجی بزرگ از نوجوانان برای به‌دست آوردن سلیقه‌ی نوجوانان در حوزه های گوناگون.»
در این دوره از جشنواره از ۲۱ استان کشور آثار و اطلاعات فعالیت‌های یک‌ساله‌ی این نوجوانان به دبیرخانه رسیده است و ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان را دختران هنرمند و ۳۹درصد را پسران تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید