دغدغه/ نظارت مویرگی بر رگهای مواصلاتی کشور
فاطمه عباسی
حالا که با گسترش واکسیناسیون راه برای سفر کمی همواره شده، مسئولان هم درصدد تغییر پروتکلها هستند. قرار است محدودیتها برای مسافرت کمی تغییر کند. چند روز پیش به گواه خبرها اعلام شد که آژانسهای مسافربری که تا حالا برای 60درصد ظرفیت هواپیماها بلیت میفروختند، حالا میتوانند برای صد در صد ظرفیت بلیت ارائه دهند. روز گذشته هم سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرد که اتوبوسهای بین شهری دیگر با 50درصد ظرفیت تردد نمیکنند و با افزایش ظرفیت 80درصدی مسافر برای این فقره موافقت شده است. البته آنطور که داریوش باقر جوان، مدیرکل حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای میگوید، داشتن کارت واکسن یا تست منفی پیسیآر هم برای مسافرت لازم است و باقی پروتکلها مانند محلولپاشی برای ضدعفونی و گندزدایی در ناوگان و پایانههای مسافری، ارائه بستههای بهداشتی در ناوگان حملونقل عمومی و ضرورت استفاده از ماسک حین سفر هم مانند گذشته اجرا میشود. اما نکته جالب اینجاست که شرط این افزایش ظرفیت، ایجاد تهویه مناسب در اتوبوسهاست. پیشنهاد این مسئول این است که آن دو دریچهای که در سقف اتوبوسهای بین شهری تعبیه شده در تمام مدت سفر باز باشد تا هوا جریان پیدا کند و به این صورت تهویه اتوبوس انجام شود. اما با توجه به فصلی که در آن قرار داریم و سرمای هوا، شاید این پیشنهاد چندان هم مناسب بهنظر نیاید و بهطور مثال اگر اتوبوس راهی اردبیل باشد و دریچهها هم باز، قطعا مسافران اگر سرما نخورند، حتما مغز راننده را پیاده میکنند و از سرما شکایت خواهند کرد.
بهنظر میرسد بعد از گذشت دو سال از ورود کرونا به کشور، وقت آن رسیده باشد که ستاد کرونا کمی سرفصلهای نظارتیاش را تغییر دهد و سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در اجرای این نظارتها کمی جدیتر عمل کند. حالا که پیک ششم کرونا با وجود افزایش واکسیناسیون در راه است، سرسری گرفتن اجرای پروتکلها، میتواند تبعات سنگینی را در بر داشته باشد که به راحتی میتوان با نظارتهای مویرگی از آن جلوگیری کرد.