• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144443
+
-

ضرورت تجدید نظر در طرح‌های توسعه صنعت فولاد

خبر
ضرورت تجدید نظر در طرح‌های توسعه صنعت فولاد

مصرف فولاد کشور حدود ۱۷میلیون تن اعلام می‌شود در حالی که ظرفیت نصب شده ۴۰میلیون تن و ظرفیت تولید ۳۰میلیون تن است و ۵۵ تا ۶۰میلیون‌تن طرح‌های در دست ساخت تعریف شده است.
به گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر آمایش سرزمینی در این باره گفت: باید در طرح‌های توسعه‌‌ صنعت فولاد تجدید نظر شود، زیرا توسعه‌ها بیشتر کمی بوده در حالی که توسعه پایدار در زنجیره فولاد با تولید محصولات کیفی و خاص به سرانجام می‌رسد. محمدیاسر طیب‌نیا با بیان اینکه شرکت‌های فولادی باید مشکلات فعلی را حل کنند، افزود: اگر قرار است این چالش‌ها حل شود در ابتدا باید مشکلات حوزه اکتشاف، استخراج، تولید کنسانتره، گندله و... به تدریج بررسی و رفع شوند. برای مثال اگر نگاهی به حوزه اکتشاف بیندازیم، می‌بینیم در چندسال اخیر فعالیت‌های بسیاری انجام شده، اما در مقایسه با ۵دهه قبل قابل ملاحظه نیست.  وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که بتوان در حوزه اکتشاف به آنها اتکا کرد وجود ندارند، اظهار کرد: لازم است از تجربه و دانش شرکت‌های خارجی استفاده کنیم تا شاهد تحول در این بخش باشیم‌.  به گفته طیب‌نیا، عمق اکتشاف در جهان ۷۹متر، اما در ایران زیر ۱۰متر است. پس در گام نخست باید در این بخش نهضت اکتشافی راه بیندازیم تا انحلال صنایع پایین دستی به دلیل در اختیار نداشتن مواد اولیه رخ ندهد.  به گفته وی، ۶۳درصد هزینه‌های شرکت‌های معدنی پیشتاز، در حوزه اکتشاف است و این الزام به وجود می‌آید که شرکت‌های معدنی در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.  مدیرعامل فولاد مبارکه روش‌های غیرعلمی برای اکتشاف و نوع واگذاری‌ها و مباحث محیط زیستی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: دولت و حاکمیت می‌تواند به این موضوع ورود کند. به جز چند شرکت بزرگ، روش‌های غیرعلمی در حوزه استخراج اصولی معادن صورت می‌گیرد و در واگذاری‌ها اهلیت رعایت نشده است. 
طیب‌نیا بهره‌وری و کیفیت پایین در کارخانه‌های کنسانتره سازی را یکی دیگر از مشکلات دانست و افزود: در اغلب این مجموعه‌ها طراحی کامل روی خطوط انجام نشده ولی کارخانه راه‌اندازی شده است. در این میان کیفیت گندله نیز طبیعتا با کیفیت پایین کنسانتره کاهش می‌یابد. برای مثال میانگین استحکام گندله تولیدی فولادمبارکه ۳۰۰کیلوگرم است در حالی که بخش زیادی از گندله‌های تولیدی کشور زیر ۲۵۰کیلوگرم استحکام دارند.  مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: در ایران در بخش احیای مستقیم، مصرف آب و انرژی بالاتر از میانگین جهانی است، بنابراین باید تکنولوژی به‌روز شده و کارهای جدی‌تری انجام شود. ایران در رتبه دهم کشورهای تولیدکننده فولاد قرار دارد، اما ضعف مدیریت سبد محصولات باعث شده که رتبه مناسبی در تولید محصولات خاص نداشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید