• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 11 آبان 1400
کد مطلب : 144441
+
-

خیز ششم‌کرونا از شمال‌غرب

با ادامه شیوع کرونا در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و قرمز شدن شهرهای آذربایجان شرقی‌ بیم آن می‎رود که بلافاصله بعد از فروکش‌کردن موج پنجم، موج ششم کرونا از این استان‌ها آغاز شود

سلامت
خیز ششم‌کرونا از شمال‌غرب

سید مرتضی احمدپور- فرحناز چراغی- خبرنگار
 افزایش محسوس و معنادار بیماران کرونایی در 2استان آذربایجان شرقی و غربی موجب شده است فعالان حوزه سلامت و بهداشت در این دواستان نسبت به وضعیت موجود هشدار دهند. این در حالی است که از چند هفته پیش اغلب استان‌های کشور در حالت زرد و نارنجی قرار گرفتند، اما آذربایجان شرقی و غربی همچنان شهرهایی با وضعیت قرمز داشتند. مسئولان حوزه درمان معتقدند که مقاومت مردم در برابر واکسیناسیون در کنار رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی موجب شده است در این استان‌ها روند کاهشی کرونا در ماه‌های اخیر محسوس نباشد. هرچند در هفته‌های اخیر علائمی از کاهش بیماران بستری کرونایی دیده می‌شد اما این کاهش شکننده در روزهای اخیر متوقف شده است و حتی احتمال افزایش شهرهای قرمز کرونایی وجود دارد.

فشار کرونا بر کادر پرستاری 
رئیس نظام پرستاری آذربایجان شرقی با بیان اینکه شیوع موج جدید کرونا در آذربایجان شرقی قابل پیش‌بینی بود به همشهری می‌گوید: استان‌های شمال‌غرب کشور در زنجیره آخر موج پنجم کرونا قرار داشتند و از اواخر شهریور افزایش محسوس بیماران کرونایی در این استان‌ها در حالی صورت گرفت که در اغلب استان‌های کشور این موج فروکش کرده بود.
عبدالله صفری با بیان اینکه افزایش بیماران کرونایی در موج جدید کرونا بیشترین فشار را روی کادر درمان و پرستاران می‌گذارد، می‌افزاید: پرستاران در استان‌های شمال‌غرب با خستگی زیاد مشغول خدمات‌دهی هستند و تصور کنید در چنین شرایطی بلافاصله از موج پنجم وارد موج ششم کرونا می‌شویم که مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند.

افزایش کودکان کرونایی در موج جدید 
یکی از رزیدنت‌های مشغول در کشیک بیمارستان کودکان تبریز هم این صحبت‌ها را تأیید و به نکته دیگری در روزهای اخیر اشاره می‌کند و آن، افزایش قابل توجه مراجعه کودکانی با علائم تب شدید، اسهال، استفراغ و سرفه به اورژانس این مرکز است.
وی با بیان اینکه اغلب این کودکان علائم بالینی مشابه کرونا دارند، می‌افزاید: آزمایش‌های پی سی آر و 
سی‌تی‌اسکن این بیماران مثبت ثبت نمی‌شود و نمی‌توان به‌طور قطع به کرونایی‌بودن این کودکان اشاره کرد، اما بیماری این کودکان هشدار‌دهنده است و تا 2هفته تداوم دارد.

افزایش مراجعه به بیمارستان 
یکی از پرستاران بیمارستان طالقانی ارومیه در آذربایجان غربی هم با بیان اینکه در روزهای اخیر مراجعه بیماران به این بیمارستان افزایشی بوده است به همشهری می‌گوید: بیماران نه‌تنها از ارومیه بلکه از شهرهای جنوبی استان ازجمله پیرانشهر و سردشت هم هستند. وی مهم‌ترین تفاوت ابتلاها در شروع پیک جدید را تلفیق سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا می‌داند و می‌افزاید: اغلب افرادی که به اورژانس این بیمارستان مراجعه می‌کنند با توصیه‌های لازم به خانه برگردانده می‌شوند و تا حد ممکن تست‌های کرونایی و
سی تی اسکن از آنها گرفته نمی‌شود.
وی تأکید می‌کند: موضوع مهمی که باید به آن توجه شود ابتلای افرادی است که قبلا یک یا 2دوز واکسن دریافت کرده‌اند. هرچند تعداد این افراد زیاد است اما شدت بیماری در آنان بالا نیست.

افزایش محسوس ابتلا در شمال آذربایجان غربی 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیان اینکه هم‌اکنون روند نگران‌کننده‌ای در زمینه کرونا وجود دارد به همشهری می‌گوید: موج پنجم کرونا در استان هنوز تمام نشده است. البته بیشترین ابتلا در اواخر شهریور بود و در اواسط مهر روند بیماری تا 60درصد کاهش پیدا کرد و امیدواریم وارد موج ششم کرونا نشویم.
جواد آقازاده 3شهر پیرانشهر، اشنویه و چایپاره را در حالت قرمز کرونایی اعلام می‌کند و می‌افزاید: پلدشت، چالداران و سلماس زرد و بقیه شهرها نارنجی هستند.
وی با بیان اینکه افزایش محسوس ابتلا به کرونا در شمال آذربایجان غربی دیده می‌شود، اظهار می‌کند: شهر خوی با 30نفر بستری در شبانه روز گذشته در شمال استان بعد از ارومیه بیشترین تعداد بستری را دارد.

‌کردستان و کرمانشاه در یک‌قدمی پیک ششم 
در استان‌های کردستان و کرمانشاه هم با توجه به ورود با تأخیر به پیک پنجم، روند نزولی آن نیز با تأخیر و کندی در حال حرکت است. این روند کاهشی پیک پنجم کرونا در این دواستان با توجه به ورود به پیک ششم نامحسوس به‌نظر می‌رسد.
براساس آخرین آمارهای ارائه‌شده خودداری مردم از واکسیناسیون و رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل وصل‌شدن پیک پنجم در 2استان مذکور به پیک ششم کروناست.

روند کند کاهشی ادامه دارد
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به آخرین رنگ‌بندی‌های کرونایی در این استان می‌گوید: اغلب شهرستان‌های کردستان با روند کاهشی بسیار ملایم در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. سنندج، قروه، بیجار، سقز، دهگلان، کامیاران و مریوان ازجمله این شهرستان‌ها هستند که طی چند روز اخیر از وضعیت قرمز خارج شده‌اند.
آرزو فلاحی با بیان اینکه شهرستان سرو‌آباد زرد و فقط 2شهرستان دیواندره و بانه در وضعیت قرمز قرار دارند، به شناسایی 328بیمار جدید مبتلا به کرونا در 24ساعت گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مدت 4بیمار جان باختند.
مدیر روابط‌عمومی‌دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون 646بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، ادامه می‌دهد: سنندج با ۳۶۲بیمار بیشترین آمار بستری‌شدگان در کردستان و دهگلان با ۱۰بیمار و سروآباد با ۹بیمار کمترین آمار بستری‌شدگان در این استان را دارند.
فلاحی با بیان اینکه روند شیوع پیک پنجم کرونا در کردستان هر چند با تأخیر شروع شد، تصریح می‌کند: این روند درصورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون از سوی مردم ادامه خواهد داشت.

واکسیناسیون مادران باردار
مدیر روابط‌عمومی دانشگاه کردستان یکی از چالش‌های این استان را واکسیناسیون مادران باردار اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: در‌ماه گذشته 52مادر باردار بر اثر کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بودند که از این تعداد 97درصد آنان واکسن را تزریق نکرده بودند و تمایلی به زدن واکسن نداشتند. در این میان طی این مدت 2زن باردار نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.
فلاحی همچنین عادی‌انگاری و بی‌توجهی شهروندان نسبت به رعایت موازین بهداشتی و از همه مهم‌تر تزریق واکسن در استان را یکی از زمینه‌های بروز موج ششم در استان اعلام می‌کند.

4شهرستان قرمز در کرمانشاه
سیر نزولی پیک پنجم کرونا در کرمانشاه نیز روندی آرام و البته کند را طی می‌کند تا جایی که استاندار کرمانشاه دلیل این موضوع را میزان پایین رعایت پروتکل‌های بهداشتی استان توسط همه مردم حتی آنها که 2دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، می‌داند و معتقد است این شرایط موجب شده شتاب سیر نزولی کرونا و عبور از پیک پنجم بسیار کند باشد و احتمال گرفتارشدن استان در پیک ششم افزایش یابد.
مهدی محمدی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وضعیت شکننده کرونا در استان به همشهری می‌گوید: روند کاهش کرونا در استان کند است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴شهرستان استان ازجمله پاوه، جوانرود، سرپل‌ذهاب و روانسر در وضعیت قرمز هستند، می‌افزاید: کرمانشاه، هرسین، سنقر، کنگاور، صحنه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب در وضعیت نارنجی و قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
محمدی درباره آخرین آمار مبتلایان در استان نیز توضیح می‌دهد: هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان ۶۱۰نفر بستری و ۲۲۵نفر نیز بستری موقت (تزریق رمدسیویر) هستند. همچنین ۱۴بیمار در بخش‌های ویژه و ۲۷بیمار با حال وخیم در استان بستری هستند‌.

بازگشایی مرز پرویزخان
درحالی‌که سیر نزولی پیک پنجم کرونا در کرمانشاه با روند کندی همراه و این استان در آستانه ورود به پیک ششم است، خبرها از بازگشایی مرز پرویزخان به روی گردشگران خارجی به گوش می‌رسد. براساس گفته علی صابر، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان پس از توقف 20ماهه ورود گردشگران خارجی به کشور، مرز پرویزخان به روی گردشگران‌خارجی بازگشایی شده است. نگرانی‌های زیادی از این بازگشایی و شیوع دوباره بیماری در کرمانشاه وجود دارد. با این حال، تزریق هر 2دوز واکسن کرونا و داشتن گواهی منفی تست پی سی آر از شروط ورود گردشگران خارجی به کشور اعلام شده است و درصورتی که گردشگران واکسن نزده باشند باید 2هفته در قرنطینه به سر ببرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید