• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 آبان 1400
کد مطلب : 144210
+
-

ضرورت اصلاح بند چ ماده۸۷ قانون برنامه ششم توسعه

بند چ ماده۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به‌صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده‌اند با رعایت شرط سنی کمتر از 65سال می‌توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت 35ساله خود و با رعایت شرایط عمومی بازنشسته شوند.
تبصره - درصورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور مربوط به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمی‌گیرد.
تعدادی از نمایندگان مجلس در قالب طرحی خواهان اصلاح این ماده قانونی شده‌اند. در دلایل توجیهی این نمایندگان آمده است: از آنجا که در بند چ ماده۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه عبارت «و بدون سنوات ارفاقی» مشکل برای بازگشت به‌کار جانبازان ایجاد کرده است، پیشنهادی جهت حذف این عبارت تقدیم می‌شود. با پیشنهاد نمایندگان مشکل عمده این ماده قانونی که در مسیر اعاده به خدمت جانبازان مانع جدی ایجاد کرده بود، برطرف می‌شود. ماده۴ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده۶۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به اعاده به خدمت جانبازان تأکید داشته و دستگاه‌های اجرایی مکلفند با تقاضای جانبازان و درصورت نیاز، با شکایت به کمیسیون ماده۱۶ نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام کنند. اما با وجود بند چ در قانون برنامه ششم مانع بسیار جدی در اعاده به خدمت بخشی از آنان به‌وجود آمد و آنان با مواجهه به این مانع از اعاده به خدمت منع شدند و به همین دلیل مشکلات جدی در تامین معیشت آنان به‌وجود آمد. اما مشکل این بند به حذف این عبارت خلاصه نمی‌شود، بلکه تعیین شرط خدمت تا ۳۵سال نیز ابهام دیگری در این قانون است که در اصلاحیه باید به آن توجه شود.
 برابر بند الف ماده۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری شرط ادامه خدمت تا ۳۵سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی‌ارشد و بالاتر پیش‌بینی شده است؛ درحالی‌که در بند چ هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. آیا مجلس قصد دارد در اعاده به خدمت بند چ این شرایط را برای جانبازان حذف کند و ابهامی که تاکنون در این بند وجود داشته است را مرتفع کند یا همچنان این ابهام را برای جانبازان و دستگاه‌های اجرایی در پیگیری حقوق ایثارگران باقی بگذارد؟ حال که مجلس قصد دارد این قانون را اصلاح کند، بهتر است به این ابهام هم پاسخ دهد و نسبت به رفع آن در اصلاحیه اقدام کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید