• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 آبان 1400
کد مطلب : 144012
+
-

روایت داستان‌های نهان اصفهان

200ویدئوی یک‌دقیقه‌ای، داستان‌های ناگفته اصفهان را روایت می‌کنند

گردشگری
روایت داستان‌های نهان اصفهان

نفیسه حاجاتی - خبر‌نگار

‌«اصنهان؛ داستان‌های ناگفته اصفهان» اسم پروژه‌ای است که طی 10‌ماه گذشته برایش 200 ویدئوی یک‌دقیقه‌ای ساخته شده و قرار است نیمه پنهان پایتخت سابق ایران را به اصفهانی‌ها، ایرانی‌ها و حتی گردشگران خارجی نشان دهد. «لوژ ویژه شاه روی پل تاریخی»، «روش ساخت گران‌ترین نخ دنیا»، «خالق دختر لر در اصفهان»، «گنبدی که می‌چرخد»، «چراغانی قبل از ادیسون»، «مسجد فرنگی با ناقوس!»، «خانه پولدارترین تاجر ایران» و «رد پای فرانسوی سعدی در اصفهان» ازجمله برخی از عناوین داستان‌های ویدئویی این پروژه هستند. مجید عرفانیان، جهانگرد فیلمسازی که طی سفرهایی به اصفهان، 200 ویدئوی یک دقیقه‌ای را به دعوت یک شرکت توسعه گردشگری وابسته به اتاق بازرگانی اصفهان ساخت، در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: «هر کدام از این ویدئوها در یک دقیقه به معرفی روایت‌ها و داستان‌های شفاهی اصفهان، وجوه پنهان بناها و محله‌ها، بناهای تاریخی مهمی که برای گردشگران بازدید عموم ندارند، هنرها و صنایع‌دستی، میراث ناملموس، ادیان و غذاها می‌پردازند. رویکرد ما در ساخت ویدئوها، ساده‌سازی موضوع، خلاصه و قصه‌گویی بوده است. اکثر ویدئوها به زبان فارسی هستند، اما 10ویدئو نیز به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، چینی، کاتالان، مالایی، عربی، روسی و آلمانی ساخته‌ شده‌اند که متناسب با فرهنگ و اشتراکات اصفهان با شهرهای خواهرخوانده‌‌اش هستند.»  به روایت عرفانیان که سابقه 2دهه فعالیت در حوزه گردشگری را دارد، این ویدئوها نتیجه سال‌ها تلاش و فعالیت اهالی اتاق بازرگانی جهت خلق هویت جدیدی برای شهر اصفهان با استاندارد بین‌المللی بوده‌اند. او ادامه داد: «اصفهان در این زمینه شهری پیشرو است. فعالیت مقصدسازی چیزی‌است که در ایران کمتر اتفاق افتاده است. بعد از ساخت 100ویدئوی اول متوجه مسائلی شدیم که سعی کردیم در 100ویدئوی دوم اصلاح کنیم؛ مثلاً اسم هویتی که طراحی‌شده بود
Esfahan an untold s‌tory بود که خارج از ایران به‌سادگی قابل‌تعریف است، ولی در ایران باعث شده بود که به‌درستی از این اسم استفاده نشود در نتیجه برای ایجاد انسجام از نام اصنهان استفاده کردیم که همان داستان‌های نهان اصفهان است. اختلافی هم وجود داشت که از حرف E یا I برای اصفهان استفاده می‌کردند و درنتیجه تحقیق، نام Isfahanرا انتخاب کردیم.» علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در آیین رونمایی از 200 ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان که در اتاق بازرگانی این شهر و با حضور همه مقامات بلندپایه استانی، برگزار شد، گفت: «به‌نظر من بارزترین جلوه این ویدئوها توجه به گردشگری موضوعی بود و این یکی از مهم‌ترین توصیه‌های برنامه‌ریزان صنعت گردشگری است. گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت و مانند هوایی برای تنفس است. اگر سری به اکسپوی دوبی بزنید می‌بینید که صنایع مختلف نمی‌توانند بدون گردشگری ادامه فعالیت بدهند؛ بنابراین رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته، منفعت بلندمدت شهر را در پی دارد.» علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان هم با بیان این موضوع که قصه کارکردهای متفاوتی دارد و حتی در بحث‌های روان‌پزشکی، قصه‌درمانی یک باب جدید است، تصریح کرد: «گردشگری که وارد اصفهان می‌شود، حدود 8ساعت زمان آزاد دارد که ما هیچ برنامه‌ خاصی برایش نداریم. باید قصه را جدی بگیریم و به‌عنوان یک قالب برای حفظ و انتقال فرهنگ از آن استفاده کنیم. این قصه‌ها می‌توانند بناهای تاریخی اصفهان را از حالت ایستا به سایت‌های فرهنگی پویا تبدیل کنند.» سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان هم در آیین رونمایی با اشاره به اینکه داستان‌ها و روایت‌ها در همه دنیا برای توسعه گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و در بسیاری از نقاط دنیا حتی داستان‌هایی برای جذب بیشتر گردشگران ساخته می‌شود، گفت: «ما گمشده‌های زیادی در تاریخ داریم که به‌دلیل نپرداختن به آنها به فراموشی سپرده‌ شده‌اند. کاری که در این پروژه انجام شده، ثبت داستان‌ها و هویت اصفهان است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید