• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 1 آبان 1400
کد مطلب : 143583
+
-

خبرهای کوتاه/ اجماع جهانی برای غلبه بر نابودی تنوع‌ زیستی

محمد مدادی مدیرکل دفتر موزه و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط‌زیست در تشریح پانزدهمین اجلاس جهانی کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد(COP15) گفت: در این اجلاس پیرامون چارچوب جهانی تنوع زیستی پسا۲۰۲۰ که یک سند راهبردی برای حفاظت از تنوع زیستی است، برای بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی و تسهیم عادلانه منافع ناشی از آن تا سال۲۰۵۰ تصمیم‌گیری شد. مدادی به مهر گفت: چارچوب جدید پیشنهادی برای تنوع زیستی پسا۲۰۲۰ بر مبنای تئوری تغییر بنا نهاده شده است و سیاستگذاری‌ها و اقدامات فوری در سطح تمام جامعه و در مقیاس‌های جهانی، ملی و محلی با هدف توقف روند زوال تنوع زیستی تا سال۲۰۳۰ و پرداختن به احیای تنوع زیستی از دست رفته تا سال۲۰۵۰ لازم است صورت پذیرد.

  افتتاح دبیرخانه و سایت ملی اسلام و محیط‌زیست
رئیس سازمان محیط‌زیست با حضور در اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی، سایت و دبیرخانه ملی اسلام و محیط‌زیست را افتتاح و راه‌اندازی کرد. به گزارش مهر، علی سلاجقه در این مراسم گفت: تمام مبانی اسلام بر پایه و اساس محیط‌زیست است. او با اشاره به اینکه انسان جزئی از مخلوقات است و نباید به محیط‌زیست آسیب برساند، گفت: توازن و توسعه پایدار باید بر مبنای آموزه‌های قرآنی باشد. سلاجقه گفت: آموزه‌های دینی ما برای یکایک مباحث محیط‌زیستی دستورات دارد و اصلی‌ترین منبع ما قرآن کریم است که بارها در این کتب آسمانی اشارات زیادی به مباحث محیط‌زیستی شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر سمن‌سازی در این زمینه درخواست تشکیل سمن‌هایی را مطرح کرد که بتوانند فرهنگ و آموزه‌های دینی را گسترش دهند و ترویج‌دهنده این افکار مترقی باشند.

  پرونده ثبت جهانی «هگمتانه تا همدان» به یونسکو رفت
مشاور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه در سال‌جاری 6پرونده برای ثبت جهانی ارسال شده است، گفت: یکی از این پرونده‌ها، پرونده «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» بود که برای بررسی ایرادها به یونسکو ارسال شد. محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تاریخی «تاج‌آباد» در پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایران اعلام کرد: بعد از ایرادیابی، پرونده‌ها مورد بررسی دوباره قرار می‌گیرند و پرونده‌ای که کم‌ریسک‌تر است در سال‌جاری برای ثبت جهانی ارسال می‌شود و بقیه پس از رفع ایرادها سال بعد ارسال خواهند شد.

  دستور احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی در موزه فرش
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد که به موزه فرش دستور داده است، بخشی از فضای این موزه به بازار دائمی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی تبدیل شود. به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی در سخنرانی سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران گفت: از معاون صنایع‌دستی می‌پرسم کجا محصولات صنایع‌دستی را عرضه می‌کنید؟ می‌گوید در بازار تهران ۳۰غرفه بود که کرونا آمد و غرفه‌ها بسته شدند. او گفت: هنرمندان صنایع‌دستی در انواع و اقسام هنر غوغا کرده‌اند، فقط جایی برای عرضه ندارند. ضرغامی افزود: در کنار موزه فرش، فضای بزرگی وجود دارد که مثل بیابان افتاده، ‌جنوب آن پارک است و مردم در آنجا در رفت‌وآمد هستند؛ در آن فضا گربه‌ها از سر و کول هم بالا می‌روند، کودکان کار آنجا جمع شده‌اند و آنقدر کثیف است که یک‌بار که سرزده رفتم، خواهش کردم ورودی این فضا را تمیز کنند، اینجا موزه است، مردم حداقل رغبت کنند وارد موزه شوند. حدود یک‌ماه پیش هم درخواست کردم آن محوطه باز را فورا به محل نمایش یا فروشگاه دائمی صنایع‌دستی تبدیل کنند. جمعیتی که آنجا می‌آید هیچ کجای تهران نیست... جمعه‌ها غلغله است و از پیاده‌روی آن نمی‌توان حرکت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید