• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141701
+
-

اولاف شولتز؛ ناجی سوسیال دمکرات‌ها

اولاف شولتز؛ ناجی سوسیال دمکرات‌ها

 محمدامین خرمی- روزنامه‌نگار

اولاف شولتز بالاخره غیرممکن را ممکن کرد و سوسیال‌ دمکرات‌ها را از قعر چاه سرد  سیاست در آلمان به بالا کشاند. حزب سوسیال دمکرات آلمان که قدیمی‌ترین حزب این کشور به‌حساب می‌آید، سال‌ها بود که در نظرسنجی‌های مردمی هیچ حرفی برای گفتن نداشت اما اولاف شولتز موفق شد در قامت یک سیاستمدار خبره، شرایط را برای این حزب در انتخابات یکشنبه به‌گونه‌ای دیگر رقم بزند. آرای حزب سوسیال دمکرات حدود 6‌ماه قبل نزدیک به 15درصد بود اما شولتز موفق شد رأی‌دهندگان را ترغیب کند تا آرای خود را به نفع این حزب به صندوق بریزند. هرچند مسیر شولتز برای رسیدن به کرسی صدراعظمی مسیری سنگلاخ است، اما به هر حال او در انتخابات اخیر تاریخ‌‌ساز شده است.
 سران حزب سوسیال دمکرات می‌دانستند که تنها داشته‌شان در شرایط فعلی فقط و فقط اولاف شولتز است؛ بنابراین کمپین تبلیغاتی حزب خود را تماما بر محور او تعریف کردند. آنها قصد داشتند که شولتز را تنها فردی معرفی کنند که توانایی جانشینی آنگلا مرکل را دارد. مرکل طی 4دوره انتخابات گذشته، همواره پیروز میدان بوده و طی 3دوره از این مدت، این سوسیال دمکرات‌ها بودند که مجبور شدند با او وارد یک ائتلاف ناخواسته شوند. هرچه باشد آنها و دمکرات‌ مسیحی‌ها رقبای دیرینه به شمار می‌روند و قرار گرفتن‌شان در کنار هم زیر سقف یک دولت، آنقدرها ایده‌آل نیست. اما مرکل چنان پر قدرت در هر دوره از انتخابات ظاهر می‌شد که حزب سوسیال دمکرات به‌عنوان حزب دوم، چاره‌ای جز پذیرفتن سهمی کوچک از قدرت نداشت. همین درایت برای پذیرفتن شراکت در قدرت بود که باعث شد فردی همچون اولاف شولتز در صحنه سیاسی باقی بماند و بتواند با یک عملکرد قابل‌ قبول در پست‌های مختلف اجرایی، خود را برای آلمان بعد از مرکل آماده کند. شولتز از سال2018 در کابینه مرکل پست کلیدی وزارت دارایی را به‌عهده گرفت. او طی این سال‌ها همزمان معاون آنگلا مرکل هم بوده است. سیاست‌های او در وزارت دارایی در میانه بحران کرونا توانست اقتصاد آلمان را برخلاف بسیاری از اقتصادهای جهان، شناور نگه دارد؛ موضوعی که باعث شد در نگاه بسیاری از مردم آلمان، شولتز به سیاستمداری قابل اعتماد تبدیل شود. به اعتقاد بسیاری، شولتز در مقایسه با مرکل کاریزمای لازم را ندارد اما به‌عنوان یک مدیر پراگماتیست یا عملگرا در جامعه آلمان جا افتاده است. صندوق بین‌المللی پول او را به‌خاطر مدیریت فوق‌العاده بودجه دولت در آلمان در میانه بحران کرونا تحسین کرده است. شولتز به‌رغم مخالفت اولیه مرکل، یکی از طرفداران تاسیس صندوق ترمیم اقتصادی اتحادیه اروپا برای کشورهای کرونازده قاره بود؛ اقدامی که با استقبال گسترده اروپایی‌ها روبه‌رو شد. سال آینده میلادی که برسد، آلمان به‌خاطر شرایط بحرانی کرونا دست‌کم 400میلیون یورو بدهی خارجی جدید خواهد داشت اما همین که اولاف شولتز به مردم اطمینان داده دولت از عهده پرداخت این بدهی برمی‌آید، برای آنها کافی است.
اولاف شولتز 63ساله طی سال‌های فعالیتش در صحنه سیاسی آلمان در رده‌های مختلف کار کرده و اکنون به اعتراف بسیاری، کوله‌باری از تجربه دارد. او تحصیلکرده در رشته حقوق است. 40ساله که بود، در سال1998 توانست وارد مجلس آلمان شود. سپس بین سال‌های2011تا 2018 به‌عنوان شهردار شهر مهم هامبورگ در شمال آلمان فعالیت کرد. او خود بزرگ‌شده این شهر است. بعد از سال2018 هم که به پست وزارت دارایی رسید او البته در کابینه اول مرکل هم به‌عنوان وزیر کار و امور اجتماعی کار کرده بود. همزمان طی این سال‌ها او توانست در حزب هم رده‌های مختلف را طی کند و تا جایگاه معاونت رهبر حزب ارتقا پیدا کند. با این حال، شولتز هیچ‌گاه شرایط راحتی در حزب نداشته است. او عضو شاخه محافظه‌کار حزب سوسیال دمکرات است و همین باعث شد تا دیگران در رقابت سال2019 برای کرسی ریاست حزب، علیه او ائتلاف کنند. با این حال، همین رقبای سرسخت 2سال بعد تسلیم کاردانی و سیاست‌ورزی شولتز شدند و مجبور شدند فردی غیراز رهبر حزب را به‌عنوان نامزد اصلی خود معرفی کنند.
طی 2دهه گذشته همه آلمان‌ها شولتز را به «مکانیکی» بودنش می‌شناسند. به او لقب «شولتزومات» داده‌اند که ترکیب نام او با کلمه «اتومات» به‌معنای ماشین در زبان آلمانی است. این لقب را هفته‌نامه آلمانی زبان «دی زایت» در سال2003 به او داد. شولتز آن زمان دبیرکل حزب بود و در چندین سخنرانی در دفاع از اصلاحات بازار کار، شبیه به یک آدم آهنی ظاهر شد. معروف است که می‌گویند شولتز فقط چیزی را می‌گوید که لازم است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. طی هفته‌های اخیر اما آلمان با یک شولتز متفاوت روبه‌رو شد؛ فردی که می‌خندد، به مردم نزدیک می‌شود، دوستانه رفتار می‌کند و چهره‌اش دیگر مثل گذشته سرد و بی‌روح نیست. طی هفته‌های اخیر و در اوج رقابت‌های انتخاباتی، اولاف شولتز برای آلمان‌ها به یک سیاستمدار تمام عیار تبدیل شده است. اولاف شولتز وعده داده حداقل دستمزد به ازای هر ساعت کار را از 9.5یورو به 12یورو برساند. همچنین او وعده داده مانع افزایش سن بازنشستگی شود. او برای طرفداران محیط‌زیست هم وعده‌هایی دارد و گفته که می‌خواهد «صدراعظم محیط‌زیست» باشد. شولتز همچنین گفته که در دولت آینده به دیجیتال شدن بیشتر توجه خواهد کرد؛ موضوعی که گفته می‌شود در دوره مرکل آنقدرها مورد توجه نبوده است. وعده‌های شولتز برای جامعه آلمان ارزشمند است اما او قبل از عملی کردن این وعده‌ها باید بتواند از سد سخت ائتلاف‌های سیاسی در آلمان عبور کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید