• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 مهر 1400
کد مطلب : 141690
+
-

در خواست وزیر اقتصاد برای بازنگری در اجرای خصوصی‌سازی‌

رکورد واگذاری از طریق رد دیون شکسته شد

در شرایطی که آمارها نشان می‌دهد دولت دوازدهم رکورددار واگذاری سهام از طریق رد دیون شده، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم خواستار بازنگری در شیوه اجرای خصوصی‌سازی‌ شد. به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد از ابتدای دهه80 تاکنون 274هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذارشده است اما این خصوصی‌سازی‌ آثار عمیق اقتصادی برجای نگذاشته است.

واگذاری در قالب رد دیون
 از ابتدای دهه‌80تاکنون 106هزار میلیارد تومان یعنی 40درصد از سهام شرکت‌های دولتی در قالب رد دیون عمدتا به شرکت‌های شبه‌دولتی واگذار شده است. به‌زعم اقتصاد‌دانان واگذاری سهام در قالب رد دیون به‌معنای خصوصی‌سازی‌ واقعی نیست زیرا در این روش طلبکارانی که سهام شرکت‌های دولتی را در قبال طلبشان از دولت دریافت کرده‌اند، کمتر برای افزایش بازده در آن شرکت تلاش می‌کنند. حتی اغلب این طلبکاران از تخصص کافی برای راهبری شرکت‌های واگذارشده برخوردار نیستند که این موضوع مشکلات کارگری زیادی به‌وجود آورده است. هرچند دولت یازدهم بعد از آغاز به‌کار واگذاری سهام در قالب رد‌دیون را متوقف کرد اما تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد در سال آخر فعالیت دولت دوازدهم رکورد واگذاری سهام در قالب رد دیون شکسته شده و این دولت با واگذاری 75هزارو 300میلیارد تومان سهام در قالب رد دیون بیشترین میزان واگذاری با این روش را داشته است. به‌نظر می‌رسد مشکلات بعدی این نحوه واگذاری در سال‌های آینده عیان خواهد شد.

رها‌سازی‌ شرکت‌ها
مطابق قانون اصل 44 یکی از وظایف سازمان خصوصی‌سازی‌ پایش مستمر شرکت‌ها بعد از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است اما شواهد میدانی و بروز بحران‌های اجتماعی در سال گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد در دوره‌های قبل سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌طور کافی شرکت‌های دولتی را بعد از واگذاری پایش نکرده است. مروری بر واگذاری سهام شرکت‌هایی نظیر نیشکر هفت‌تپه، هپکو و آذراب که بحران‌های اجتماعی عمیقی ایجاد کرد، فقط بخشی از نتایج رها‌سازی‌ سهام شرکت‌های دولتی بعد از واگذاری است. این موضوعی است که وزیر اقتصاد نیز در جریان معارفه رئیس‌کل جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ به آن اشاره کرد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه حسین قربان‌زاده، رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به اینکه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی به‌معنای رهاکردن شرکت‌ها نیست، گفت: برخی از شرکت‌های دولتی واگذار نشده‌اند، بلکه به یک معنا در فضای اقتصاد رها شده‌اند و تمام فرصت‌ها و حمایت‌های پیشین نیز پس از واگذاری از آنها سلب شده است. او گفت: در چنین وضعیتی، سرنوشت این شرکت‌ها خیلی بهتر از قبل نخواهد شد، بنابراین نیازمند یک بسته آسیب‌شناسانه در این خصوص هستیم.

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ معرفی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی حسین قربان‌زاده را به سمت معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ منصوب کرد .احسان خاندوزی درحکم انتصاب قربان‌زاده از او خواسته است طرح اصلاح قانون اصل 44را تهیه کند و در عین حال شیوه خصوصی‌سازی‌ را آسیب‌شناسی و نظام کنترلی بعد از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را تقویت کند. حسین قربان‌زاده پیش از این در طول سال 89تا 96مدیرمسئول همشهری بود. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد رئیس‌کل جدید سازمان خصوصی‌سازی باید تلاش کند تا نقش این سازمان را در سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی افزایش دهد زیرا رویه‌های گذشته موجب شده نقش این سازمان به‌تدریج از قالب یک سیاستگذار به یک مجری صرف تغییر کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید