• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141135
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kmjP
+
-

بازی با دروازه‌ خالی

چهره روز
بازی با دروازه‌ خالی

امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: تشخیص خانه‌های خالی و معرفی آنها به این سازمان برای گرفتن مالیات وظیفه وزارت راه و شهرسازی است و براساس اطلاعاتی که وزارت یادشده اعلام کند، در دی‌ماه امسال نخستین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد. به‌گفته این مقام مسئول، طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید 120روز یا 4‌ماه، یک خانه، خالی مانده باشد؛ بنابراین خانه‌هایی که از ابتدای سال‌جاری تا مرداد‌ماه خالی مانده باشد، مشمول این قانون می‌شوند. سازمان امور مالیاتی در انتظار دریافت اطلاعات لازم درخصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از وزارت راه و شهرسازی است.
با این توضیح رئیس سازمان امور مالیاتی اکنون او توپ را به سمت دروازه وزارت راه و شهرسازی شوت کرده و باید منتظر پاسخ این وزارتخانه ماند. اما به‌نظر می‌رسد پشت پرده این پاسکاری‌ها رازی نهفته باشد که کمتر مقام دولتی حاضر به افشای آن است. به فرض اینکه اطلاعات خانه‌های خالی هنوز به‌دست سازمان امور مالیاتی نرسیده باشد، سؤال اینجاست که مالیات بر خودروهای گران‌قیمت چه سرانجامی پیدا کرد، مالیات بر صفحات مجازی افراد مشهور و به‌اصطلاح شاخ اینستاگرامی چه شد؟
یک پاسخ این است که فرض شود سازمان امور مالیاتی اراده‌ای برای اجرای قانون ندارد که در این صورت وزیر اقتصاد باید پاسخگو باشد؛ به‌ویژه اینکه او در زمان نمایندگی مجلس مدافع این قانون بوده است. پاسخ دیگر اما این است که مالیات بر خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس، ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت، شاخ‌های اینستاگرامی و نظایر آن اساسا نه‌تنها درآمدی برای دولت در نهایت نخواهد داشت که چه بسا هزینه‌زا هم باشد. در این صورت پاسخ را باید از قانونگذاران خواست که پس این همه تلاش و وعده چه شد؟ دیدید که نمی‌شود یا اینکه معتقدید می‌شود و قوه مجریه نمی‌خواهد یا نمی‌تواند؟ آنچه روشن است اینکه در قانونگذاری صورت گرفته 2چالش از ابتدا حل نشده باقی مانده؛ یکی اینکه آیا هدف، اعمال حاکمیت بوده که در این صورت فرض مدافعان این بوده که با مالیات بستن، خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و خودروهای گران‌قیمت جذابیت سرمایه‌گذاری و احتکار را از دست خواهند داد و حتی می‌تواند به کاهش شکاف اجتماعی کمک کند. چالش دیگر این است که هدف کسب درآمد برای دولت بوده و فرض شده که پایه جدید مالیاتی شناسایی شود که هر ساله دولت می‌تواند پای خود را روی پایه‌های جدید بگذارد و ارتفاع درآمدهای مالیاتی‌اش را بالاتر ببرد.
هنوز برای اینکه روشن شود قانونگذاران و مدافعان این مالیات‌ها شکست ‌خورده یا پیروز شده‌اند، زود است. صبر کنید 6‌ماه دیگر که زمان اجرای قانون بودجه 1400به پایان رسید، آنگاه روشن خواهد شد که نتیجه قانون وضع شده، اصلاح حکمرانی نظام مالیاتی بوده و درآمدهای دولت افزایش یافته است یا نه؟
امیدعلی پارسا گفته تا دی‌ماه برگه مالیات خانه‌های خالی را ارسال می‌کند. تا آن زمان ممکن است او همچنان رئیس سازمان امور مالیاتی باقی بماند که باید پاسخ دهد چه میزان برگه مالیاتی صادر شده و برآورد او از میزان وصول مالیات‌ها چه خواهد بود؟ یا اینکه فرد دیگری خواهد آمد که فرصت خواهد داشت تقصیر را گردن رئیس قبلی بیندازد و زمان بخرد. به‌نظر بازی با دروازه خالی مالیاتی فعلا ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید