• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140780
+
-

شفافیت آرای نمایندگان؛ وعده‌ای که معطل ماند


طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس که از خرداد سال گذشته توسط نمایندگان تدوین شد و جلسات متعددی برای بررسی آن در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون آیین‌نامه برگزارشد در انتظار رسیدگی معطل مانده‌است.  این طرح یکی از نخستین وعده‌ها و پیگیری‌های مجلس یازدهم است که حتی پیش از استقرار آن و در کارزار انتخاباتی زمستان 98مکرر از نامزدها مورد تأکید و اشاره قرار می‌گرفت، به‌رغم این تأکید‌ها و با گذشت 15‌ماه از عمر این مجلس هنوز به‌ثمر نرسیده و همچنان روال شفافیت تغییری نسبت به مجالس گذشته نکرده است.  اگرچه مجلس یازدهمی‌ها از همان ابتدا با توجه به تجربه ناموفق مجلس دهم در به ثمررساندن طرح شفافیت آرا و در پاسخ به مطالبه افکارعمومی در این زمینه به‌عنوان یکی از نخستین طرح‌ها، شفافیت آرای نمایندگان را به‌صورت پیش‌نویس آماده و با ۱۷۶امضا راهی صحن علنی کردند، این طرح پس از چند‌ماه بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ۱۵بهمن‌ماه سال گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان ۱۵۳رأی موافق داشت اما از آنجا که اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس بود و نیاز به دوسوم آرای نمایندگان داشت، 3 رأی مثبت تا تصویب‌شدن فاصله داشته و رد شد.

اصرار نمایندگان بر شفافیت 
بعد از رد این طرح بیش از ۵۰ نماینده مجلس به هیأت رئیسه مجلس برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان نامه زدند چرا که معتقد بودند شفافیت آرای نمایندگان مبحث قابل توجهی در مجلس است و عمده نمایندگان به آن حساسیت لازم را دارند اما برخی معتقد بودند که طرح موجود نمی‌تواند جوابگوی اهداف شفافیت آرا باشد. مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرا البته با فصل بررسی بودجه در مجلس همزمان شد و با فوریت به صحن بازنگشت. ۲۸بهمن‌ماه سال گذشته درخواست بررسی مجدد طرح شفافیت در صحن علنی مطرح شد. در همان نشست رئیس مجلس اعلام کرد که ضعف‌هایی در طرح شفافیت آرا وجود دارد، اما با رأی نمایندگان و در مدار بررسی مجدد قرارگرفتن آن، مشکلات آن را رفع خواهیم کرد.  در آخرین پیگیری‌ها از وضعیت این طرح حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس به فارس گفته است که طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب و جمع‌بندی شده اما هنوز در سامانه مجلس بارگذاری نشده است و به خاطرعدم‌بارگذاری گزارش کمیسیون آیین‌نامه درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان در سامانه مجلس در دستورکار جلسات علنی مجلس قرار نگرفته است. 
 براساس ماده۱۰۰ آیین‌نامه می‌توان درخواست رسیدگی خارج از نوبت به طرح شفافیت را مطرح کرد. طبق این اصل هرگاه ۵۰ نفر از نمایندگان چنین درخواستی را در مورد رسیدگی به طرحی داشته باشند، چنانچه نمایندگان در صحن موافقت کنند، طرح مورد نظر خارج از نوبت در صحن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید