• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140070
+
-

تنش در «جنین»

فرار 6 فلسطینی از زندان فوق‌امنیتی اسرائیل به جنین، احتمال حمله اسرائیل به این اردوگاه را بالا برده است

رویداد
تنش در «جنین»


فرار 6فلسطینی از زندان فوق‌امنیتی رژیم اشغالگر قدس، تنش در سرزمین‌های اشغالی را به‌شدت بالا برده و حتی ممکن است در اردوگاه جنین، جایی که گفته می‌شود این6نفر به آن پناه برده‌اند، جنگ در بگیرد. به گزارش الجزیره، اسرائیل گفته است که برای یافتن این 6نفر، ممکن است وارد این اردوگاه شود. در مقابل گروه فلسطینی جهاد اسلامی هشدار داده است که درصورت ورود سربازان اسرائیل به اردوگاه، با آنها مبارزه خواهد کرد. صبح چهارشنبه، ‌سربازان اسرائیلی با سگ‌های جست‌و‌جوگر در نزدیکی دیوار حائل در شهر یعبد در نزدیکی جنین مستقر شدند و هواپیماهای شناسایی هم بر فراز منطقه گشتزنی کردند.
سه‌شنبه شب هم تنش در جنین به‌شدت بالا بود و جهاد اسلامی به اسرائیل هشدار داده بود که به تلافی فرار این 6زندانی، نباید به زندانیان دیگر فشار وارد کند. در همین شب صدای تیراندازی هم در کمپ شنیده می‌شد و جو آن متشنج بود.
مشخص نیست که این 6زندانی کجا پنهان شده‌اند. از همان ابتدا اینطور گفته می‌شد که این زندانیان فراری به جنین رفته‌اند؛ جایی که خانواده‌هایشان مستقر هستند. علاوه بر آن، تشکیلات خودگردان فلسطین در این منطقه چندان نفوذ و کنترلی ندارند و خطر استردادشان به اسرائیل، آنها را تهدید نخواهد کرد.
صدها نیروی امنیتی اسرائیل و همینطور مأموران اطلاعاتی دیروز جست‌و‌جو برای این 6زندانی را ادامه دادند. آنها دوشنبه با حفر تونل از زندان فوق‌امنیتی جلبوع به بیرون فرار کرده‌اند.
در همین حال، ده‌ها ایست بازرسی بین کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی علم شده است؛ چون مقامات اسرائیلی نگران حمله نیروهای مسلح فلسطینی به شهرک‌های یهودی ‌نشین هستند.
جمال زبیدی 65ساله، عموی یکی از زندانیان گفته است که خانواده این زندانی هر لحظه منتظر حمله سربازان اسرائیلی به کمپ جنین هستند؛‌ «نمی‌دانیم کی می‌آیند، اما هر لحظه انتظار داریم که بیایند و برای آن آماده‌ایم. خانواده ما سال‌هاست که از اشغال اسرائیل ضربه خورده و رنج کشیده است.» یکی از این زندانی‌ها ذکریا زبیدی 46ساله، ‌یکی از رهبران سابق فتح در شهر جنین در شمال غربی کرانه باختری است. 5زندانی دیگر هم که همراه با زبیدی موفق به فرار شده‌اند، از اعضای جهاد اسلامی فلسطین هستند. جهاد اسلامی هم به اسرائیل هشدار داده است که نباید به این 6نفر آسیبی وارد کند.
با وجود اتمسفر پرتنش در اردوگاه آوارگان جنین، بسیاری از جوانان از فرار6زندانی استقبال و ابراز شادی کرده‌اند. آنها همچنین گفته‌اند که از تقابل با نیروهای اسرائیلی هراسی ندارند و درصورت ورود آنها به اردوگاه، قطعا با آنها مقابله خواهند کرد.
نور سعیدی 27ساله در این‌باره به الجزیره گفته است: «بچه‌ها اصلا نترسیده‌اند. آنها برای حقوق خود می‌جنگند.» خود سعیدی قبلا 2سال در یک زندان اسرائیلی حبس بوده است.
از زمان فرار خارق‌العاده این6زندانی، سازمان زندان‌های اسرائیل زندگی را بر اعضای جهاد اسلامی در زندان‌های مختلف سخت‌تر کرده است. این سازمان همچنین 90زندانی از 360زندانی حاضر در زندان جلبوع را تخلیه و بررسی تمام تاسیسات زندان را شروع کرده است.
اسرائیل گفته است که دستگیری این 6زندانی مسئله‌ای فوری است تا جلوی حملات احتمالی گرفته شود. آنها همچنین گفته‌اند که نگران تقابل نیروهای مسلح فلسطینی با سربازان خودشان هستند.
از زمان فرار آنها، سربازان اسرائیلی به چند روستا در نزدیکی جنین حمله و دوربین‌های مکان‌های عمومی را ضبط کرده‌اند تا فیلم‌های آنها را بررسی کنند. همچنین خودرو‌ها را متوقف کرده‌اند تا هویت سرنشینان آنها را مشخص کنند. 

حمله به روستاها
3فلسطینی از روستای نورا در شمال اسرائیل سه‌شنبه به ظن کمک به زندانیان فراری بازداشت شدند.
به‌گفته اسرائیل، یکی از این 6زندانی فراری در فیلم دوربین مسجد روستا شناسایی شده است.
الجزیره شاهد حمله سربازان اسرائیلی به روستای عربونه در جنوب‌غرب جنین در شب سه‌شنبه بوده است. سربازان فیلم دوربین‌های امنیتی را ضبط کردند و در ادامه به جوانانی که با سنگ به مقابله با آنها پرداخته بودند، حمله بردند. سربازان خیلی زود محل را ترک کردند.
قبل از آن در روز سه‌شنبه، سربازان در نزدیکی روستای دیرالغزاله که نزدیک دیوار حائل اسرائیل و کرانه باختری قرار دارد، موضع گرفتند. یک پهپاد شناسایی هم روی روستا پرواز کرد.
در هفته‌های اخیر، درگیری‌های متعددی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در شمال کرانه باختری اشغالی به‌خصوص در جنین درگرفته است.
2هفته قبل، دست‌کم 4مرد در جریان تقابل با ارتش اسرائیل در کمپ آوارگان جنین به‌خاطر اصابت گلوله اسرائیلی‌ها شهید شدند. نیروهای ویژه اسرائیلی برای دستگیری یک فلسطینی به اردوگاه وارد شده بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید