• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140059
+
-

آغاز راه اسکار از تورنتو

بهترین‌های یک‌سال سینما را می‌توان در این جشنواره ‌تماشا کرد

گزارش سینما
آغاز راه اسکار از تورنتو


آرش نهاوندی ـ مترجم

جشنواره تورنتو امسال به 2شکل فیزیکی با حضور مدعوین و مجازی به نمایش فیلم‌ها خواهد پرداخت. این رویداد مهم سینمایی از 9تا 18سپتامبر(18تا 27شهریور) در شهر تورنتو با نمایش تعدادی از فیلم‌هایی که می‌توانند از امیدهای اول دریافت جایره اسکار باشند،  برپاخواهد شد.
فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در بخش خارج از مسابقه و در بخش نمایش‌های ویژه و فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در بخش «دیوانگی نیمه شب» جشنواره2021 تورنتو به نمایش درخواهد آمد. نمایش فیلم اصغر فرهادی در تورنتو به‌دلیل اهمیت این جشنواره و نزدیکی زمان آن به برگزاری مراسم اسکار برای سینمای ایران بسیار با اهمیت تلقی می‌شود؛ چراکه درصورتی که فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی بتواند در این جشنواره با اقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شود و در مجموع عملکرد خوبی داشته باشد، به‌احتمال زیاد مسیر این فیلم برای کسب جوایز در فصل برگزاری جشنواره‌های سینمایی و همچنین در اسکار2022 به مقدار بسیار زیادی هموار خواهد شد. فیلم‌های«تل ماسه» به کارگردانی دنیس ویلنوو، «مموریا»(حافظه) ساخته آپیچتاپونگ ویراستاکول و فیلم «اسپنسر» به کارگردانی پابلو لارائین نیز به همراه فیلم «قهرمان» در بخش نمایش ویژه روی پرده خواهند رفت. 


دیگر شانس‌های اسکاری جشنواره تورنتو
به گزارش گاردین، جسیکا چاستین، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی نیز با 2فیلم جدید در این دوره از جشنواره تورنتو حضور خواهد یافت؛ فیلم مهیج و ترسناک کمدی «بخشوده‌ها» به کارگردانی «جان مایکل دوناهیو» و فیلم زندگینامه‌ای «چشمان تامی فای». بسیاری از منتقدان بر این باورند که جسیکا چاستین به‌خاطر نقش‌آفرینی در «چشمان تامی فای» یکی از امیدهای اول دریافت جایزه اسکار خواهد بود. او پیش‌تر به‌خاطر ایفای نقش در فیلم «صفر سیاه سی» در سال2013 کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده بود. چاستین در گفت‌وگویی مدعی شده است که گریم سنگینی که برای این فیلم روی صورت او کار گذاشته شده بود، تا حدی به چهره‌اش آسیب زده است. 
در این دوره از جشنواره تورنتو همچنین برای‌ نخستین‌بار فیلم ترسناک، مهیج و جنایی«گناهکار» محصول نتفلیکس با بازی جیک گیلنهال نمایش داده خواهد شد. این فیلم نسخه بازسازی شده فیلمی دانمارکی به همین نام ساخته سال2018 است. در این فیلم که اتفاقات آن در فضای بسته رخ می‌دهد، داستان افسر پلیسی روایت می‌شود که بر این باور است که دیگران برایش اهمیتی قائل نیستند، اما پس از یک تماس تلفنی اسرارآمیز اتفاقات و حوادثی برایش رخ می‌دهد. فیلم «استارلینگ» دیگر ساخته نتفلیکس نیز در جشنواره تورنتو روی پرده خواهد رفت. در این فیلم داستان زن سوگواری روایت می‌شود که با یک پرنده رابطه دوستانه برقرار می‌کند. 
کرا نایتلی نیز در فیلم «شب آرام» که فیلمی است کریسمسی هر ماه با حوادث غیرقابل پیش‌بینی بسیار پیچیده، روبه‌رو شده است. نائومی واتس نیز به‌عنوان بازیگر نقش اول در فیلم«لیکوود» که فیلمی ترسناک و ساخته شده در دوران شیوع کرونا است، ایفای نقش کرده است.  «انسان‌ها» یکی از دیگر فیلم‌هایی است که در جشنواره تورنتو به نمایش درمی‌آید. منتقدان برای این فیلم نیز شانس بالایی برای دریافت جایزه اسکار قائل شده‌‍‌اند. این فیلم با اقتباس از داستانی اثر استیفن کرم، برنده جایزه تونی ساخته شده است.  جشنواره امسال فیلم تورنتو با اقتباس سینمایی از نمایش موزیکال ایوان هانسن عزیز که برنده جایزه تونی نیز شده بود، افتتاح خواهد شد. در سال‌های قبل جشنواره تورنتو با فیلم‌هایی از جمله«نابودی»، «قاضی» و «پادشاه یاغی» افتتاح شده است. 

تدابیر کرونایی جشنواره
مسئولان برگزاری جشنواره تورنتو به‌منظور کاهش خطرات ناشی از برگزاری فیزیکی این جشنواره تدابیر ویژه کرونایی درنظر گرفته‌اند. جوانا ویسنته و کامرون بیلی مدیران این جشنواره در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: ما برای برگزاری این جشنواره قوانین شهری و استانی، پزشکی و بهداشتی را مدنظر قرار داده‌ایم و بر این اساس امکان انجام تست‌های سریع کرونا در این جشنواره را فراهم کرده‌ایم. ما امیدوارم که رعایت ویژه پروتکل‌های بهداشتی در این دوره از جشنواره تورنتو باعث اطمینان خاطر و ایمنی حاضران در این جشنواره شود. براساس قواعد بهداشتی حاکم بر جشنواره تورنتو، تمام حاضران تنها خواهند توانست با کارت واکسیناسیون یا گواهی تأییدیه منفی بودن تست کرونا وارد محل برگزاری این جشنواره و سالن‌های سینمای مختص به آن شوند. در این جشنواره نیز مانند سایر فستیوال‌های سینمایی دوران کرونا پوشیدن ماسک در اماکن سرپوشیده و به‌ویژه سالن‌های سینما الزامی خواهد بود. جشنواره فیلم تورنتو در حالی برگزار خواهد شد که در روز 5سپتامبر گزارش‌هایی حاکی از افزایش اندک میزان ابتلا به شیوع کرونا در استان انتاریو انتشار یافته است، اما در جشنواره فیلم ونیز که همچنان در حال برگزاری است، تا‌کنون موردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید