• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140011
+
-

وقتی قائدی سرمربی شد

خرده‌روایت‌های یک برد تاریخی در شبی فراموش‌نشدنی


آریا رهنورد| نبرد با تیم ملی عراق از آن مسابقه‌ها بود که هواداران فوتبال ایران را حسابی به وجد آورد. یک برد پرگل و فراموش‌نشدنی با مجموعه‌ای از اتفاقات دلچسب که تیم ملی را یک قدم به جام جهانی نزدیک کرد. این مسابقه، چند اتفاق جالب‌توجه هم داشت. از نشستن رئیس فیفا و یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال روی سکوها تا گاف‌های عجیب و باورنکردنی پخش‌کننده‌های تلویزیونی که حتی سرمربی تیم ملی ایران را هم نمی‌شناختند.

  ونگربال پیش چشم ونگر
آرسن ونگر، سرشناس‌ترین مهمان مسابقه حساس تیم ملی با عراق بود. سرمربی سابق باشگاه آرسنال این روزها قید مربیگری را زده و برای برگزاری هر چه بهتر جام جهانی 2022 به قطری‌ها مشورت می‌دهد.
 او معمولا دیدارهای فوتبال در دوحه را هم از نزدیک تماشا می‌کند. ونگر در دوران مربیگری به نمایش‌های سراسر هجومی و جذاب شهرت داشت و شاید تأثیرات حضور او در استادیوم بود که جدال ایران و عراق، این بار کسل‌کننده از کار درنیامد. ستاره‌های تیم ملی ایران در مقابل این مربی، «ونگربال» را به نمایش گذاشتند و در یک مسابقه جذاب، نفس حریف را گرفتند. اگر این مسابقه چند سال قبل برگزار می‌شد، ونگر حداقل یکی از نفرات تیم ملی را با خودش به آرسنال می‌برد. 
جیانی اینفانتینو هم مهمان سرشناس دیگر این مسابقه بود. رئیس فیفا جدال حساس ایران و عراق را در استادیوم تماشا کرد. با این نتایج او احتمالا پاییز سال بعد در همین کشور و شاید در همین شهر، یکی از نبردهای تیم ملی در جام جهانی را از نزدیک خواهد دید.

  اولین برد جانشین اسکوچیچ
شبکه پخش‌کننده اصلی مسابقه ایران و عراق، ظاهرا کوچک‌ترین شناختی از نفرات 2 تیم نداشت. این شبکه در کارهای گرافیکی اول مسابقه، شماتیک ترکیب 2 تیم را به اشتباه‌ترین حالت ممکن انتخاب کرد. حتی یک مخاطب نوجوان فوتبال در آسیا هم می‌داند که صفا هادی مدافع نیست و در خط هافبک به میدان می‌رود و بشار رسن هافبک دفاعی نیست.
 آنها در ترکیب تیم ملی ایران هم سردار آزمون را در پست هافبک تدافعی و امید نورافکن را در پست هافبک راست به زمین فرستاده بودند. این ترکیب‌های غلط، تنها گاف بزرگ آنها به شمار نمی‌رود. در فهرست اولیه تیم ملی نام مهدی قائدی به‌عنوان سرمربی نوشته شد. جالب اینکه هر وقت دوربین روی دراگان اسکوچیچ می‌آمد، زیرنویس‌ها نام مهدی قائدی را نشان می‌دادند. خود مهدی هم در واکنش به این ماجرا، در صفحه اینستاگرامش نخستین پیروزی به‌عنوان سرمربی تیم ملی را جشن گرفت. تیم ملی با هدایت قائدی هجومی‌تر شده بود. او در دقایق پایانی خودش را هم وارد زمین مسابقه کرد. به هر حال این اتفاق‌ها فقط در فوتبال آسیا رخ می‌دهند. فقط در آسیا ممکن است پخش تلویزیونی یک مسابقه در این سطح را بر عهده بگیری اما کوچک‌ترین شناختی از سرمربی‌ها و بازیکنان 2 تیم نداشته باشی.

  دلخوری قدیمی گزارشگر
ظاهرا پیمان یوسفی با یک قرارداد بلندمدت، گزارش همه مسابقه‌های ایران و عراق را یک‌جا خریده است. در چند سال گذشته، همواره نبردهای تیم ملی روبه‌روی عراق به این گزارشگر سپرده شده‌اند. او که ظاهرا اصلا دل خوشی از حریف ندارد، بعد از گل جهانبخش از عبارت «چک اول» برای عراقی‌ها استفاده کرد. 
پیمان یوسفی البته حق دارد که از عراقی‌ها شاکی باشد.6 سال قبل، جمله «ایران قصد حذف شدن نداره» به مشهورترین جمله پیمان یوسفی در همه سال‌های گزارش فوتبالش تبدیل شد اما عراقی‌ها به این جمله رحم نکردند و اتفاقا ایران را از جام ملت‌های آسیا کنار زدند. از همان روز به بعد، پیمان یوسفی حتی بیشتر از بازیکنان تیم ملی به‌دنبال شکست دادن تیم ملی عراق است.

  بازوبند گل‌ساز
بازوبند کاپیتانی تیم ملی به‌شدت به علیرضا جهانبخش ساخته است. بازیکنی که در طول 8 سال بازی در تیم ملی فقط 8 گل به ثمر رسانده بود، حالا در 2 مسابقه متوالی موفق به گل زدن با لباس تیم ملی ایران شده است. ظاهرا بازوبند اعتمادبه‌نفس زیادی به این فوتبالیست داده است. اگر برایتونی‌ها هم کمی زودتر به این ماجرا پی ‌می‌بردند، حتما بازوبند کاپیتانی را به این هافبک می‌دادند تا او آقای گلی لیگ برتر را به‌دست بیاورد. علی اگر در انگلیس هم کاپیتان بود، حالا حتما برای لیورپول یا منچسترسیتی به میدان می‌رفت. جهانبخش فعلا آقای گل این مرحله از دور مقدماتی جام جهانی در آسیا به شمار می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید