• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 4 شهریور 1400
کد مطلب : 138741
+
-

معرفی کسب‌وکارهایی که می‌توانید خانوادگی راه بیندازید

خانه را به کارخانه تبدیل کنیم


داشتن یک کسب‌وکار خانوادگی مستقل امتیازات زیادی دارد، از نبود خطر تعدیل و اخراج تا داشتن استقلال برای گسترش کار و دادن ایده‌های خلاقانه و البته، لذت همکار بودن با اعضای خانواده و داشتن درآمد مشترک. حالا که آمارها از کمبود شغل می‌گویند، راه انداختن یک کسب‌وکار خانوادگی که بتوان آن را در خانه و با سرمایه اندک راه انداخت، می‌تواند یک ایده طلایی باشد. بعضی از این کسب‌وکارها را که می‌توانید با همت خود حتی با داشتن سرمایه کم، همراه خانواده شروع کنید، معرفی کرده‌ایم. تأکید ما در انتخاب این شغل‌ها، امکان انجام خانوادگی آنهاست وگرنه تعداد شغل‌هایی که در خانه قابل انجام هستند، بسیار زیاد است.

تهیه مواد غذایی آماده

در شرایطی که جامعه روزبه‌روز به سمت مکانیزه شدن پیش می‌رود، وجود امکان خرید مواد غذایی ایده پرطرفداری به‌نظر می‌رسد. از سبزیجات و مواداولیه آماده تا غذاهای نیم‌پز، آبلیمو و آبمیوه، رب، ترشی، مربا و مواد غذایی دیگر این روزها طرفداران زیادی دارند به‌خصوص اگر باکیفیت و بهداشتی تهیه شوند. توزیع این تولیدات هم به مکانیسم پیچیده‌ای احتیاج ندارد و تلفنی یا در فضای مجازی می‌توانید سفارش بگیرید. داشتن اپلیکیشن موبایلی، یک کانال در شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به مواد غذایی نیازمندی‌های اولیه این کسب‌وکار هستند. برای افتتاح چنین کسب‌وکاری و رساندن آن به درآمد نیاز به سرمایه اولیه کمتر از 5میلیون تومان خواهید داشت.

تولید گل و گیاه زینتی

وجود گیاهان زینتی در هر خانه‌ای، می‌تواند باعث شادابی منزل و بهتر شدن روحیه افراد شود. یکی از مشاغلی که می‌توانید با رشد و توسعه آن درآمد خوبی کسب کنید، داشتن یک گلخانه کوچک پرورش گیاهان زینتی است. برای شروع چنین کسب‌وکاری نیاز به باغچه‌ای مناسب خواهید داشت که می‌تواند بالکن یا حیاط خلوت خانه شما باشد. با گسترش کار، تهیه باغچه در سطح شهر می‌تواند کمی گران تمام شود اما در حومه شهر می‌توانید با قیمت‌های مناسب آن را تهیه کنید. اگر فضای مناسبی در خانه داشته باشید نه‌تنها مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه بسیار چشم‌نواز نیز است. منابع خوبی برای آموزش نحوه تکثیر گیاهان آپارتمانی مختلف در دسترس است و با هزینه معقول می‌توانید به درآمدزایی مناسبی بدون دردسر دست پیدا کنید.

پرورش قارچ

پرورش قارچ یکی از کسب‌وکارهای خانگی شناخته‌شده است. با توجه به رواج زیاد پرورش قارچ در سال‌های اخیر، شاید فکر کنید که بازار قارچ اشباع شده است. اما از آنجا که این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار گونه‌های بسیار متنوعی دارد و از طرفی تمامی اطلاعات و ریزه‌کاری‌های پرورش آن را به‌راحتی می‌توان در میان کتاب‌های موجود در بازار و منابع اینترنتی به دست آورد با کمی خلاقیت می‌توانید جای خود را در بازار پرتقاضای قارچ‌های خوراکی باز کنید.

پرورش ماهیان زینتی

تکثیر و پرورش برخی ماهیان زینتی نظیر گوپی، سیچلاید و گلدفیش در فضا‌های محدود خانگی کاملا انجام‌شدنی است. اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید پیشنهاد می‌کنیم یک آکواریوم کوچک و یکی‌دو کتاب مربوط به تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی را از فروشگاه‌های آکواریومی بخرید و کار را با گوپی شروع کنید. ماهی زنده‌زا و مقاومی است. پس از اینکه مهارت کافی در نگهداری و پرورش و تکثیر این ماهی را طی چند‌ماه پیدا کردید، کم‌کم سراغ ماهی‌های دیگر بروید. بعد در فکر بازاریابی و ارتباط با واسطه‌ها باشید و به‌تدریج تکثیر و پرورش صنعتی ماهیان زینتی را در بخشی از فضای خانه کلید بزنید.

شیرینی‌پزی و فینگرفود

داشتن یک قنادی خانوادگی در خانه پیشنهاد وسوسه‌انگیزی است. شاید زمانی تصورمان از شیرینی و کیک‌های خانگی به کیک‌های ساده‌ای ختم می‌شد که در ظروف یک‌بار مصرف ساده در سوپرمارکت‌های نزدیک خانه‌مان می‌دیدیم. اما این روز‌ها تولید کیک و شیرینی خانگی و غذا‌های انگشتی ازجمله مشاغل خانگی قوی به‌شمار می‌رود. فعالان این حوزه که تعدادشان نیز اندک نیست این روز‌ها بسیار حرفه‌ای هستند و رقابت تنگاتنگی برای ارائه محصولات باکیفیت و خاص مطابق سلیقه مشتری دارند. اما نگران نباشید، دوره‌های آموزشی زیادی به‌صورت حضوری و آنلاین مهارت‌های لازم برای پخت و تزیین کیک، شیرینی‌های خانگی و کوکی‌های تزیینی در دسترس است.

چاپ سیلک

حتما لیوان، ماگ، پیکسل و دیگر اقلام پلاستیکی یا لعابی و پارچه‌ای را که چاپ عکس یا تصاویر کارتونی را روی آنها انجام می‌دهند در بازار دیده‌اید. جالب است بدانید ابزار چاپ این اقلام ابعاد کوچکی دارند. به‌علاوه در مقایسه با بسیاری از تجهیزات تولیدی، هزینه بسیار بالایی برای خرید آنها لازم ندارید. پیشنهاد می‌کنیم اگر پس‌انداز مختصری دارید در اینترنت راجع به ابزار‌های چاپ پیکسل و ماگ و... جست‌وجو کنید و بعد یکی از این چاپگر‌ها و مواداولیه‌اش را از بخرید و به خانه بیاورید.

عروسک‌سازی

ساخت عروسک نیز از آن دسته مشاغلی است که نه سروصدایی دارد و نه هزینه زیادی برای تهیه لوازمش نیاز است. شاید بگویید عروسک‌سازی مهارتی بسیار دشوار و پر از ریزه‌کاری است. ولی قرار نیست که در خانه با تجهیزات اولیه عروسک برای برنامه‌های عروسکی یا در حد کارخانه‌های اسباب‌بازی تولید کنید. اتفاقا خلاقیت در طراحی عروسک‌های جدید و جالب می‌تواند برگ برنده شما باشد. با کمی جست‌وجو در میان ایده‌های موجود در فضای مجازی می‌بینید که بسیاری از انواع عروسک‌ فانتزی در عین خاص و تک بودن مراحل ساخت بسیار پیچیده‌ای ندارند. کافی است بتوانید گروه هدف را در ابتدای شروع کار به‌درستی انتخاب کنید و محصول‌تان را براساس سلیقه گروه هدف به‌نحوی تولید کنید که به‌صورت معمول در هر مغازه عروسک‌فروشی ندیده باشد.

طراحی لباس و خیاطی

خیاطی و طراحی لباس ازجمله مشاغل خانگی پرسابقه است. هم‌اکنون دوره‌های فنی‌حرفه‌ای و کلاس‌های آموزشی فراوانی برای آموزش خیاطی و طراحی لباس در دسترس است. از طرفی به تجهیزات گران‌قیمت یا شرایط ویژه‌ای برای راه‌اندازی این کسب‌وکار نیاز ندارید. اگر احساس می‌کنید خیاطی به اندازه فرسایش جسمانی‌اش درآمدزایی ندارد، شاید به‌خاطر نگاه سنتی به این حرفه است. با کمی جست‌وجو و آشنایی با ذائقه حال حاضر بازار به‌راحتی می‌توانید از طریق فضای مجازی محدوده مخاطبانتان را افزایش دهید. همچنین می‌توانید با مزون‌ها یا فروشگاه‌های لباس ارتباط برقرار کنید و براساس قرارداد همکاری با آنها وارد همکاری شوید یا مزون شخصی خانوادگی راه بیندازید.

این خبر را به اشتراک بگذارید