• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 6 تیر 1400
کد مطلب : 134263
+
-

جلسه سرنوشت‌ساز برای فاضلاب اهواز

سه‌شنبه هفته آینده، چهاردهم تیر جلسه‌ای برای امضای قرارداد تکمیل شبکه فاضلاب اهواز با قرارگاه خاتمص در سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود

پیگیری
جلسه سرنوشت‌ساز برای فاضلاب اهواز


سیده زهرا عباسی ـ خبرنگار

میانگین سرانه دسترسی به شبکه فاضلاب مدرن در کشور به بیش از 50درصد رسیده، اما این رقم همچنان در خوزستان 37درصد است. فقط در اهواز طی 24ساعت شبانه‌روز 300هزار مترمکعب فاضلاب تولید و از این رقم 250هزار مترمکعب به‌طور مستقیم وارد منابع آبی می‌شود. حالا مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر می‌دهد که قرار است جلسه امضای اجرای عملیات تکمیل شبکه فاضلاب اهواز از سوی قرارگاه خاتم(ص) 15تیر برگزار و طی 3سال آینده بخشی از مشکلات این کلانشهر رفع شود.

قرارداد 3ساله
بعد از بحران‌های متعدد پس‌زدگی فاضلاب در اهواز و خسارت‌های این بحران به مردم قرار شد 100میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری به تکمیل شبکه فاضلاب این کلانشهر اختصاص یابد.
مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه قرار است بخشی از اجرای پروژه فاضلاب اهواز با اعتبار صندوق توسعه ملی به قرارگاه خاتم(ص) واگذار شود به همشهری می‌گوید: امضای قرارداد هنوز انجام نشده است و با تلاش استاندار، وزارت نیرو و همچنین آبفای خوزستان 15تیر جلسه‌ای در این زمینه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌شود.
محمدرضا کرمی‌نژاد، رقم این قرارداد را 1800میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: طی این قرارداد قرار است قرارگاه خاتم در طول 3سال، 94کیلومتر خطوط کلکتور اصلی و حدود 29ایستگاه پمپاژ اصلی را ایجاد کند تا انتقال آب فاضلاب به تصفیه‌خانه به‌صورت کامل انجام و در 14نقطه از ورود مستقیم فاضلاب به کارون جلوگیری شود.
او با بیان اینکه قرارداد به محض موافقت شورای اقتصاد امضا خواهد شد، اظهار می‌کند: مجوز قرارداد باید توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شود، اما پیش از این، قرارگاه کار اجرایی را شروع کرده و تاکنون 2شفت (میله) اصلی و 200متر کلکتور ایجاد شده است، اما با امضای قرارداد تعداد کارگاه‌های عملیاتی از یک مورد به بیش از 40مورد افزایش می‌یابد و کار تسریع می‌شود.

اعتبار اندک و کار بسیار
اداره آبفای خوزستان سال گذشته رقم مورد نیاز برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز را حدود 500میلیون یورو (معادل 15هزار میلیارد تومان) اعلام کرده بود درحالی‌که در لایحه بودجه امسال فقط 400میلیون تومان برای دسترسی 20هزار نفر به شبکه فاضلاب درنظر گرفته شده است.
در شهرهای دیگر استان هم رقم‌های تعیین شده برای پروژه‌های فاضلاب که اغلب از دهه60 آغاز شده‌اند، قابل تامل است. خرمشهر20، آبادان26، بندر امام12، دزفول 10، رامهرمز6، شادگان11، شوشتر6 و ماهشهر 8میلیارد تومان برای افزایش دسترسی شهروندان به شبکه فاضلاب دریافت خواهند کرد. این رقم‌ها در شرایطی تعیین شده‎ که اغلب این شهرها شبکه‌ جمع‌آوری آب‌های سطحی ندارند و بار آن بر دوش شبکه فاضلاب است.
هرچند بخشی از اعتبار مورد نیاز این کلانشهر از صندوق توسعه ملی تامین شده و بخشی هم قرار است از طریق فاینانس پرداخت شود، اما با همه اینها مشخص نیست بودجه دولتی برای این کلانشهر بر چه مبنایی پیشنهاد شده است.

اعتبار نفتی برای تکمیل فاضلاب 
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: وزیر نفت با پرداخت ۲میلیارد یورو اعتبار برای حل برخی مشکلات استان در مدت ۱۰سال موافقت کرده است و بر همین اساس این اعتبار برای حل مشکلات آبرسانی و فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی استان هزینه خواهد شد.
به‌گفته سیدکریم حسینی، پیگیری‌ها از وزارت نفت برای تصویب این اعتبار ادامه دارد و این امید وجود دارد که تکلیف اعتبار در نیمه اول سال مشخص شود.

بلاتکلیفی فاینانس خارجی 
اداره آبفای کشور چند‌ماه پیش در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که 94پروژه درباره فاضلاب اهواز در حال انجام و طرح ارتقا و توسعه فاضلاب با ظرفیت 102هزار مترمکعب از طریق فاینانس خارجی با یکی از کشورها در دست مذاکره است. با گذشت چند‌ماه اما هنوز تکلیف این فاینانس مشخص نیست و به نتیجه نرسیده است.

  
طی سال‌های گذشته هر بارندگی در خوزستان شهروندان شهرهای مختلف به‌ویژه اهواز، آبادان، خرمشهر، بندرماهشهر و بندر امام‌خمینی(ره) را با مشکل مواجه می‌کرد؛ مشکلاتی که شهروندان امیدوار بودند با اختصاص اعتبار از چند منبع بخش زیادی از آنها حل شود، اما کندی اختصاص اعتبار، امضای دیرهنگام قرارداد با قرارگاه خاتم(ص) و بلاتکلیفی اعتبار نفتی بعد از چندماه این امیدها را نقش بر آب کرده است. تا شروع فصل بارندگی زمانی باقی نمانده است و به‌نظر می‌رسد حتی به محض شروع عملیات با امضای قرارداد، امسال فقط بخش اندکی از مشکلات مردم در فصل بارش‌ رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید