• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131234
+
-

غزه؛ سربلند از مقاومت

مردم در غزه و دیگر مناطق فلسطین درپی پذیرش آتش‌بس توسط اسرائیل به خیابان ریختند و مقاومت 12روزه در برابر حملات رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند

گزارش
غزه؛ سربلند از مقاومت

جواد نصرتی- روزنامه‌نگار

 دیروز هزاران نفر در غزه و دیگر مناطق فلسطین به خیابان ریختند تا بعد از 12روز مقاومت زیرحملات صهیونیست‌ها و پذیرش آتش‌بس از سوی اسرائیل را جشن بگیرند.
به‌گزارش الجزیره، این آتش‌بس که با استقبال جهانی مواجه شده، با میانجیگری مصر از بامداد جمعه وضع شد و به 12روز بمباران بی‌امان غزه توسط ارتش اسرائیل و پرتاب هزاران راکت به اسرائیل از سوی حماس، پایان داد.
در غزه، جشن‌های خیابانی برای خانواده‌هایی که برای درامان ماندن از حملات هوایی خانه‌هایشان را ترک کرده بودند و به مدارس تحت‌نظارت سازمان ملل پناه برده بودند، مسرتی مضاعف داشت؛ چون آنها بالاخره به خانه‌هایش بازگشته بودند. اسرائیل در این 12روز، با حملات هوایی و موشکی خود، بیش از 230نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند را به شهادت رسانده است و به زیرساخت‌های باریکه محروم و کم‌برخوردار غزه، خساراتی عمده وارد کرده است. از این‌سو، حماس هم بیش از 4هزار راکت از غزه به سمت صیهونیست‌ها شلیک کرد که این اقدام قدرت مقاومت را به صورت بی‌سابقه‌ای به رخ کشید.
در جشن‌های خیابانی، بلندگوهای مساجد بانگ «الله‌اکبر» را با صدای بلند پخش می‌کردند و شرایط جشن و شادی به‌گونه‌ای بود که انگار روز عید فطر دوباره در فاصله‌ای اندک تکرار شده است. مردم از همشهریان خود درخواست می‌کردند که به خیابان بیایند و در جشن شرکت کنند و اعضای حماس بین مردم شیرینی پخش می‌کردند. ابراهیم حمدان 26ساله، با اشاره به این واقعیت که حملات راکتی حماس، اسرائیل را مجبور به پذیرش آتش‌بس کرده به نیویورک‌تایمز گفته است: «احساس می‌کنم که ما پیروز شده‌ایم. این نخستین بار است که تا این حد مقاومت به دشمن ضربه زده است.» حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای از پیروزی مقاومت فلسطین تمجید کرده و گفته است؛ پیروزی اخیر آنها، قواعد جدیدی در منطقه وضع و راه را برای پیروزی بزرگ علیه اسرائیل هموار کرده است. حماس و اسرائیل در دهه‌های اخیر بارها با هم درگیر شده‌اند اما این مورد، یکی از شدیدترین آنها بوده است. دیروز یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفته است اسرائیل باید به خشونت در قدس‌شرقی پایان دهد و به ویرانی‌های به جا مانده از بمباران گسترده غزه رسیدگی کند و هشدار داده که این گروه انگشتش را از روی ماشه برنداشته است. عزت الراشق گفته است: «درست است که نبرد امروز پایان یافته اما نتانیاهو و دنیا باید بداند که انگشت ما هنوز روی ماشه است و ما قابلیت‌های مقاومت را توسعه خواهیم داد.» درگیری فعلی بین اسرائیل و حماس بعد از آن شروع شد که اسرائیل هشدارهای حماس درباره پایان دادن به خشونت در قدس‌شرقی را نادیده گرفت. نیروهای امنیتی در‌ ماه رمضان، به نمازگزاران در قدس‌شرقی حمله و برخی از اماکن مقدس مسلمانان را اشغال کردند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم دیروز ظهر در کنفرانسی خبری مدعی شد که عملیات اسرائیل موازنه با حماس را به هم زده و این گروه از این به بعد باید احتیاط بیشتری داشته باشد. این ادعا در خود اسرائیل هم با تردیدهایی مواجه است و برخی معتقدند تمامی این عملیات، هزینه‌ای غیرضروری برای اسرائیل بوده است.
مهم‌ترین مسئله در غزه هم‌اکنون، بازسازی و فوری‌تر از آن پاکسازی خیابان‌ها و ساختمان‌های ویران شده است. شبکه الجزیره گزارش داده است که بیرون کشیدن اجساد شهدا از زیر آوار در برخی مناطق همچنان ادامه دارد. دیروز جسد 9نفر، از جمله 3کودک از زیر خرابه‌ها بیرون کشیده شد. بازسازی خانه‌های ویران شده هم چالش بزرگی برای مردم غزه خواهد بود. بسیاری از خانواده‌هایی که بعد از خسارت وارد آمدن به خانه‌هایشان به مدارس پناه برده بودند، حالا با چالش بزرگ بازسازی خانه‌هایشان مواجه هستند. غزه، پیش از این هم از نظر اقتصادی وضعیت بدی داشت و قطعا بازسازی این منطقه، بدون کمک‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.
آمریکا و چین، از نخستین کشورهایی هستند که وعده داده‌اند برای بازسازی غزه همکاری خواهند کرد. یکی از مقامات دولت بایدن به نیویورک‌تایمز گفته است که آمریکا در راس تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی غزه قرار خواهد گرفت. این کارزار احتمالا توسط سازمان ملل انجام خواهد پذیرفت و بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آرامش و صلح در غزه است. چین هم گفته است در اقدامی فوری، برای مداوای مجروحان نبرد اخیر در غزه، به این کشور کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال خواهد کرد. پکن همچنین قرار است برای اسکان افرادی که خانه‌هایشان را در حملات اسرائیل از دست داده‌اند دست به‌کار شود.
در غزه، در حالی سخن از بازگشت به زندگی عادی است که در قدس‌شرقی، کانون اولیه درگیری‌ها و به دلیل شروع نبرد اخیر، تنش همچنان پابرجاست.
بعد از نمازجمعه در مسجد‌الاقصی، نمازگزاران علیه سرکوب فلسطینی‌ها دست به اعتراض زدند که با برخورد خشونت‎بار پلیس مواجه شد و نیروهای اسرائیل، وارد مسجد مقدس‌الاقصی شدند. 2هفته پیش، ورود نیروهای امنیتی اسرائیل به همین مکان مقدس و سرکوب خشونت‌بار نمازگزاران در نهایت به جنگ اخیر در غزه منجر شد.‌

روی خط خبر
  سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که کشورش از آتش‌بس بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کند و انتظار دارد جامعه جهانی به برقراری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین کمک کند.
  ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از آتش‌بس بین اسرائیل و حماس استقبال کرده و گفته است بدون مذاکرات سیاسی سازنده، چرخه خشونت دوباره باز‌خواهد‌گشت.
  صدها معترض به سیاست‌های ظالمانه اسرائیل در خاورمیانه در توکیو پایتخت ژاپن تظاهرات و با مردم فلسطین ابراز همبستگی کردند.
  هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از آتش‌بس در خاورمیانه استقبال کرده اما گفته است باید به عوامل بروز تنش‌ها رسیدگی و راه‌حلی برای مناقشه خاورمیانه پیدا شود.
  لوفت‌هانزا، خطوط هواپیمایی اسکاندیناوی، سوئیس و اتریش دیروز اعلام کردند در پی آتش‌بس پروازهایشان را به تل‌آویو از سر خواهند گرفت.
  اووسولا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا ضمن استقبال از آتش‌بس از دو طرف خواسته که این توافق را مبنای توافق‌های بیشتر قرار بدهند.
  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز گفت که دنیا باید به خوبی «دولت تروریستی اسرائیل» را بشناسد.
  انفجار بمبی قدرتمند در تظاهرات حامیان فلسطین در پاکستان 6کشته و 14مجروح به جا گذاشت.
  پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از آتش‌بس اسرائیل و حماس استقبال کرد و از کاتولیک‌های سراسر جهان خواست برای صلح در خاورمیانه دعا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید