• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128888
+
-

انتقاد روحانی از سوپرانقلابی‌های ضد‌دولت

رئیس‌جمهور: آمریکایی‌ها علی‌الظاهر برای لغو تحریم‌ها جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت‌دولت به روند تخریبی صداوسیما علیه دولت دوازدهم و در رأس آن مذاکره‌کنندگان دستگاه دیپلماسی انتقاد کرد و با بیان اینکه به ظاهر خودشان را انقلابی و سوپرانقلابی می‌دانند و کارشان فقط فحش و دروغ علیه دولت شده است، گفت: بعضی‌ها فیلم هم درست کردند که مال سال‌های گذشته است، روی دستشان باد کرده و پخش می‌کنند؛ اینها با همان تفکرات قدیم هستند، عیبی ندارد برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند.حسن روحانی سپس روند مذاکرات برجامی را امیدوار‌کننده خواند و خبر داد که آمریکایی‌ها علی‌الظاهر برای لغو تحریم‌ها جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم اما این برای ما کافی نیست و باید دقیق و با آدرس بگویند تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود.  وی ادامه داد: ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. ما دنبال زیاده‌خواهی نیستیم که بخواهیم زیاده‌خواهی کنیم؛ البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم. در این ۴ سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده که سر‌جای خود هست. الان برجام باید پیاده شود؛ نه کم و نه زیاد. برجام پلاس نمی‌خواهیم، ما عین برجام را می‌خواهیم. او گفت: این‌کار ۳‌پله دارد؛ گام اول را آمریکایی‌ها برای رفع تحریم باید بردارند، گام دوم راستی‌آزمایی است و در زمان کوتاه می‌توانیم راستی‌آزمایی را اعلام کنیم و گام سوم بازگشت در زمینه هسته‌ای به کل توافق هسته‌ای و برجام است که ما آن را دقیقاً اجرا می‌کنیم. وی افزود: ما در برنامه هسته‌ای، واکسن، مقابله با کرونا، معیشت مردم و تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم که انتخابات چگونه است و نتیجه آن چگونه. اینها وظیفه ماست؛ حتی اگر انتخابات در ۱۴۰۱ بود، ما همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم.

مهم‌ترین محور سخنان روحانی به نقل از ایرنا به شرح زیر است:
  ما در روزهای پایانی دولت قرار داریم و ۱۰۵ روز دیگر دولت پایان می‌پذیرد و باید برای این ۱۰۵ روز و دولت‌های بعدی برنامه‌ریزی داشته باشیم.
  ما همان شناگر ماهری هستیم که در مسابقه بردیم، اما الان دست و پای ما را بستند و الان شعار می‌دهند، اما یک کلمه علیه آمریکا حرف نمی‌زنند؛ به ظاهر خودشان را انقلابی و سوپرانقلابی می‌دانند و کارشان فقط فحش و دروغ علیه دولت شده است. به جای آمریکا به دولت فحش می‌دهند.
  هیچ‌وقت نگفتند آمریکا این کار را انجام داده، گفتند، تحریم که مهم نیست، اصل مدیریت است که باید قوی باشد. می‌گفتند قوی باشید، نترسید، دست خالی قوی باشیم، خب قوی هستیم، چه کاری انجام دهیم؟ ما همان دولتی هستیم که دولت یازدهم را اداره کردیم. ما همانی هستیم که کشور را از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت و به بالاترین رشد اقتصادی در همه جهان رساندیم.
  شرایط برجام در سال ۲۰۱۵ چه بود. همان شرایط اقتصادی که پیش‌بینی شده بود و در برجام تعهد کرده بودند باید به آن برگردند. هرگونه تحریمی با بهانه‌ها و برچسب‌های جدید را هم باید کنار بگذارند و ما به یک اقتصاد سالم متعادل قابل‌قبول برگردیم. آنها هم برگردند و ببینند یک فعالیت هسته‌ای ما انجام می‌دهیم در چارچوب برجام.
  آمریکایی‌ها علی‌الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، اما این تحریم‌هایی که می‌گویند برمی‌داریم، برای عناوین کافی نیست؛ اینکه بگویند در بخش نفت و تحریم و پتروشیمی تمام تحریم‌هایی که شماره دارد و معلوم است باید روی کاغذ بیاورند، اینها برداشته شود. همه دنیا هم بدانند وگرنه باز هم در کلیات گرفتار می‌شویم. باید دقیق و با آدرس بگویند تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود؛ بنابراین در بخش تحریم بار به‌طور کامل بر دوش آمریکاست و آنها باید انجام دهند.
  در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم و در قدم‌هایی دوپهلو حرف زدند. گام‌هایی که تا امروز برداشتیم، گام‌های صحیح، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کرده اند. این کار کاملا درست انجام گرفته و ما درست پیش می‌رویم.
  ما دیروز درباره راستی‌آزمایی مفصل بحث کردیم که چگونه می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و چقدر زمان می‌برد؛ راستی‌آزمایی هم خیلی پیچیده نیست.
  مردم ما اگر خوشحال شوند و احساس بکنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده و مردم و دولت موفقیت بهتری به‌دست آوردند با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند. ما انتخابات پرشور می‌خواهیم. اینها برای انتخابات پرشور البته مؤثر است و وظیفه ماست و طبق این وظیفه ما یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم، حرف این و آن را هم گوش نمی‌کنیم، از این چیزها آنقدر بگویید تا خسته شوید. هیچ تأثیری به حال ما ندارد.
  ما در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند، حرکت می‌کنیم و یک ثانیه وقت تلف نمی‌کنیم؛ البته عجله می‌کنیم کار را پیش می‌بریم؛ حال هر زمانی به نتیجه برسد اهلا و سهلا. یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم و خواست مردم است و ما هم این خواست ملت را در چارچوب هدایت مقام معظم رهبری پیش می‌بریم.

تعویق در انتخابات 1400جدی است؟
حسن روحانی دیروز در بخشی از حرف‌هایش در هیأت‌دولت گفت: حتی اگر قرار بود انتخابات در سال ۱۴۰۱ برگزار شود ، دولت باز هم برنامه‌های سیاست‌خارجی و داخلی و اقتصادی‌اش را پیش‌ می‌برد و این برنامه‌ها، هدفی انتخاباتی ندارد. سخنان او در حالی بود که مدتی است در شبکه‌های اجتماعی اخباری با این تیتر که «آیا روحانی به‌دنبال عقب‌انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری است؟» دست به‌دست می‌شود. اخیرا آذر منصوری، سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در نشست فعالان سیاسی با روحانی هم خواستار تأخیر در زمان برگزاری انتخابات شده و گفته بود که پاندمی کرونا و پایداری موج چهارمی که آثار آن را در قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها در ایران می‌بینیم در میزان مشارکت مردم اثر منفی خواهد داشت. پیشنهاد مشخص من، این است که درصورت تداوم وضعیت پاندمی با در اولویت قراردادن حفظ سلامت و جان مردم و همچنین تسریع در روند واکسیناسیون، زمان برگزاری انتخابات خردادماه توسط دولت به تعویق بیفتد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید