• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 29 فروردین 1400
کد مطلب : 128475
+
-

وزارت کار آژیر خطر را زد

عبور قیمت 75درصد کالاها از خط بحران


وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خروج قیمت 75درصد کالاهای خوراکی مردم از خط بحران خبر داده و نسبت به تبعات آن هشدار می‌دهد، حتی تعداد اندک کالاهای خوراکی که در دالان قیمت یا حد مطلوب از نظر این وزارتخانه قرار دارند، در‌ماه رمضان ممکن است وارد حد بحران شوند.
به گزارش همشهری، حد بحرانی قیمت به این معناست که قیمت اقلام از کنترل خارج شده و می‌تواند باعث جهش تورم شود و ملاک سنجش و تشخیص ورود کالاها به حد بحران، افزایش ماهانه قیمت هر کالا حداکثر تا 2درصد و یا ثبت نرخ تورم سالانه 24درصدی است و براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورت ورود قیمت کالاها به حد بحران باید دولت تصمیم‌های فوری بگیرد و حتی در بازار برای کاهش قیمت‌ها دخالت کند.
این گزارش می‌افزاید: متوسط قیمت 75درصد اقلام منتخب خوراکی در سبد مصرفی مردم شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، پاستوریزه کره، خیار پرتقال، سیب، موز، روغن مایع، لوبیا چیتی، عدس ، قند، شکر و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت دارند و شیب تند صعودی، در کالاهایی نظیر قند و شکر و روغن مایع می‌تواند بر قیمت کالاها و محصولات مربوط به صنایع وابسته تأثیر بسزایی داشته باشد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید می‌کند: متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند سیب زمینی، در محدوده هشدار قرار گرفته و میانگین کالاهایی چون گوشت گوسفند، گوشت گوساله یا گاو در محدوده مطلوب قرار دارد اما با توجه به شیب صعودی آن و فرارسیدن‌ ماه مبارک رمضان، قرار گرفتن این اقلام در محدوده هشدار دور از انتظار نیست؛ هرچند میانگین قیمت پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی از حد مطلوب هم پایین‌تر است.
وقتی میانگین قیمت یک کالای خوراکی در یک‌ماه رشدی حداکثر یک درصد و یا در یک بازه زمانی یکساله 12درصد رشد کند، از نظر شاخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این کالا در حد مطلوب قیمت قرار دارد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده می‌تواند به کاهش تورم کمک کند، اما اگر قیمت کالاها از نوسانات قیمت حد مطلوب خارج شده، نشان‌دهنده ورود این کالا به حد هشدار است که باعث رشد تورم خواهد شد. در این صورت افزایش ماهانه 1.5درصد قیمت کالاهای خوراکی یا تورم 18درصدی آنها نشان از ورود آنها به دالان هشدار قیمتی است. 
به گزارش همشهری، پیش از این مرکز آمار ایران جزئیاتی از نوسان قیمت بیش از 50قلم کالای خوراکی در سال 1399را منتشر کرد که روایتی از برداشت این نهاد دولتی درباره نبض گرانی‌هاست. گزارشی کوتاه که نشان می‌دهد از ٥٣ قلم خوراکی منتخب، تعداد ٣٩قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور به میزان ٤٨.٧درصد را تجربه کرده‌اند. این مرکز می‌گوید: در گروه نان و غلات، شیرینی خشک با ٥.٤درصد و رشته ‌آش با ٢.٢درصد بیشترین افزایش قیمت را در اسفند نسبت به بهمن داشته است. 
همچنین در گروه کالایی گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن‌ها، قیمت مرغ با رشدی 12درصدی و گوشت گوسفند با ٥.٥ درصد و ماهی قزل آلا با ٥.٣ درصد در اسفند نسبت به بهمن بالاترین رشد قیمت را تجربه کرده است. نکته مهم در ارتباط با خیز تورم گروه خوراکی‌ها در اسفندماه سرعت بالای رشد تورم ماهانه این کالاها نسبت به سرعت رشد ماهانه نرخ تورم رسمی است که نشان می‌دهد در آخرین‌ماه سال 1399شتاب قیمت‌ها رشد خیره‌کننده ای را سپری کرده است. براساس روایت مرکز آمار در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت در اسفند نسبت به بهمن پارسال مربوط به روغن مایع با ٧.٩درصد، روغن نباتی جامد با ٤.٢درصد و شیر پاستوریزه با ٢.٣درصد بوده درحالی‌که تخم مرغ ٤.٦درصد نسبت به‌ماه قبل ارزان‌تر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید