• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 14 فروردین 1400
کد مطلب : 127053
+
-

خبرها/ سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان به 25هزار میلیارد تومان رسید

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های حقوقی این صندوق که مرتبط با بانک سرمایه است به ایسنا گفت: رسیدگی و بازرسی‌ها تقریبا به اتمام رسیده و اکنون موضوع تخلفات بانک سرمایه چندان ارتباطی به‌کار مؤسسه ندارد. شکایت‌ها مدت‌هاست در قوه قضاییه در حال رسیدگی است. آنقدر مجموعه را بزرگ و آینده را روشن کرده‌ایم که بتوانیم از این گذشته تاریک عبور کنیم. تلاش کردیم افق آینده را روشن کنیم تا گذشته صندوق کمرنگ شود. مهدی نیکدل به موضوع استفاده از مدیران بازنشسته در صندوق ذخیره فرهنگیان که مورد سؤال نمایندگان مجلس از وزیر آموزش و پرورش بود، هم اشاره کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان یک نهاد خصوصی است و قوانینی که بر نهادهای دولتی مترتب است بر ما اعمال نمی‌شود که ازجمله آنها می‌توان به کارگیری بازنشستگان اشاره کرد. اعتراضاتی در این زمینه به ما شد، اما دفاع و اعلام کردیم که مشمول حال ما نمی‌شود. نیکدل همچنین در رابطه با روند عضویت فرهنگیان در صندوق بیان کرد: یک زمانی همه دارایی شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان همان ۵۰۰میلیارد تومان بود، اما اکنون دارایی این شرکت به ۲۵هزار میلیارد تومان رسیده است، باید تأکید کنم تلاش کردیم گرفتاری‌های گذشته، ما را از فعالیت برای آینده باز ندارد. ما نباید در گذشته می‌ماندیم. اگر در گذشته می‌ماندیم نمی‌توانستیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. تلاش کردیم در عین حال که وضعیت گذشته را پیگیری می‌کنیم از برنامه‌ریزی برای آینده صندوق غافل نباشیم. مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به ریزش اعضای صندوق در یک مقطع زمانی نیز اشاره کرد: ریزش اعضای صندوق به‌علت قهر کردن معلمان از صندوق نبود، بلکه ناشی از وقوع سونامی بازنشستگی در چندسال اخیر است. سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند اما معادل آن استخدام صورت نمی‌گیرد. 4 سال پیش ۹۵۰هزار عضو داشتیم و اکنون حدود ۷۵۰هزار عضو معادل بیش از ۸۰درصد ضریب نفوذ داریم.

ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰درصدی دانش‌آموزان در برخی از شهرستان‌ها
بهروز محبی، نماینده مجلس یازدهم با اشاره به موضوع ترک تحصیل دانش‌آموزان در برخی از مناطق گفت: آمار ترک تحصیل در برخی از شهرستان‌های کشور ۳۰ تا ۴۰درصد است. علاوه بر این زیرساخت‌های مناسب جهت استفاده از نرم‌افزار شاد و فضای اینترنتی برای آموزش مجازی در برخی نقاط دوردست و شهرستان‌ها آماده نبود، از این‌رو متأسفانه عده زیادی از دانش‌آموزان فرصت تحصیل را از دست دادند که مسئله حائز اهمیتی است. او ادامه داد: در حوزه سبزوار که 6شهرستان و یک منطقه ۵هزار کیلومترمربعی داریم، متأسفانه شرایط به همین ترتیب است و دانش‌آموزان ما شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند. بنابراین ارتباط خیلی خوبی بین معلمان و دانش‌آموزان برقرار نشد. به گزارش ایلنا، محبی همچنین به درخواست دانش‌آموزان بابت تقویت و گسترش برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد: درخواستی که عموما از ما شده، این است که شبکه‌های تلویزیونی به‌خصوص شبکه‌هایی که به‌صورت جدی دیده می‌شوند مانند شبکه‌های یک و دو بیشتر روی آموزش متمرکز شوند. شبکه آموزش که مطالب درسی را ارائه می‌دهد، در همه‌جا آنتن‌دهی ندارد. از ما درخواست جدی شده که دروس مقاطع مختلف زمان‌بندی و از تلویزیون پخش شود تا دانش‌آموزان بهتر بتوانند درس بخوانند. او ادامه داد: نکته قابل تامل این است که زیرساخت اینترنت هنوز در برخی از استان‌ها به‌شدت با ضعف جدی مواجه است و هنوز اینترنت در بسیاری از روستاهای ما به‌صورت  2G است و هنوز 3G یا 4G نیست که دانش‌آموزان یا دانشجویان بتوانند فیلم یا صدایی را که برای آموزش ارسال می‌شود ارسال یا بارگیری کنند. او با اشاره به موضوع اعتبار ویژه برای تجهیز اینترنت و زیرساخت‌های آن در کشور افزود: قرار شده است برای این کار در بودجه۱۴۰۰ در بحث اینترنت روستایی، اعتبار مبالغ قابل‌توجهی در نظر گرفته شود. این نماینده مجلس همچنین به اولویت‌های مجلس یازدهم در سال۱۴۰۰ پرداخت و گفت: «درباره برنامه‌های مجلس برای سال۱۴۰۰ باید گفت که در مقوله آموزش و پرورش بیشتر بحث استخدام‌ها مطرح است. ما در آموزش و پرورش گونه‌های متنوعی از مدرسان را داریم که باید تعیین تکلیف شوند. یکی از مشکلات جدی ما در سال‌های آینده بازنشستگی گسترده‌ای است که در آموزش و پرورش رخ خواهد داد. از طرف دیگر جایگزین کردن نیروها باید طبق تأکید رهبری از طریق تریبت معلم و دانشگاه شهیدرجایی و دانشگاه فرهنگیان انجام شود. بنابراین شرایط ما در سال‌های آینده شرایط ویژه‌ای خواهد بود و بیشتر انرژی و وقت ما معطوف بر گزینش افراد برای تدریس است.»

حق بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال1400 افزایش نیافت
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ از آغاز سال1400 به‌مدت یک سال خبر داد و گفت: حق بیمه تکمیلی به ازای هر نفر مبلغ 300هزار ریال بدون افزایش نسبت به سنوات قبل برای مشمولان بیمه تکمیلی درمان درنظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، محمود مرتضایی فرد مهلت حذف و اضافه بیمه تکمیلی درمان در قرارداد سال1400 را تا 3‌ماه از تاریخ1/1/1400 تا 31/3/1400 اعلام کرد و افزود: پس از پایان مهلت مشخص شده امکان حذف و اضافه در سایت صندوق امکان پذیر نخواهد بود. همچنین در قرارداد بیمه تکمیلی درمان سال1400 هیچ‌گونه استرداد حق بیمه مکسوره درخصوص حذف بیمه شده مورد نظر امکان پذیر نخواهد بود و بازنشستگان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز ارتباط با ذینفعان تماس بگیرند. مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین از اجرای مرحله چهارم تسهیلات خرید کالا از فروشگاه‌های رفاه از ابتدای فروردین‌ماه1400 خبر داد و گفت: در مرحله چهارم، کارت حقوق بازنشستگان مبلغ 20میلیون ریال شارژ می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند تا پایان اردیبهشت‌ماه، کالاهای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های رفاه تهیه کنند.   وی با بیان اینکه بازنشستگان و وظیفه‌بگیرانی که خالص دریافتی آنها حداقل 20میلیون ریال است، می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند، افزود: بازپرداخت این تسهیلات در 4 قسط ماهانه و با کارمزد 2درصد از حقوق استفاده‌کنندگان کسر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید