• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 24 اسفند 1399
کد مطلب : 126699
+
-

«خداحافظ احمق‌ها» سزار را درو کرد

اعتراض به سیاست‌های فرهنگی دولت فرانسه در دوران همه‌گیری

«خداحافظ احمق‌ها» سزار را درو کرد

چهل‌وششمین دوره از مراسم جوایز سزار که آن را معادل جوایز اسکار فرانسه می‌دانند با اعطای 7جایزه به فیلم «خداحافظ احمق‌ها» جمعه‌شب برگزار شد. به گزارش ددلاین، این مراسم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مربوط به دوران شیوع کرونا برگزار شد و تنها نامزدهای دریافت جایزه در آن حضور یافته بودند.
 فیلم کمدی سیاه «خداحافظ احمق‌ها» به کارگردانی آلبر دو پونتل که بزرگ‌ترین برنده این مراسم بود، 7جایزه در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه و جایزه ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی را دریافت کرد. دو پونتل که بسیاری او را امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارگردان طنزپرداز فرانسه می‌شناسند، در مراسم حضور نیافته بود و کاترین بزرگان، تهیه‌کننده فیلم «خداحافظ احمق‌ها» به نیابت از دو پونتل تعدادی از جوایز این فیلم را دریافت کرد. جایزه بهترین بازیگر زن این دوره از جشنواره سزار نیز به  لور کالامی برای بازی در فیلم آنتوانت در سه‌ون تعلق گرفت. سامی بواجیله، بازیگر دارای ملیت فرانسوی- تونسی برای نقش‌آفرینی در فیلم «یک پسر» جایزه سزار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. جایزه سزار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز از سوی هیأت داوران به امیلی دوکن برای نقش‌آفرینی در فیلم «چیزهایی که می‌گوییم، چیزهایی که انجام می‌دهیم» اختصاص یافت. سپاستین لفشیتز نیز به‌دلیل ساخت فیلم «بزرگسالان»، جایزه سزار بهترین فیلم مستند را دریافت کرد. دور دیگر ساخته توماس وینتربرگ نیز برنده بهترین فیلم خارجی جشنواره سزار 2021شد. فیلم «ما دو نفر» نامزد فرانسه برای حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار 2021، نیز جایزه سزار بهترین «اولین فیلم» را دریافت کرد.
این مراسم همچنین شاهد صحنه اعتراض تعدادی از بازیگران و به‌ویژه اعتراض جنجال‌برانگیز یک بازیگر زن بود. این زن معترض خواستار حمایت بیشتر دولت فرانسه از بخش فرهنگ و به‌ویژه سینما در دوران همه‌گیری کرونا بود. استفان دموستیر، برنده جایزه سزار بهترین فیلمنامه نیز به هنگام دریافت این جایزه گفت: بچه‌های من می‌توانند به فروشگاه زارا برای خرید لباس بروند، اما به‌دلیل تعطیلی سالن‌های نمایش فیلم نمی‌توانند به سینماها بروند. صنعت سینمای فرانسه به‌دلیل بسته بودن سالن‌های سینما در 3‌ماه گذشته با بحران مواجه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید