• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12550
+
-

افزایش فضای سبز سنندج با« کمربند سبز»

فاز نخست طرح کمربند سبز سنندج به مساحت 2هکتار در ابتدای نایسر در حال چاله کنی است

شهری
افزایش فضای سبز سنندج با« کمربند سبز»




رزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:

ایجاد فضای سبز کافی در شهر یکی از ضروری‌ترین نیازهای شهروندان محسوب می‌شود. این در حالی است که سرانه فضای سبز سنندج به نسبت میانگین کشوری بسیار پایین است. سنندج با جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر دارای سرانه متوسط 6 مترمربع فضای سبز شهری است که این رقم فاصله زیادی تا سرانه استاندارد فضای سبز در سطح بین‌المللی و کشوری (جهان 25 مترمربع و ایران 15 مترمربع) دارد. این میزان فضای سبز در نواحی منفصل شهری نیز بسیار کمتر است. از سویی برخی افراد به صورت غیرقانونی اقدام به قطع درختان می‌کنند که این به فضای سبز شهری آسیب می‌زند. 


قطع درختان

یکی از شهروندان سنندجی درباره قطع درختان شهر می‌گوید: با توجه به اهمیت و ارزش درختان در زیبایی شهر، قطع آن‎ها جایز نیست و باید در حفظ و نگهداری درختان بیشتر کوشا باشیم. اما در برخی موارد افرادی به قطع درختان شهر می‎پردازند. این درحالی است که هرچه فضای سبز شهری بیشتر باشد روحیه شهروندان نیز بهتر است.
«احمد میرزایی» بیان می‎کند: گاه برخی افراد در زمان ساخت‌وساز آپارتمان‎های چندطبقه حتی عقب‌نشینی نمی‌کنند که این کار تخلف محسوب می‌شود و جریمه می‌پردازند. ازطرفی شبانه درختانی را هم که جلو بنای آن‎ها وجود دارد به راحتی، بدون هیچ احساس مسئولیتی و بدون اینکه جریمه‌ای هم بپردازند، قطع می‌کنند. درحالی که این کار به زیبایی و فضای سبز شهری آسیب می‌رساند.

وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از موارد مالک ساختمان باقی‌مانده ریشه درخت را هم با سنگفرش و سیمان مزین می‎کند و ظلمی آشکار در حق شهروندان روا می‌دارد.
این شهروند سنندجی می‎گوید: قطع درختان فقط از سوی مالکان سودجوی برخی آپارتمان‎ها یا مغازه‎ها انجام نمی‌شود، بلکه اخیراً نیروهای برخی اداره‌ها و شرکت‎ها نیز در فرصت مناسب درختانی را که به‌زعم آنها مزاحم پروژه‎های مرتبط با کارشان است، قطع می‌کنند.


اقدامات شهرداری در سال 96 

مدیرعامل سابق سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سنندج که در حال حاضر معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است درباره جلوگیری از قطع درختان و توسعه درخت‎کاری در شهر می‌گوید: سازمان پارک‎ها و فضای سبز در سال 96 و قبل از ادغام این سازمان با سازمان زیباسازی در چارت جدید، ۲۰ هزار نهال درخت در شهر و پارک‌های جنگلی و در قالب برنامه‎ای هدفمند با نام «نهضت درخت‎کاری» غرس کرد. 
«قانع حسینی» به هدف کاشت درخت‌ها در برخی از پارک‌های سنندج اشاره می‎کند و می‌گوید: استفاده از گونه‌های بومی مانند ارغوان در اطراف ورودی آبیدر تا «بان شیلانه»، استفاده از گل‌های زیبا و تکثیر قابل توجه آنها، کاشت درخت ون در قسمتی از ورودی اول آبیدر به دلیل اقتصادی بودن و استفاده از زیتون تلخ برای کنترل آفات و بسیاری از موارد دیگر در سال گذشته از اقداماتی بود که برای داشتن شهری زیباتر و سالم‌تر انجام شد.


نهال‌کاری

این مسئول بیان می‎کند: علاوه بر موارد ذکرشده، تعداد زیادی از نهال‎کاری‎ها را در مناطقی همچون توس نوذر برای واکاری و جایگزینی انجام داده‌ایم. علاوه بر این اقدامات، در هفته درختکاری و منابع طبیعی نیز 3 هزار و 500 نهال میان مردم توزیع و غرس شد که امیدواریم با تشکیل سازمان جدید شهرداری (سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری) بتوانیم به این اقدامات بیفزاییم.


کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز

حسینی می‌گوید: برای بررسی درخواست‌هایی مبنی بر قطع یا هرس درختان، کمیسیونی با نام کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز تشکیل دادیم تا هرگونه قطع یا ریشه‌کنی یا هرس درختان در کمیسیون مورد نظر کارشناسی قرار بگیرد. ازطرفی در این کمیسیون می‌توانیم درنهایت تصمیم کارشناسی اتخاذ کنیم که قابل اجرا ‌باشد. اما در هر صورت سیاست‌های کمیسیون بیشتر بر آموزش و پیشگیری در این زمینه استوار
 است. وی می‎افزاید: برای کاشت صحیح درخت‌ها نیز شهرداری تا جایی که امکان داشته باشد به صورت اصولی و هدفمند اقداماتی انجام خواهد داد. این در حالی است که در سال گذشته سعی شد کاشت درختان به صورت صحیح انجام شود و در کل کمترین تلفات در کاشت درخت‎ها وجود داشته باشد. 


افزایش فضای سبز نایسر

حسینی در ادامه درباره کمربند سبز اطراف سنندج و نایسر می‎گوید: درصدد ایجاد کمربند سبز در سنندج هستیم و این کمربند در اطراف ناحیه منفصل نایسر با مساحت 42 هکتار در حال ایجاد است که فاز اول آن به مساحت 2هکتار در ابتدای نایسر در حال چاله‎کنی است. امیدواریم این اقدام گام موثری در جهت جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه در این منطقه باشد.
وی به تخریب فضاهای سبز به دلیل طرح ترافیکی در سنندج اشاره می‌کند و می‌افزاید: فضای سبز در شهر به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی از بین نمی‌رود، بلکه جابه‌جا می‎شود تا در کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز تصمیم‌ قاطعی برای مکان‌یابی جدید آنها گرفته شود.


ضرورت اجرای برنامه‎های اساسی برای حفظ فضای سبز

یکی از کارشناسان و ناظران فضای سبز شهرداری سنندج درباره قطع درخت‎ها و تخریب فضای سبز شهر می‌گوید: اجرای طرح‎های ترافیکی برای روان‎سازی عبور و مرور خودروها امری اجتناب‎ناپذیر و ضروری است. 
«نبی کمانگرپور» می‎افزاید: با روند ایجاد تقاطع‎ها، دوربرگردان‎ها، تونل، زیرگذر و روگذر، در آینده‎ای نه چندان دور فضاهای سبز کاهش می‌یابد.

وی بیان می‎کند: هزینه جبران این تخریب‎ها و همچنین پشتیبانی از فضاها و کاربری‎های سبز در شهر به عهده متولیانی است که باید نیاز ضروری به فضای سبز و حمایت از شهری سالم را جزو اصلی‎ترین فعالیت‎های خود بدانند و یا به تاثیر فضاهای سبز در زیبایی، طراوت و شادابی چهره شهر و روحیه شهروندان اعتقاد داشته باشند. این کارشناس و ناظر فضای سبز شهرداری سنندج تاکید می‎کند: متولی حفظ و گسترش فضای سبز باید با تصمیم شفاف و درست و اجرایی کردن برنامه‎های اساسی و جبرانی برای فضاهای سبز ازدست‌رفته و قطع درختان شهر، راهکار اصولی ارائه دهد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید