• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125499
+
-

تصویب طرح نجات خلیج گرگان

طرح هفت‌ساله نجات خلیج گرگان بالاخره به تصویب رسید. این طرح آنگونه که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور خبر داده، با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست به تصویب هیأت دولت رسیده است.
جهانگیری که دیروز صبح و در بدو ورود به استان گلستان این خبر را داده بود، تأکید کرده که برای اجرای این طرح با موانعی روبه‌رو هستیم که تلاش می‌کنیم آن را برطرف کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: گلستان علاوه بر شرایط اقلیمی مناسب و برخورداری از دریا و جنگل و جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی، نیروهای تحصیلکرده و متخصصی دارد که استفاده صحیح از این مواهب و ظرفیت‌ها می‌تواند چرخ توسعه این استان را سریع‌تر به حرکت درآورد.
به گزارش همشهری، خلیج گرگان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خلیج‌های گوشه جنوب‌شرقی دریای خزر، 60کیلومتر طول و حداکثر 12کیلومتر عرض دارد. پیش از این استانداری گلستان از تصویب ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج گرگان خبر داده بود که با تأیید دولت قرار است به این خلیج اختصاص یابد. در سال‌جاری ۱۰ هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شده و اگر اقدامی برای احیای آن صورت نگیرد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد و شهرهای اطراف این خلیج را ریزگردها تحت‌تأثیر قرار خواهند داد.
مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز خبر داده است که براساس مطالعات انجام شده، خلیج گرگان لایروبی خواهد شد تا تبادل جریان آب در این منطقه با دریای خزر، بر بهبود کیفیت آب در میانکاله تأثیرگذار باشد.
لایروبی خلیج گرگان و تسهیل تبادل جریان آب یکی از اقداماتی است که در اولویت قرار گرفته است. بهمن‌ماه سال گذشته در ستاد ملی تالاب‌ها مقرر شد که مرکز ملی اقیانوس‌شناسی روی موضوع لایروبی خلیج گرگان مطالعاتی انجام دهد و نتیجه آن را در ستاد ملی تالاب‌ها عنوان کند. براساس نتایج مطالعات صورت گرفته، قرار شده است خلیج گرگان به عمق ۱.۵ متر و عرض ۲۰۰ متر در منطقه آشوراده و چپقلی، لایروبی شود. چنین اقدامی می‌تواند سبب تسهیل تبادل جریان آب بین خلیج گرگان و دریای خزر شود. البته باید تأکید کرد که لایروبی سبب افزایش آب تالاب نمی‌شود بلکه تنها جریان آب را بهبود می‌بخشد. اگرچه بخشی از تنوع زیستی تالاب‌ها و چرخه حیاتی مانند ازت، کربن و... در رسوبات جریان دارد و رسوبات بخشی از جریان‌های زیستی هستند، اما اصلاح مسیر و لایروبی در برخی مناطق لازم است. در این راستا، خلیج گرگان باید لایروبی شود، اما لایروبی کف می‌تواند اثرات مخربی برای محیط‌زیست داشته باشد.
لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، افزایش حقابه بیشتر و انتقال آب نکارود، لایروبی کانال‌های چپقلی و خوزینی، پمپاژ از پساب نکارود و ایجاد کانال جدید از راهکارهای مطرح‌شده کارشناسان برای نجات خلیج گرگان است. لایروبی کانال خزینی موجب رشد ۳۳‌درصدی ورودی آب به این پهنه آبی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید