• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123571
+
-

هیات دولت و جمعی از نمایندگان دیروزبا ‌آرمان‌های بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و انقلاب تجدید بیعت کردند

رئیس‌جمهور: امام ره، حاکمیت اسلام را با حکومت مردم تلفیق کرد

دولت
رئیس‌جمهور: امام ره، حاکمیت اسلام را با حکومت مردم تلفیق کرد

رئیس‌جمهور دیروز پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در چهل‌ودومین سالگرد انقلاب اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه امام عزیز و بزرگوار ما برای موفقیت نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی به قدرت‌های نظامی چریکی یا قدرت‌های خارجی تکیه نکرد، گفت: امام هیچ‌یک از این راه‌ها را انتخاب نکرد. امام قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست و آنچه تلاش می‌کرد این بود که اذهان و افکار مردم برای آن مسیر و راهی که امام برای انقلاب انتخاب کرده بود، اقناع شود. درواقع امام از سال‌ها پیش به خوبی می‌دانست که قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز خواهد شد و او آن قدرت نرم را برگزیده و انتخاب کرده بود.

نطق 12بهمن، منشور جمهوریت و اسلامیت
حسن روحانی با اشاره به نخستین نطق امام خمینی(ره) در ایران پس از 14سال دوری از وطن که 12بهمن57در بهشت زهرای تهران ایراد شد، گفت: من می‌خواهم به نطق امام که نخستین نطق ایشان در ایران بعد از 14سال بود، تأکید کنم. آخرین نطق امام به 4آبان سال43مربوط می‌شود که راجع به کاپیتولاسیون صحبت کرد و بعد هم امام تبعید شد و دیگر سخنان و اعلامیه‌های امام یا در نجف یا در پاریس بود، این نخستین بار بود که بعد از 14سال باز امام در این سرزمین با ملت خود و با جهانیان حرف زد. نطق امام در روز 12بهمن منشور جمهوریت و اسلامیت ماست. آن نطق به‌عنوان پایه و اساس نظام ماست و ما تا زمانی که با کلام امام و منطق امام در 12بهمن57در تماس بوده و در کنار آن و مجری آن هستیم همچنان پیروز خواهیم بود. او با اشاره به صحبت‌های امام درباره ولایت فقیه در نجف و مباحث جمهوریت ایشان در پاریس گفت: می‌خواهم از امام تهران و از امام ایران و نطقی که امام در کنار مرقد پاک شهیدان این سرزمین ایراد کرد و ارواح شهدا و همه ملت ایران و جهان را به گواه گرفت،  سخن بگویم. ایشان در آن نطق (12بهمن 57) تنها از مشروعیت دینی حرف نزد، ایشان در آن نطق از مقبولیت و رأی مردم و حتی از عقلانیت و معقولیت هم حرف زد. او از مشروعیت و اسلام سخن گفت و با این دلایل محکم مسیر و راه انقلاب آینده را برای ما مشخص کرد.  روحانی تاکید کرد: 12 بهمن 57 روزی بود که امام سرمایه اجتماعی را به رخ جهانیان کشید.

امام به ولایت شرعی خود اتکا نکرد
به گزارش جماران، رئیس‌جمهور با تکیه بر بخشی از صحبت‌های 12بهمن57امام خمینی(ره) در بهشت زهرای تهران یادآور شد: حتی دولتی که گفت تعیین می‌کنم، گفت «من دولت تعیین می‌کنم به‌خاطر اینکه مردم به من اعتماد دارند» و گفت، به واسطه اینکه مردم به من اعتماد کردند، من دولت تعیین می‌کنم. این سخن مهمی در اجتهاد شیعه بود و این سخن مهمی در فقه سیاسی اسلام و تشیع بود. امام به ولایت شرعی خود اتکا نکرد، او به اینکه چون مردم مرا قبول دارند، اتکا کرد که من با اتکا به‌نظر و رأی مردم و پشتوانه مردم دولت تعیین می‌کنم؛ پس مسیر را به خوبی برای ما مشخص کرد. راه امام راهی است که می‌تواند باعث بقای این نظامی شود که او بنیانگذارش بود. راه امام تنها به این نیست که کلمات امام را بخوانیم و تکرار کنیم؛ گرچه آن کلمات و آن جملات برای ما هدایتگر است، مهم اجتهاد در کلام امام است. او تأکید کرد: امام در آن نطق تاریخی بر آرای نسل حاضر تأکید و حتی اشاره کرد که آرای نسل دیروز نمی‌تواند مبنا برای نسل امروز باشد و در هر مقطعی مردم باید با آرای خودشان، نظام مورد نظر خود را برگزینند. امام در همان نطق به قاعده سلطه اشاره کرد و اینکه مردم نسبت به سرنوشت خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند و اینجا آن مسیر و راه درستی است که امام حاکمیت اسلام را با حکومت مردم در کنار هم تلفیق می‌کند و به ما می‌گوید چگونه باید مسیر را ادامه دهیم. رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات متعدد در کشور طی 42سال گذشته گفت: در اکثر این انتخابات گاهی بیش از دوسوم مردم یعنی 70درصد پای صندوق‌های رأی رفته‌اند و وقتی دوسوم مردم رأی بدهند،  نشان‌دهنده این است که این رأی تنها به ثمره انتخابات نیست، بلکه به شجره است؛ یعنی به نظام رأی می‌دهند. او با بیان اینکه اهمیت انتخابات هم به ثمره و هم به شجره است، گفت: حضور حداکثری در انتخابات هم رأی به فرد انتخاب شده است و هم رأی به اصل نظام و شجره انقلاب است و امام هم تأکید داشت که اهداف ما وقتی تامین می‌شود که انتخابات پرشور داشته باشیم.

سیدحسن خمینی : اداره کشور در دوره تحریم ستودنی بود
سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام‌خمینی(ره) در روزی که میزبان مشترک دولت و مجلس در تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) بود، مدیریت دولت در دوره تحریم‌ها را ستود و از نمایندگان مجلس خواست هر بحثی که مانع حل مشکلات مردم است را کنار بگذارند. سیدحسن خمینی در حضور رئیس‌جمهور و اعضای دولت با اشاره به شرایط سال‌های اخیر کشور و فشارهای وارد بر مردم گفت: هرکسی دلسوز کشور است این را می‌داند که هیچ‌چیزی هم‌اکنون مثل مشکل معیشت مردم، گرانی، بیکاری و فقر نمی‌تواند به سستی پایه‌های نظام منجر شود. برای اینکه بزرگ‌ترین شاهد پیروزی انقلاب، کارآمدی نظام است. همت دولت در طول این سال‌ها و به‌خصوص دورانی که ترامپ نابخردانه و ظالمانه و در اوج حقد و کینه شدیدترین تحریم را اعمال کرد، ستودنی است. اما امروز جمهوری اسلامی باید از هرچیزی می‌تواند استفاده کند تا مشکلات معیشتی مردم برطرف شود. هیچ چیزی نباید مانع عزم و اراده دولت در عبور از موانع ناخواسته برای رسیدن به رفاه عمومی و بالندگی اقتصادی شود. نام نیک امام و لسان صدقش در میان همه ما به نیکی هست و امروز من و شما وظیفه داریم که این نام را زنده نگه داریم. با همت بیشتر و با شجاعت بیشتر این تذکار نیک را گرامی بدارید.
به گزارش جماران، سیدحسن خمینی همچنین با اشاره به دستاوردهای سلبی و ایجابی انقلاب اسلامی، گفت: در طول تاریخ ایران آزادی‌خواهی، استقلال‌خواهی و دینداری همواره با هم همراه نبودند و اتفاقا شکست‌ها همین‌جا بود. ولی انقلاب تنها حرکتی در چند سده اخیر است که این هر سه با هم تلفیق شدند.

دستاورد سلبی انقلاب
او تصریح کرد: انقلاب اسلامی دستاوردهای سلبی و ایجابی بزرگی دارد؛ آرمان‌هایی هم دارد و آفاتی هم پیش روی اوست. بزرگ‌ترین دستاورد سلبی انقلاب، نفی سلطنت است. روزی که انقلاب پیروز شد، بعد از 2500سال ریشه یک تفکر پوسیده در جامعه ما کنده شد. دستاورد دیگرش نفی استبداد یک قزاق بی‌سواد است. دستاورد دیگر آن نفی وابستگی به کشورهای دیگر است.
یادگار امام با اشاره به تاریخ مشروطه گفت: فراموش نکنیم که از مشروطه و شاید سال‌های قبل از مشروطه تمام سیاسیون ایران و حتی آزادی‌خواهان چشم به خارج داشتند. اگرچه بعدا آزادی‌خواهان خودشان را از آن داستان جدا کردند ولی اینکه در آغاز مبارزه باید نگاه به بیرون باشد را تقریبا همه آنها داشتند. انقلاب در اهداف سلبی به توفیق رسیده و در این مملکت قطعا مردم با تبعیت از امام، سیاستمداران، اندیشمندان، دانشگاهیان و حوزویان این دستاوردهای بزرگ را به‌دست آوردند. او همچنین با بیان اینکه انقلاب دستاوردهای ایجابی بزرگی داشته است، افزود: بزرگ‌ترین آنها تلفیق خواست مردم و خواست خدا در یک حکومت جدید است.

آفات پیش روی انقلاب
سیدحسن خمینی با اشاره به آفات پیش روی انقلاب گفت: امیرالمؤمنین(ع) عوامل سقوط حکومت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها را در 4چیز خلاصه می‌کند. مهم‌ترین آنها این است که «تحقیر افاضل» شود. هرگاه بزرگان شما در انتهای صف قرار گرفتند و اندیشه، فرد یا گروهی توانست جامعه را از معرض خدمتگزاری افاضل حذف کند، به‌نظرم زنگ خطر برای آن جامعه است. دیگری «تضییع اصول» است؛ اینکه امر مهم به فراموشی سپرده شود. این نکته‌ای است که در سخنان رهبر معظم انقلاب بسیار هست.

امام درد مردم را فهمید
یادگار امام همچنین در مراسم دیگری با حضور هیأت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس در حرم امام‌خمینی(ره) با بیان اینکه اگر دینداران تصدی دنیای مردم کردند باید بتوانند دنیای مردم را آباد کنند، گفت: امروز شما همت کنید و هر بحثی که مانع حل مشکل مردم است را کنار بگذارید و یک راه بیشتر پیش نگیرید و هرچیز دیگری را در مسیر فرو بگذارید. سیدحسن تصریح کرد:  اگر امام بر جان‌ها حکومت می‌کرد برای این بود که پیامش عملگرایانه بود و دست روی درد مردم گذاشت. امام درد مردم را فهمید و استبداد سلطنتی روزگار خودش را شناخت و شجاعانه دست روی درد گذاشت و هزینه هم داد؛ فرزندش را کشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید