ریچارد سوم در تئاتر شهر
رابطه مطبوعات و تئاتر تیره و تار شد
مهرداد رهسپار
رابطه تئاتر و مطبوعات در نیمه دوم دهه 70 بدون هیچ دلیل خاصی، ناگهان بسیار تیره و تار شد زیرا اغلب کسانی که بهعنوان منتقد تئاتر در نشریات مینوشتند، هنوز برای نوشتن یک نقد تئاتر یا حتی نوشتن یک مرور ساده بر اجرای یک نمایش آزموده نبودند. به همین دلیل از میان همه موضوعاتی که میشد درباره تئاترها نوشت، گاه چنان به مسائل عجیب، بیربط و دور از ذهنی میپرداختند که موجب اعتراض گروههای تئاتری میشد. دو مورد از عجیبترین و رایجترین موضوعات نقد در نیمه دوم دهه70، یکی اعتراض به حضور بازیگران تلویزیون و سینما در تئاتر بود و دیگری اعتراض به کارگردان نمایش به این دلیل که چرا فلان متن کلاسیک را به درستی اجرا نکرده است. در این میان نقد نمایشهای «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی حمید سمندریان در سال 1377 و «ریچارد سوم» به کارگردانی داوود رشیدی در سال 1378نشان داد که مطبوعات ایران چقدر متخصص در برتولت برشت و ویلیام شکسپیر دارد! ریچارد سوم بر سر مسئله حضور بازیگران سینما و تلویزیون در زمان خود بحثبرانگیز شد، درحالیکه اغلب بازیگران این نمایش سابقهای طولانی در تئاتر داشتند، اما ظاهرا نسل جدید منتقدان این نکته را فراموش کرده و تصمیم داشتند هر طور که شده، نقدی در حمایت از شکسپیر و در نکوهش داوود رشیدی بنویسند. این مسائل موجب شد تا جلال ستاری، سعید پورصمیمی، فاطمه معتمدآریا و داوود رشیدی به مجله نمایش آمده و میزگردی تشکیل دهند تا به رگبار انتقادها پاسخ دهند. مسئله این بود که همه اعتراض کردند که چرا داوود رشیدی نمایشنامه ریچارد سوم شکسپیر را کامل اجرا نکرده و بعضی صحنهها را حذف کرده است و چرا در اجرای شکسپیر از بازیگران سینما و تلویزیون استفاده کرده است. با همه این نقدها نمایش ریچارد سوم در سال 1378در زمره نمایشهای پرفروش بود. بسیاری از تماشاگران برای دیدن بازی فاطمه متعمدآریا و سعید پورصمیمی در نقش ریچارد به سالن اصلی تئاترشهر آمدند. داوود رشیدی با بهرهگیری از بازیگران خوب موفق شده بود تا اجرایی از شکسپیر به صحنه ببرد که بتواند دستکم بخشی از تماشاگران خود را راضی نگاه دارد. هر چند منتقدان روی خوشی به این اجرا نشان نداده بودند.