انتقاد تندروها از هرمی که بهروز احمدی ساخت
سرافکندگی معماری ایرانی- اسلامی
سعید برآبادی
«معماری بهکاررفته در ساختمان در حال احداث مجلس شورای اسلامی موجب سرافکندگی معماری ایرانی- اسلامی است.» این نطق تند محمد سالاری عضو شورای شهر وقت تهران در سال1381، نخستین واکنش به طرح شارستان برای ساختمان جدید مجلس کشور نبود. پیشتر هرمی که بهروز احمدی و تیمش در شارستان طراحی کرده بودند تا بر فراز ساختمان جدید مجلس نصب شود انتقادات تندی را در پی داشت و بعد از به پایان رسیدن طرح نیز هنوز هم مخالفان خاص خود را دارد؛ مخالفانی که معتقد بودند رد اصلی این کانسپت را باید در جریان فکری فراماسونری گرفت. اصولا بازگشت بحثهایی پیرامون فراماسونری در معماری پس از انقلاب با همین طرح آغاز شد و چنان دامنهای پیدا کرد که دیگر حتی امروز مورد نظر تندروهایی که خود را تئوریسین این حملات میدانستند هم نیست. تا انتهای دهه70، جلسات مجلس کماکان در ساختمان مجلس سنا برگزار میشد که پیشتر دربارهاش گفته و نوشتهایم. ایده ساخت یک ساختمان جدید برای مجلسیان همزمان با پایان گرفتن جنگ دوباره به میان آمد. در ابتدا تماسهایی با امیرعلی سردارافخمی گرفته شد. او پیش از انقلاب طرح ساختمان مجلس را داده بود، اما پس از انقلاب عباس آخوندی مأمور شد تا در دیداری با او، متقاعدش کند که برگردد به کشور و طرحش را اجرایی کند. از ذکر دلایل سردارافخمی برای بازگشت به کشور صرفنظر میکنیم و به سراغ فصل بعد قصه ساختمان مجلس میرویم که مسابقه محدودی برای انتخاب یک طرح تازه برگزار شد و درنهایت در سال1378، بهروز احمدی از دفتر مشاور شارستان توانست هیأت داوران را برای اجرای طرح خود متقاعد کند. طرح چه بود؟ همان طرح هرمیشکل سردارافخمی، اما نه با پوشش شیشه، چراکه دولت بهدلیل مسائل امنیتی و حفاظتی استدلال میکرد مجلس نباید چنین نمایی داشته باشد. هوش احمدی در اینجا جایگزینی سنگ مرمر به جای شیشه بود با الهاماتی از نقوش گنبد شیخ رکنالدین یزدی. 2سال اجرای این پروژه زمان برد ؛یعنی درست در روزهایی که شارستان داشت ساختمان موزه قرآن را برای بهرهبرداری آماده میکرد، کامیونهای سنگ مرمر در 2رنگ متفاوت از دل فلات ایران رهسپار تهران شدند و اجرای این طرح توانست شارستان را در سال2004 برنده مسابقه سنگ مرمر کند.