• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118351
+
-

سالمندان عزیز، راهنمای کامل خرید عینک

ویترینی برای چشم‌های شما

ویترینی برای چشم‌های شما

سن و سال آدم که بالا می‌رود برخی عوارض و بیماری‌ها هم سر و کله‌شان پیدا می‌شود. نمونه‌اش همین کاهش قدرت دید و تارشدن چشم‌هاست. خوشبختانه این مشکل با یک ویزیت ساده و خرید عینک مناسب به‌خوبی قابل حل است. اما خرید عینک مناسب هم راه و روش خودش را دارد؛ اینکه بدانیم چه نوع عینکی بخریم، به کجا مراجعه کنیم تا انتخاب‌های بیشتر و بهتری داشته باشیم، چقدر هزینه کنیم و چطور هوای عینک‌مان را داشته باشیم که صدمه نبیند. آمار‌ها می‌گویند حدود ۴۰درصد مراجعه‌کننده‌ها به مغازه‌های عینک‌فروشی را افراد میانسال و مسن تشکیل می‌دهند.

بورس عینک‌فروشی کجاست؟
برای خرید عینک 2راهکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ نخست اینکه به عینک‌فروشی‌های معتبر در سطح شهر مراجعه کنید تا سفارش‌تان را برای ‌شما تهیه کنند. اما پیشنهاد ما مراجعه به بورس عینک‌های طبی است. تهران دارای 2بازار بورس عینک‌فروشی است؛ یکی خیابان فلسطین، حدفاصل خیابان ولیعصر تا ابتدای خیابان انقلاب اسلامی و دیگری بازار اپتیک تهران در خیابان جمهوری اسلامی، نرسیده به پل حافظ در خیابان آرش. هر دو بازار تنوع بالایی از محصولات را در مقابل شما قرار می‌دهند. البته حرفه‌ای‌ها معتقدند که برندهای اصلی را در خیابان فلسطین راحت‌تر می‌توان پیدا کرد و از سوی دیگر قیمت‌های عینک‌ها در بازار اپتیک تهران ارزان‌تر است. از آنجا که این دو بازار فاصله چندانی با هم ندارند، توصیه ما بازدید از هر دو راسته است.

کائوچویی بخریم یا فلزی؟
عینک‌های طبی به 2دسته عمده فلزی و کائوچویی تقسیم می‌شوند. کائوچویی‌ها از پلیمرهای مصنوعی و کربن تهیه می‌شوند و فلزی‌ها معمولا از فلز نیکل، کروم یا مس با روکش استیل در بازار وجود دارند. انتخاب جنس عینک کاملا سلیقه‌ای به‌نظر می‌رسد اما باید توجه داشته باشید که ممکن است پوست شما نسبت به فریم‌های فلزی حساسیت داشته باشد. در این صورت بهتر است سراغ عینک‌های کائوچویی بروید. کائوچویی‌ها نسبت به فلزی‌ها سبک‌ترند و به‌دلیل اینکه محل دماغی‌شان سطح بیشتری را پوشش می‌دهد کمتر به بینی فرد فشار وارد می‌کنند. عینک‌های فلزی اگر دچار شکستگی شوند، می‌توان آنها را به‌وسیله جوش به حالت اولیه باز گرداند. عینک‌های کائوچویی دیر‌تر می‌شکنند اما اتصال تکه‌های شکسته با هم بسیار مشکل‌تر و پرهزینه‌تر است.

از کجا بدانیم اصل است؟
این روز‌ها شناسایی کالاهای اصل و کپی حتی برای کار‌شناسان هم مشکل به‌نظر می‌رسد اما همیشه راهکارهایی برای شناسایی عینک‌های اصل از فرع وجود دارد. نخست اینکه برای خرید به محل بورس عینک مراجعه کرده و سراغ عینک‌فروشی‌های معتبر و صاحب نام بروید. این فروشگاه‌ها محصولات‌شان را به شکل قانونی و از کانال‌های مورد اعتماد تهیه می‌کنند و احتمال کپی‌بودن کار‌های‌شان خیلی کمتر است. نکته مهم‌تر اینکه عینک‌های اصل دارای شماره سریال و مشخصات فنی هستند که روی دسته آنها دیده می‌شود. خریدار‌ها می‌توانند به سایت اصلی شرکت سازنده عینک مراجعه کرده و اطلاعات مورد نظر را با هم مطابقت بدهند. شرکت‌های سازنده با این راهکار تلاش می‌کنند تا از ورود عینک‌های تقلبی با نام خودشان ممانعت کنند.

فریم‌دار یا بی‌فریم؟
برخی از عینک‌ها دارای فریم‌های سفت و سخت و مشخص هستند و برخی دیگر هیچ محفظه‌ای دور شیشه‌شان ندارند و نامرئی‌تر به‌نظر می‌رسند. اصطلاحا به عینک‌هایی که فریم دور عدسی ندارند گریف گفته می‌شود. عینک‌های گریف سبک‌ترند و شاید این تنها مزیت آنها به‌حساب بیاید اما این عینک‌ها بسیار آسیب‌پذیرترند، خیلی زود‌تر از سایر عینک‌ها از فرم خودشان خارج  و معمولا از محل اتصالات شکسته می‌شوند. علاوه بر اینکه به‌دلیل غیرمسلح‌بودن عدسی، احتمال شکسته‌شدن آن هم افزایش می‌یابد. علاوه بر اینکه عینک‌های گریف به‌دلیل آنکه جای شیشه‌ها روی صورت ممکن است کمی تغییر داشته باشد، در دراز‌مدت می‌تواند برای چشم دردسر ایجاد کند. پس ترجیحا سراغ عینک‌هایی بروید که فریم‌دار هستند.

چه شیشه‌ای انتخاب کنیم؟
انتخاب درجه عدسی به‌عهده پزشک متخصص است اما انتخاب نوع مدل‌ها و جنس آن تنها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. بیشتر عدسی‌های موجود در ایران از کشور کره‌جنوبی وارد می‌شود؛ هر چند بهترین محصولات را شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و شرکت‌های کشور چک تولید می‌کنند. البته این عدسی‌ها هم در آسیا و تحت لیسانس تولید می‌شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند. اگر قیمت تمام‌شده عینک چندان برای‌تان مهم نیست، این نوع عدسی‌ها را برای عینک‌تان انتخاب کنید تا عمر بیشتری داشته باشد. به یاد داشته باشید برای محافظت بیشتر از چشم‌هایتان می‌توانید سفارش بدهید تا عدسی عینک‌تان را پلورایز کنند. بیس و منحنی‌داشتن عدسی هم امری سلیقه‌ای است. اما باید بگوییم عینک‌های بیس‌داری که استاندارد نیستند، میزان آستیگمات چشم را افزایش می‌دهند. اگر خیلی به شیشه‌های انحنادار علاقه‌مندید باید بیس آن را طوری انتخاب کنید که از استاندارد درجه ۶ فراتر نرود. معمولاً برندهای معروف دنیا شیشه‌های عینک‌شان را صاف می‌سازند و سراغ شیشه‌های انحنادار نمی‌روند. یادتان باشد عدسی عینک را تنها با دستمال‌های مخصوص تمیز کنید.

افراد مسن با چه بیماری‌های چشمی مواجه می‌شوند؟
مراقبت از سلطان بدن

چشم انسان هم جزو اعضایی است که دچار پیری می‌شود. برای اینکه با بیماری‌های ویژه چشم در سنین بالا آشنا شویم و راهکارهای مراقبت از آن را بدانیم، باید اطلاعاتی داشته باشیم که در زیر به آنها اشاره شده است.
بیماری‌های چشم ویژه سالمندان به 2گروه تقسیم می‌شوند؛ نخستین گروه بیماری‌ها که البته به‌صورت کامل شامل افراد مسن نمی‌شود‌، همان پرس پایوپیا یا پیرچشمی است. علائم این بیماری معمولا از سن  ۴۰ سالگی دیده می‌شود. در این نوع بیماری، مشکل دید نزدیک به‌وجود می‌آید و علت آن از کاهش تطابق چشم است. بیمارانی که مبتلا به پیرچشمی می‌شوند فعالیت‌هایی مثل مطالعه، خیاطی یا پاک‌کردن برنج را با دشواری انجام می‌دهند؛ در واقع نمی‌توانند فاصله‌های نزدیک را خوب ببینند اما دید دورشان چندان غیرطبیعی نیست. این نوع بیماری با جراحی کمرا یا استفاده از عینک مناسب رفع می‌شود. البته چون پیرچشمی یک روند عادی دارد دیگر به‌عنوان بیماری از آن یاد نمی‌کنیم. دسته دیگر بیماری‌های چشم، کاتراکت یا آب مروارید است که بیشتر در سنین ۶۰ به بالا رؤیت می‌شود. این بیماری معمولا مادرزادی نیست. آب مروارید‌‌ همان کدرشدن طبیعی عدسی چشم است. کدر‌شدن عدسی به مرور انجام می‌شود و در یک مرحله به اوج خود می‌رسد. راه‌حل قطعی آب‌مروارید، عمل جراحی است. عارضه آب مروارید به‌صورت طبیعی برای چشم همه افراد رخ می‌دهد اما درجه آن برای چشم پزشک‌ها مهم است. عمل جراحی بسته به شغل، سن و سال و شرایط جسمی صورت می‌گیرد. همچنین بیماری گلوکوم یا‌‌ همان آب سیاه که به‌دلیل انواع مختلف آن در سنین مختلف، به‌ویژه افراد مسن هم دیده می‌شود. این بیماری علامت خاصی ندارد و به همین دلیل خطرناک‌تر است؛ چرا که عصب سلول‌های چشم از بین می‌روند و فرد را دچار تاری در دید می‌کنند. استفاده از عینک آفتابی و مصرف 2وعده اسفناج در هفته از بروز بیماری‌هایی مانند آب مروارید جلوگیری می‌کند. البته افراد میانسال تا آنجا که می‌توانند باید از مصرف دخانیات دوری کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید