• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118166
+
-

ائتلاف مکرون و سیسی علیه ترکیه

رسانه‌های منطقه‌ای، سفر رئیس‌جمهور مصر به فرانسه را قدرت‌نمایی مقابل ترکیه و اخوان‌المسلمین توصیف کرده‌اند

اروپا
ائتلاف مکرون و سیسی علیه ترکیه

روز گذشته عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر برای سفری 3روزه وارد پاریس، پایتخت فرانسه شد. او در بدو ورود به این کشور از سوی امانوئل مکرون مورد استقبالی گرم قرار گرفته و پس از آن رایزنی‌های خود با سایر مقامات عالی رتبه فرانسوی را آغاز کرد. این سفر که از همان ابتدا با حواشی متعددی همراه بوده را می‌توان معادله‌ای برد-برد برای رهبران 2کشور به شمار آورد. از یک سو، سیسی به‌عنوان رئیس دولت کودتایی مصر که همواره با فشارها و اتهامات حقوق بشری مواجه بوده از طریق چنین ملاقات‌هایی مشروعیت داخلی و خارجی خود را تحکیم می‌کند و از سوی دیگر، مکرون که طی ماه‌های گذشته به نژادپرستی و خشونت علیه مسلمانان متهم شده نیز حالا روابط گرم خود با یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی-اسلامی جهان را در مقابل رسانه‌ها به نمایش می‌گذارد. اگرچه دستاوردهای این سفر تنها محدود به مسائل سیاسی نیست و شامل تقویت پیوندهای اقتصادی و البته نظامی میان مصر و فرانسه نیز می‌شود.

مکرون در جریان ملاقات با رئیس‌جمهور مصر گفت: علت حضور فرانسه در مدیترانه و خاورمیانه، مقابله با تنش‌هایی است که ناامنی و بی‌ثباتی در سطح جهان را افزایش می‌دهد. ما از رفتارهای ترکیه در شرق دریای مدیترانه، لیبی، سوریه، عراق و منطقه قفقاز نگران هستیم و برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی به‌منظور پایان دادن به این تنش‌ها تلاش می‌کنیم. مکرون همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، از نقش دولت مصر برای رهبری حملات مشترک علیه ترکیه و گروه‌های اسلام‌گرا
«اسلام میانه‌رو» در منطقه خاورمیانه تقدیر کرد. در مقابل عبدالفتاح سیسی نیز با تأیید نقش مثبت فرانسه در تحولات لیبی، مدیترانه و خاورمیانه گفت: گروه‌های اسلامی نظیر اخوان‌المسلیمن که از سوی کشورهای مشخصی در منطقه حمایت می‌شوند به‌دنبال انتقال «اسلام‌گرایان تندرو» به اروپا برای ایجاد بی‌ثباتی و تنش‌زایی هستند. مصر و فرانسه طی سال‌های گذشته به 2متحد نظامی و امنیتی در بحران‌های منطقه خاورمیانه و مدیترانه تبدیل شده‌اند. به نوشته پایگاه میدل‌ایست‌آی، این 2کشور نقشی اساسی در مقابله با نفوذ ترکیه ایفا می‌کنند.

سقفی برای فروش سلاح به مصر وجود ندارد
یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های این سفر در روز گذشته، اظهارنظر مکرون درباره فروش سلاح به مصر بود. او در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در این مورد گفت: از دید من هیچ سقفی برای فروش سلاح به مصر وجود ندارد. سیر صعودی فروش تسلیحات فرانسوی به ارتش مصر طی 4سال گذشته توجه بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران را به‌خود جلب کرده است. فرانسه در این مدت علاوه‌بر سامانه‌های ضد‌هوایی و پهپاد، 4ناو جنگی به مصر فروخته و برای فروش جنگنده‌های رافال نیز با این کشور در حال مذاکره است. تمام اینها در حالی صورت می‌گیرد که میزان حمایت‌های پنتاگون از ارتش مصر به دلایل مختلفی ازجمله نقض حقوق بشر توسط نظامیان این کشور رو به کاهش است. شبکه الجزیره در این‌باره می‌نویسد: اتحاد نظامی پاریس و قاهره علیه ترکیه در مدیترانه، تمام موانع را از مسیر دستیابی ارتش مصر به پیشرفته‌ترین تسلیحات فرانسوی، مخصوصا در حوزه نیروهای دریایی و هوایی برداشته است.

اعتراضات بی‌فایده گروه‌های حقوق بشری
فرانسه یکی از اصلی‌ترین نقاط استقرار پناهندگان و نیروهای سیاسی عربی در اروپا به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز شهر پاریس طی سال‌های گذشته شاهد برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراضی از سوی این نیروها مقابل سفارت مصر به‌دلیل کودتا و نقض گسترده حقوق بشر بوده است. همانطور که انتظار می‌رفت، سفر عبدالفتاح سیسی به فرانسه نیز با موجی از انتقادات و اعتراضات از سوی این نیروها و همچنین سایر نهادهای حقوق بشری، ازجمله سازمان عفو بین‌الملل روبه‌رو شد. در بیانیه این سازمان آمده است: ملاقات رئیس‌جمهور فرانسه با سیسی، درحالی‌که هزاران نفر از قربانیان خشونت‌های ارتش مصر همچنان در زندان‌های این کشور زیر فشار و شکنجه قرار دارند، پیام نگران‌کننده‌ای را به تمام دیکتاتوری‌ها در منطقه خاورمیانه ارسال می‌کند. با این حال اما هیچ‌یک از این اعتراضات در برنامه دولت فرانسه برای استقبال گرم از رئیس‌جمهور مصر تأثیری نداشت.
در مقابل، رئیس‌جمهور مصر نیز از این فرصت کم‌نظیر استفاده کرده و در حضور امانوئل مکرون به خبرنگاران گفت: زمان آن رسیده که پیشفرض‌های خود درباره مصر را اصلاح کنید. ما کشوری استبدادی نیستیم. مقابله با گروه‌های اسلامگرای افراطی که امنیت مصر و جهان را به خطر انداخته‌اند نیز به‌معنای سرکوب آزادی شهروندان نیست.

خط و نشان اردوغان برای اروپا
دقیقا در ساعاتی که دولت فرانسه مشغول استقبال از سیسی در پاریس بود، رجب طیب اردوغان در سخنان تندی از سیاست‌های رهبران اروپایی نسبت به شرق مدیترانه انتقاد کرد. او در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه گفت: از رهبران اروپایی می‌خواهم دست از «نابینایی استراتژیک» بردارند. دورانی که سیاست‌های خود را به‌طور یکجانبه بر کشورهای این منطقه دیکته می‌کردید گذشته است. این سخنان اردوغان در حالی مطرح شد که قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا طی این هفته به دعوت فرانسه، طرح اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ترکیه را بررسی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید