• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118094
+
-

موسس روزنامه سلام

6خرداد 1363، حضورسیدمحمد موسوی‌خوئینی‎‌‌‎ها، در مجلس اول تمام شد

سیاستمدار
موسس روزنامه سلام


اگرچه‌ کسی‎‌‎که او را عالیجناب خاکستری لقب داد و پدرخوانده جریان اصلاح‎‌‎طلبی دانست، حالا خودش ردای معاندت بر تن کرده، اما نمی‎‌‎توان نقش سیدمحمد موسوی‌خوئینی‎‌‌‎ها را در سال‎‌‎های نخست پس از انقلاب فراموش کرد و او را یکی از مؤثرترین‎‌‎ها قلمداد نکرد.
 او چنان جایگاهی داشت که 3‎‌‎تن از جوانان دانشجویی که قصد تصرف سفارت آمریکا را داشتند، از او استمزاج طلبیدند.«برای دانشجویان که پیرو امام بودند بسیار اهمیت داشت که این حرکت آنان از نظر امام چگونه تفسیر می‎‌‎شود؛ آیا ایشان موافقند یا مخالف؟» و البته او با طرح موضوع مخالفت کرد؛ «در آن موقع فکر کردم امام به‎‌‎عنوان رهبر انقلاب مسئول حوادث جاری کشور هستند و طبعا با این کار مخالفت می‎‌‎کردند، اگرچه درواقع این کار را خوب بدانند...، بنابراین به این نتیجه رسیدم که امام را خیلی محدود نکنیم و مشورت با ایشان انجام نشود» و «قرار بر این شد که در ساعات اولیه حادثه، بنده موضوع را به حضرت امام اطلاع دهم». او سال‎‌‎های دهه60 در اوج بود؛ چنان‎‌‎که در 19تیر 1364، دادستان کل کشور شد و امام هم در معارفه‎‌‎اش تأکید کرد: «آقای موسوی را هم می‎‌‎شناسم، او مرد عالم و بسیار متعهدی ‎است». او از همان ابتدا کوشید رفتار شداد و غلاظی داشته باشد و هفتم مهر همان سال در جلسه‎‌‎ای گفت: «هشدار می‎‌‎دهم سرمایه‎‌‎داران دارند برمی‌گردند، اگر دیر بجنبیم فردا انقلاب را هم محاکمه می‎‌‎کنند» و اینکه «نباید به یک‎‌‎نفر اجازه بدهیم آنچنان ثروت‎‌‎اندوزی کند که با هر ریال اضافه، قدمی در گناه پیش برود و جامعه‎‌‎ای را در گناه فرو ببرد». 
او که در سال1356، از پایه‎‌‎گذاران جامعه روحانیت مبارز بود، 10سال بعد، در میان هیأت مؤسس مجمع روحانیون مبارز قرار گرفت و چون رسانه‎‌‎ای همسو در کار نبود، روزنامه سلام را در 20بهمن 1369 ایجاد کرد و جریان‎‌‎ساز شد. او اگرچه سال‎‌‎هاست از عرصه دور است، اما هنوز هم محل رجوع خیلی‎‌‎هاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید