خطر در آسمان
در سال 1363روزنامهها هر از چندی گزارشی از یک هواپیماربایی منتشر میکردند
احسان بهرام غفاری
جنگ تحمیلی و فضای سیاسی داخلی پس از انقلاب اسلامی زمینه بروز ناآرامیهای متعددی در کشور را فراهم کرد. یکی از حوادث رایج در چند سال ابتدای دهه60 هواپیماربایی با مقاصد سیاسی بود. سال1363 را میتوان اوج فعالیتهای هواپیماربایان در ایران دانست. در این سال9 هواپیماربایی در روزنامهها منعکس شده است.
26خرداد
هواپیمای نظامی اف-27 ایرانی با 8سرنشین که 4نفر از آنها ربایندگان بودند، نخستین هواپیماربایی در این سال بود که خواسته ربایندگان، پناهندگی به کشور مصر اعلام شد. با مخالفت دولت مصر، هواپیمای ربودهشده پس از 2روز به فرانسه رفت و در آنجا تقاضای پناهندگی کرد. موافقت دولت فرانسه، اعتراض وزارت امور خارجه کشور را در پی داشت و دولت ایران خواستار استرداد مجرمین شد. درنهایت هواپیما با 4سرنشین دیگر آن در تاریخ 3تیرماه به تهران بازگردانده و ربایندگان این هواپیما در فرانسه ساکن شدند.
5تیر
هواپیمای بوئینگ727 خطوط هوایی ایران توسط 2نفر در مسیر بوشهر ربوده و به سمت قطر برده شد. همه مسافران این هواپیما در فرودگاه قطر آزاده شدند و سپس ربایندگان، هواپیما را به مقصد قاهره پرواز دادند تا در آنجا سوختگیری کنند. مقصد بعدی ربایندگان کشور عراق بود و این هواپیما در فرودگاه بغداد بر زمین نشست. ربایندگان از دولت عراق درخواست پناهندگی سیاسی کردند که با آن موافقت شد و درنهایت 3 خدمه این هواپیما آزاد شدند و به ایران بازگشتند.
9مرداد
یک فروند بوئینگ727 فرانسوی توسط 3تبعه کشورهای عربی با 64سرنشین ربوده و راهی تهران شد. روز 10مردادماه، ربایندگان تهدید کردند که اگر ایرانیها به آنها اجازه فرود ندهند، هواپیما را منفجر خواهند کرد. دولت وقت برای جلوگیری از کشتار مسافران بیگناه، اجازه فرود را صادر کرد و هواپیمای مذکور در فرودگاه مهرآباد فرود آمد. ربایندگان از دولت فرانسه خواستند تا دوستان دربندشان را آزاد کنند. مأموران ایرانی خواستار آزادی کودکان و زنان از ربایندگان شدند که آنها 9نفر را آزاد کردند. با گذشت 3روز و عملینشدن خواسته ربایندگان توسط دولت فرانسه، وضعیت بحرانی شد و ربایندگان برای اجرای تهدید خود پس از تخلیه کامل هواپیما، کابین خلبان را منفجر کردند و تسلیم نیروهای امنیتی ایران شدند.
17مردادماه
یک فروند هواپیمای ایرباس که از شیراز (در برخی منابع تهران) به مقصد جده عربستان از زمین برخاسته بود با 182سرنشین توسط افرادیکه خود را طرفداران موسی خیابانی معرفی کردند، ربوده شد. این هواپیما ابتدا به قاهره رفت و سپس در ایتالیا و فرودگاه رم به زمین نشست. پلیس ایتالیا پس از 3روز تلاش موفق شد گروگانها را آزاد کند و با همان هواپیما به ایران بازگرداند. مأموران ایتالیایی با دستگیری ربایندگان، آنها را به 2سال حبس محکوم کردند.
6شهریور
در بحبوبه جنگ تحمیلی، یک فروند هواپیمای بوئینگ727 ایرانی که از مسیر دبی به شیراز پرواز میکرد، با 206سرنشین توسط 2جنگنده عراقی در آسمان کویت ربوده و به بغداد برده شد. صلیب سرخ جهانی در این ماجرا دخالت کرد تا وضعیت مسافران این پرواز را مشخص کند. در چند مرحله مسافران آزاد شدند و درنهایت آخرین مسافران این پرواز، 18روز بعد به خاک میهن بازگشتند. این هواپیما پس از پایان جنگ تحمیلی به ایران بازگردانده شد.
18شهریور
زمانیکه بوئینگ727 در مسیر بندرعباس به تهران بود، فردیکه با خانواده خود در این پرواز حضور داشت، اقدام به ربودن هواپیما کرد. هواپیمای ربوده شده ابتدا به ابوظبی رفت که اجازه فرود به آن داده نشد، سپس به بحرین رفت و پس از سوختگیری به سمت قاهره پرواز کرد و در آنجا 52مسافر آزاد شدند. سپس مسیر هواپیما به سمت عراق تغییر یافت و درنهایت فرودگاهی در نزدیکی بصره، میزبان هواپیما شد و با رایزنی درباره پناهندگی ربایندگان، سایر مسافران این پرواز آزاد شدند و به میهن بازگشتند.
21شهریور
یک فروند ایرباس خطوط هوایی کشور که به مقصد شیراز در حرکت بود توسط چند عضو گروهک منافقین ربوده شد که با هوشیاری مأموران امنیتی داخل هواپیما و پس از درگیری و مجروحشدن ربایندگان، اجرای این نقشه ناکام ماند. هواپیما در فرودگاه اصفهان فرود آمد و با دستگیری ربایندگان، پرواز از سر گرفته و بهسمت مقصد قبلی رهسپار شد.
14آبان
یک فروند هواپیمای خطوط هوایی عربستان با 117مسافر و 14خدمه که از فرودگاه جده بهسمت فرودگاه ملک خالدریاض در حرکت بود، ربوده شد و ربایندگان مقصد را به تهران تغییر دادند. 2رباینده این هواپیما که ملیت یمنی داشتند خواستار 500هزار دلار وجه نقد و بهبود روابط دیپلماتیک بین 2کشور عربستان و یمن و چند درخواست دیگر شدند. با فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران، یک مسافر از فرصت استفاده و یکی از ربایندگان را مجروح کرد. مأموران امنیتی هم موفق به ورود به هواپیما شدند و هر دو رباینده را دستگیر کردند. دولت عربستان از جمهوری اسلامی برای نجات مسافران و خدمه این پرواز مراتب قدردانی را بهجا آورد.
11آذرماه
یک فروند هواپیمای ایرباس خطوط هواپیمایی کویت با 161مسافر و 8خدمه که از فرودگاه دبی به مقصد فرودگاه جناح پاکستان در پرواز بود، توسط 4 فلسطینی ربوده شد و در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. ربایندگان خواستار آزادی 17فلسطینی شدند که در زندانهای کویت بودند. حضور 3مقام بلندپایه کویتی و 3دیپلمات آمریکایی بین مسافران، ماجرا را جدیتر کرد. نیروهای ویژه ضربت ایرانی وارد عمل شدند و با مرگ 3دیپلمات آمریکایی توسط ربایندگان، ماجرا ابعاد دیگری بهخود گرفت و درنهایت پس از 7روز، با عملیات ضربتی انجامشده، غائله خاتمه یافت.