• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115202
+
-

روزانه 30هکتار منطقه حفاظت شده در آتش سوخته است

طی 234روز گذشته از سال‌جاری، ۷۰۱۷ هکتار از مناطق حفاظت شده کشور در آتش سوخته است. این یعنی هر روز 30هکتار از ارزشمندترین مناطق طبیعی کشور خاکستر شده است.
به گزارش همشهری، آخرین مورد آن آتش‌سوزی بیش از 300هکتار از جنگل‌های توسکستان گرگان بود که پس از 8روز حریق متوالی، شعله آتش سرانجام با بارش باران خاموش شد تا اعزام 3بالگرد و تعدادی نیرو که با همکاری مسئولان محلی به منطقه اعزام شده بودند، برای مهار این آتش، نتیجه دلخواه را نداشته باشد.
در سال 99، استان کرمانشاه با 1802هکتار بیشترین آتش‌سوزی را در مناطق چهارگانه داشت و استان‌های فارس، بوشهر، تهران، قزوین، خوزستان و مازندران به‌ترتیب رکورددار آتش‌سوزی مناطق چهارگانه حفاظت شده پس از کرمانشاه بودند.
رضا حسن هراتی، رئیس گروه برنامه‌ریزی، حفاظت و پشتیبانی دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایسنا گفته است، ۷۰۱۷ هکتار از مناطق چهارگانه کشور که امسال دچار آتش‌سوزی شدند، تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست قرار داشتند و در مدت مشابه سال گذشته این عدد 4760هکتار بود که نشان می‌دهد سطح مناطق حفاظت شده که خاکستر شده، امسال ۳۴درصد افزایش داشته است.
طبق قوانین‌ ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور با عنوان مناطق چهارگانه شامل پارک ملی، مناطق حفاظت شده، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات‌وحش تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارند که براساس بند «پ» ماده ۶قانون شکار و صید، حفاظت ‌و مدیریت این مناطق در زمینه‌های تخریب و آتش‌سوزی با سازمان حفاظت محیط‌زیست است و بقیه، اراضی ملی محسوب می‌شوند که مدیریت آنها با سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری است. مجموعه مناطق
 حفاظت شده شامل مناطق جنگلی مانند پارک ملی گلستان، کویر مانند پارک ملی کویر و مرتع مانند پناهگاه حیات‌وحش موته و یا پارک ملی بمو است.
بیشترین علت آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده طی سال‌های اخیر، آنگونه که هراتی گفته است، کشاورزانی هستند که زمین‌های کشاورزی خود واقع در کنار مناطق حفاظت شده را آتش می‌زنند و آتش به آن مناطق سرایت می‌کند. آنها حتی به‌علت اختلافات قومی، محلی و قبیله‌ای زمین‌های یکدیگر را هم آتش می‌زنند که دامنه آن به مناطق حفاظت شده سرایت می‌کند. همچنین برخی مواقع این آتش‌سوزی‌ها تعمدی است؛ مثلا یک متخلف شکار را دستگیر کرده‌اند و او نیز برای تلافی مناطق را آتش می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید