• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114235
+
-

چهره‌ها؛ برگ برنده تلویزیون

پاییز سرنوشت‌ساز برای مدیر تازه سیما

پخش سریال‌های جدید در پاییز سال کرونایی آغاز شد

پاییز سرنوشت‌ساز برای مدیر تازه سیما

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

همزمان با ادامه پخش سریال‌ها، بالاخره بعد از مدت‌ها سریالی طنز نمایش خود را از شبکه3 آغاز کرد. در سیمای ملی خیلی وقت است که خبر و نامی از چهره‌های مطرح نیست؛ کارگردانانی که یک زمانی به شکل مستمر برای شبکه‌های تلویزیونی سریال‌های طنز و اجتماعی می‌ساختند و تلویزیون با وجود آنها توانسته بود سرپا بماند و مخاطبانش را حفظ کند. حالا بعد از مدت‌ها باز هم نام آشنای جواد رضویان در کنار سیامک انصاری دیده می‌شود؛ در سریالی که شاید بتواند فصل سرنوشت‌سازی را رقم بزند و بار دیگر مخاطبان را در این روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی با سریال‌های تلویزیونی آشتی دهد. آغاز همزمان سریال‌های جدید که تولید آنها در مدیریت قبلی شکل گرفته و همچنین ادامه تولید سریال‌های دیگر که اسامی کارگردانان نام‌آشنا را به همراه دارد، با حضور حمید شاه‌آبادی به‌عنوان معاون سیما شاید برگ برنده‌ای برای تلویزیون و مدیر جدید معاونت سیما باشد؛ چهره‌ای که قبل‌تر در معاونت هنری وزارت ارشاد حضور داشت و بعدها معاون صدا بود و حالا به‌جای مرتضی‌ میرباقری سکان را به دست گرفته است.

سریال رضویان و انصاری؛ برگ برنده تلویزیون
 اولین قسمت از مجموعه طنز «صفر۲۱» به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری دوشنبه‌شب از شبکه3 پخش شد؛ شروعی که مخاطبان سریال‌های طنز را با دیگر بازیگران آن آشنا کرد. جواد رضویان و سیامک انصاری علاوه بر کارگردانی، به ایفای نقش در این سریال پرداخته‌اند و در کنار آنها امیرحسین رستمی، سیاوش طهمورث، سروش جمشیدی و... بازی می‌کنند و بازی رؤیا میرعلمی و نگار عابدی به‌عنوان 2خواهر توانسته از انتخاب‌های خوب کارگردانان مجموعه باشد. علاوه بر سریال «صفر21» دیگر شبکه‌های سیما نیز پخش سریال‌های خود را ادامه می‌دهند. شبکه‌2 سریال تاریخی «بوم و بانو» را همچنان روی آنتن دارد؛ سریالی به کارگردانی سعید سلطانی که در هفته جاری به پایان می‌رسد. شبکه اول هم تکرار فصل2 سریال «نون.خ» سعید آقاخانی را دارد و از دهم آبان‌ماه «خانه امن» از این شبکه روی آنتن می‌رود.
  
«از سرنوشت» بعد از بوم و بانو
 با پایان سریال «بوم و بانو» نیز فصل سوم «از سرنوشت» از شبکه2 روی آنتن می‌رود. «بوم و بانو» هفته دوم آبان‌ماه به پایان می‌رسد و شبکه2 برای جدول پخش خود فصل سوم «ازسرنوشت» محمدرضا خردمندان را درنظر گرفته؛ سریالی که 2فصل آن پخش شده و داستان به دوران جوانی 2شخصیت اصلی داستان یعنی هاشم و سهراب می‌پردازد که ایفای نقش آنها را دارا حیایی و کیسان دیباج بر عهده دارند. محمدمحمود سلطانی، روح‌الله صدیق، مسعود کرمی و سارا خسروآبادی سناریوی این سریال را نوشته‌اند و بازیگرانی چون حسین پاکدل، علیرضا آرا، پوریا پورسرخ، علیرضا استادی، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، شبنم فرشادجو، مائده طهماسبی، سیدمهرداد ضیایی، حبیب دهقان‌نسب و فریبا نادری بازی می‌کنند.
  
«خانه امن»؛‌ سریال جاسوسی
 از دهم آبان‌ماه سریال«خانه امن» از شبکه‌یک سیما به روی آنتن می‌رود؛ سریالی در ۵۰قسمت که داستان آن درباره مأموری امنیتی است که به پرونده‌هایی ورود می‌کند. این سریال براساس پرونده‌های واقعی و امنیتی به نگارش درآمده و تولید شده است. احمد معظمی، کارگردان این سریال است و حسین تراب‌نژاد نیز نویسندگی آن را برعهده دارد. از لوکیشن‌های این سریال جاسوسی امنیتی می‌توان به تهران و بخش‌هایی در اروپا اشاره کرد. به‌نظر می‌رسد خانه امن در ادامه ساخته‌های احمد معظمی در ژانر پلیسی-جاسوسی و معمایی است. حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، حمیدرضا عطایی، پرویز فلاحی‌پور، سیما تیرانداز، حمید عطایی، سامان دارابی، شهروز ابراهیمی، سپیده خداوردی، سوگل طهماسبی، علیرضا رئیسی، نیلوفر کوخانی و قربان نجفی از بازیگران سریال هستند.
  
 «شرم» اواخر پاییز می‌آید
 تصویربرداری سریال «شرم» احمد کاوری رو به پایان است و قرار است این مجموعه اواخر پاییز از شبکه3 پخش شود. این سریال علاوه بر تهران در کرج نیز مقابل دوربین رفته است. سعید فرهادی نویسنده و امیرمهدی پوروزیری تهیه‌کننده این سریال هستند. ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، الهام طهوری، میلاد میرزایی، سیدمهرداد ضیایی و مرحوم سیروس گرجستانی به همراه اردلان شجاع‌کاوه در آن بازی کرده‌اند.
  
سریال جهادگر بشاگرد
 در میان سریال‌هایی که در تولید هستند، سازمان اقدام به نگارش و تولید سریال‌های سفارشی خود نیز کرده است. شبکه‌یک سیما در جدیدترین سفارشات تولید خود زندگی حاج‌عبدالله والی جهادگر محبوب منطقه محروم بشاگرد را در دستور کار خود دارد، نگارش فیلمنامه این سریال را حسین تراب‌نژاد در دستور کار دارد و سایر عوامل آن هنوز مشخص نشده‌اند.
  
فصل چهارم بچه مهندس با گزینه کاوری
 احمد کاوری پاییز شلوغی را سپری می‌کند. کارگردان سریال شرم قرار است با حضور در گروه تولید، از اواخر آبان‌ماه فصل چهارم «بچه‌مهندس» را کلید بزند؛ سریالی که 3فصل قبلی آن را علی غفاری ساخته و حالا به‌خاطر مشغله‌اش ساخت سریال را به کاوری واگذار کرده است. تاکنون روزبه حصاری و مهشید جوادی به‌عنوان بازیگران این سریال انتخاب شده‌اند و در ادامه هرکدام از بازیگران که به ضرورت درام به قصه کمک کنند، به فراخور به سریال اضافه می‌شوند.
  
رعد و برق بهروز افخمی
 تصویربرداری سریال «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی در مناطق مختلف ازجمله منطقه صفر مرزی انجام شده و تاکنون ضبط ۶۰درصد از این سریال به پایان رسیده است. این سریال در ادامه در مناطقی چون آق‌قلا و مراوه‌تپه نیز تصویربرداری می‌شود و گروه سپس به اهواز و لرستان می‌روند. «رعد و برق» به سفارش شبکه5 سیما تهیه و تولید می‌شود.

جشن سربرون در راه تولید
 سریال تلویزیونی «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی نیز در راه تولید قرار گرفته اما این روزها لاله اسکندری به‌دلیل مبتلاشدن به ویروس کرونا قرنطینه است. حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌میرزایی و... بازیگران سریال هستند.
  
دادستان به پایان رسید
 تصویربرداری سریال مسعود ده‌نمکی که به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی و به سفارش مرکز سیمافیلم ساخته می‌شود، پس از 3ماه به پایان رسید. هم‌اکنون تدوین، صداگذاری و کارهای پس‌تولید سریال در حال انجام است تا «دادستان» در ۱۷قسمت آماده پخش شود. محمد کاسبی، سیدجواد هاشمی، هومن برق‌نورد، برزو ارجمند، علی سلیمانی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماک‌باشی، اصغر نقی‌زاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخ‌شاهی، مجید شهریاری و شیوا خسرومهر از بازیگران سریال هستند.
  
سنجرخان محمدحسین لطیفی
 لطیفی این روزها روی سریال «سنجرخان» کار می‌کند. «سنجرخان» درباره زندگی یک قهرمان ملی کرد است که ساخت آن از نیمه آبان‌ماه کلید خواهد خورد. قهرمان ملی کرد با میرزا کوچک‌خان همدوره است و روس‌ها را در تپه روسی کردستان در آخرین روزهای حکومت احمدشاه شکست داده است.
  
بازگشت برنامه‌سازان از خندوانه جوان تا عطسه رشیدپور
 در میان هیاهوی سریال‌سازی برای شبکه‌های تلویزیونی؛ برنامه‌سازی در تلویزیون هم وارد دور جدید خود می‌شود. رامبد جوان بعد از یک غیبت طولانی (19ماه) و بعد از نگرفتن مجوز برنامه خود باز هم با خندوانه به تلویزیون برمی‌گردد. جوان در تلاش است فصل هفتم خندوانه را از شب یلدا روی آنتن ببرد. به‌زودی کار تصویربرداری برنامه آغاز می‌شود. حال باید دید ایده جدید جوان برای جذاب‌تر شدن این برنامه بعد از 6فصل چه خواهد بود. رشیدپور هم از دهم آبان با «عطسه» به شبکه3 می‌آید. این برنامه عصرگاهی با رویکرد اجتماعی و طنز، در طول هفته؛ ساعت۱۸ به‌مدت یک‌ساعت پخش می‌شود. «عطسه» 2روز در هفته به دختران و بانوان اختصاص دارد و مسائل مربوط به آنان را بررسی می‌کند.
  
سریالی درباره آیت‌الله طالقانی
 در ادامه ساخت سریال‌هایی درباره شخصیت‌های سیاسی؛ با نگارش سریال «ابوذر زمان»، زندگی آیت‌الله طالقانی نیز به تصویر کشیده می‌شود. تاکنون ۲۶قسمت از فیلمنامه سریال به معاونت امور استان‌های صداوسیما تحویل داده شده که به زندگی آیت‌الله طالقانی و بررسی دوره‌های ساواک، رؤسای ساواک و تشکیل نهضت آزادی و انشعاب از جبهه ملی می‌پردازد. گلگرد، روستایی در طالقان است که بخش کودکی و حتی بخش‌هایی از زندگی طالقانی در آنجا تصویر می‌شود و در ادامه نزدیکان وی همچون جلال آل‌احمد در این سریال دیده می‌شوند.

«راز ناتمام» سریالی درباره شهید باهنر

با انتخاب چندتن از بازیگران اصلی سریال الف «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین و علی امانی، تصویربرداری این پروژه از اواسط آذر‌ماه در تهران آغاز می‌شود. تصویربرداری در 2فاز زمان گذشته و حال انجام می‌شود و گروه ابتدا سکانس‌های مربوط به دهه۵۰ را مقابل دوربین می‌برند. پس از انتشار گریم شخصیت‌هایی مانند شهید سیدمحمد بهشتی و آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سازندگان این سریال از گریم کاراکتر شهید محمدعلی رجایی نیز رونمایی کردند. سیدجلال‌الدین دری، سرپرستی گروه نویسندگان را برعهده دارد و رحمان سیفی‌آزاد به‌عنوان مشاور فیلمنامه در این پروژه همکاری دارد.
چه‌کسی نقش رهبری را بازی می‌کند؟/  این روزها تست گریم شخصیت‌های اصلی حزب جمهوری اسلامی دنبال می‌شود و در عین حال نام 2تن از آنها رسانه‌ای شده است. نام فرهاد جم به‌عنوان بازیگر نقش شهیدباهنر و رامین راستاد به‌عنوان بازیگر نقش آیت الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده است. تیم این روزها در حال تست بازیگران است و به‌زودی بازیگر نقش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم  انقلاب نیز مشخص و اعلام می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید