• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114183
+
-

نزول 152هزار میلیارد تومانی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز بار دیگر نزول کرد و به منطقه حساس یک میلیون و 300هزار واحد از نظر تکنیکی رسید؛ با این مقدار نزول بیش از 152هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. انتظار می‌رود با رفع ریسک‌های سیاسی و اقتصادی ظرف 2 هفته آینده از شدت نزول بازار سهام کاسته شود.
به گزارش همشهری، تازه‌ترین داده‌های آماری نشان می‌دهد که ارزش کل بازار سهام از 20مرداد تاکنون بیش از 200میلیارد دلار نزول کرده و این نزول همچنان ادامه دارد. دیروز هم روند نزولی بازار سهام ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 2.6درصد افت به محدوده یک میلیون و300هزار واحد رسید. با این میزان، نزول بیش از 152هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام کاسته شد. از نظر تکنیکی محدوده یک میلیون و 300هزار واحد، نوعی خط حمایت برای بازار سهام تلقی می‌شود و درصورت نزول شاخص به زیر این محدوده، احتمال اینکه دامنه نزول بازار سهام تا محدوده یک میلیون واحد امتداد یابد افزایش می‌یابد.  با این حال برخی از تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که بازار سهام رفته رفته به کف محدوده نزولی خود نزدیک می‌شود و به‌زودی با پایان یافتن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی دوره نزول شاخص کل بورس هم به پایان می‌رسد.

پایان ریسک‌های سیاسی و اقتصادی
برآورد ریسک‌های سیاسی و اقتصادی حاکم بر بازار سهام نشان می‌دهد که احتمالا دوره نزول بازار سهام ظرف 2 هفته آینده که مصادف خواهد بود با پایان انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا به پایان می‌رسد و احتمال اینکه بعد از آن شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شود وجود دارد؛ به‌ویژه آنکه از یک طرف عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده، قصد ندارد نرخ سود بانکی را افزایش دهد و از این جهت یکی از ریسک‌های بزرگ از بازار سرمایه حذف شد و از سوی دیگر تکلیف انتخابات آمریکا نیز تا اواخر هفته بعد احتمالا مشخص شده است. در چنین شرایطی سازمان بورس هم با انجام سلسله اقداماتی در تلاش است تا طرف تقاضا را در بازار سهام افزایش دهد. با این حال کارشناسان بر این باورند که با وجود اینکه ریسک‌های سیاسی و اقتصادی به پایان می‌رسند ولی برآورد شاخص بورس همچنان بستگی زیادی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد.  انتخاب دونالد ترامپ محرکی برای رشد شاخص بورس است؛ زیرا انتخاب دونالد ترامپ منجر به رشد دلار خواهد شد و چون افزایش قیمت دلار زمینه رشد شاخص‌های بورس را فراهم می‌کند، شاخص‌های بورس هم دوباره افزایش خواهند یافت. انتخاب جو بایدن، رقیب دمکرات ترامپ اما به زعم کارشناسان اثرعکس دارد و احتمالا درصورت پیروزی بایدن، بازار سهام با نزول مواجه خواهد شد.
عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به همشهری گفت: با توجه به دیدگاه‌های تندی که ترامپ نسبت به جامعه جهانی دارد، انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند دوباره به رشد قیمت دلار منجر شود و این افزایش قیمت دلار می‌تواند با یک فاصله زمانی زمینه صعود شاخص بورس را فراهم کند. او افزود: اگر جو بایدن به‌عنوان نقطه مقابل دونالد ترامپ انتخاب شود، بازار سهام وارد یک فاز دفاعی خواهد شد؛ چون بایدن قول‌هایی داده که دوباره به برجام باز گردد که می‌تواند به کاهش قیمت دلار منجر شود و کاهش قیمت دلار می‌تواند اثر منفی بر بازار سهام داشته باشد. او افزود: با این حال در بلندمدت انتخاب بایدن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران را مساعد خواهد کرد و اگرچه بورس در ابتدا ممکن است تحت‌تأثیر نزول قیمت دلار با کاهش مواجه شود اما در بلندمدت به‌دلیل مثبت شدن چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران، بازار سهام وضعیت مناسبی پیدا خواهد کرد و در بلندمدت به نفع بازار سهام خواهد بود. علی خسرو شاهی، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما هم در پاسخ به این پرسش که انتخابات آمریکا چقدر می‌تواند، بر شرایط اقتصادی کنونی اثرگذار باشد، گفت: نمی‌توانیم تأثیر این اتفاق را انکار کنیم، ولی به‌نظر من نتیجه این انتخابات فقط می‌تواند یک تغییر یا شوک کوتاه‌مدت داشته باشد و بعد از آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کارهای زیر بنایی که برای حل مشکلات اقتصادی انجام می‌شود، می‌تواند اثر‌گذاری بیشتری داشته باشد. به گفته او، قیمت دلار هم با توجه به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی و گشایش مباحث بین‌الملل می‌تواند به ثبات بیشتری برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید