• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110637
+
-

آغاز تحریم تیک‌تاک و وی‌چت

دانلود تیک‌تاک و وی‌چت از فروشگاه‌های اپلیکیشن گوگل و اپل از امروز امکان‌پذیر نخواهد بود و کسانی که قبلا آنها را دانلود کرده‌اند، دیگر به آپدیت‌ها دسترسی ندارند

آغاز تحریم تیک‌تاک و وی‌چت


 عمادالدین قاسمی‌پناه ـ خبرنگار



وزارت بازرگانی  آمریکا جزئیاتی را درباره نحوه اجرای ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت در آمریکا از سوی دولت ترامپ منتشر کرده است. اگر اتفاق ناگهانی نیفتد، از امروز، یکشنبه(30‌شهریور) این دو اپلیکیشن در  فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل در دسترس نخواهند بود و کسانی که قبلا آنها را دانلود کرده‌اند، دیگر امکان به‌روزرسانی ندارند. حذف 2 اپلیکیشن بدون داشتن مشکل امنیتی و تنها به دلایل سیاسی در جهان فناوری بی‌سابقه به حساب می‌آید. 
در عین حال، تیک‌تاک می‌تواند تا 12‌نوامبر به فعالیت خود در آمریکا ادامه دهد و به این ترتیب امکان معامله با شرکت اوراکل یا یک شریک دیگر برای تیک‌تاک تا این زمان فراهم است.
مدیران تیک‌تاک و وی‌چت و کاربران آنها تنها کسانی نیستند که از این تصمیم ناراضی هستند. آدام ماسری، مدیرعامل اینستاگرام می‌گوید:«ممنوعیت تیک‌تاک برای شرکت‌های فناوری آمریکا که از امکان فعالیت در خارج از مرزها بسیار منتفع شده‌اند‏، بد خواهد بود»، در حالی که  اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) می‌گوید این دستور، حقوق مردم در متمم اول قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کند.

نگرانی‌های امنیتی آمریکا
دولت  آمریکا می‌گوید که روش‌های جمع‌آوری داده‌های تیک‌تاک، از آنجا که قوانین چین شرکت‌ها را ملزم به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی دولت چین می‌کند مخاطرات غیر‌قابل‌قبولی برای امنیت ملی ما ایجاد می‌کند  تیک‌تاک می‌گوید که با تصمیم وزارت بازرگانی مخالف است.به گفته این شرکت؛ «در طرح پیشنهادی ما به دولت ایالات متحده، ما قبلا به سطوح بی‌سابقه‌ای از شفافیت و پاسخگویی‏، بیش از آنچه اپلیکیشن‌های دیگر تمایل به انجام آن دارند، متعهد شده‌ایم. ما نسبت به مواردی چون بازرسی‌های شخص ثالث، تأیید امنیت کد و نظارت دولت ایالات متحده بر امنیت داده‌های آمریکا تعهد خود را اعلام کرده‌ایم.»
دولت ایالات متحده پیش از این هم نگرانی‌هایی در مورد شرکت‌های فناوری چینی مانند هواوی و ZTE داشته است. تیک‌تاک اولین پلتفرم چینی است که جایگاه خود را در میان مردم ایالات متحده با چیزی حدود 100‌میلیون کاربر پیدا کرد. با محبوبیت این اپلیکیشن در پاییز سال گذشته توجه قانونگذاران آمریکایی به این موضوع جلب شد که تیک‌تاک ممکن است داده‌های جمع‌آوری‌شده را در اختیار حزب کمونیست چین بگذارد.

مخالفت با نحوه فروش
این در حالی است که در مورد نحوه فروش تیک‌تاک، هم آمریکا و هم چین نظرات متفاوتی دارند. در حالی که آمریکا در مورد نحوه خرید این اپلیکیشن از سوی اوراکل مسائلی را مطرح کرده، شنیده شده که شرکت بایت‌دنس که مالک تیک‌تاک است، خواهان تغییر در جزئیات تجاری و فنی فروش این اپلیکیشن است.
پیش از این قرار بود که تیک‌تاک به مایکروسافت فروخته شود، اما این معامله سر نگرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید