• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110584
+
-

۲۱ نوع وام به دانشجویان پرداخت می‌شود

بررسی وضعیت وام‌های دانشجویی در دوره شیوع ویروس کرونا

۲۱ نوع وام به دانشجویان پرداخت می‌شود


نگار مقدم ـ روزنامه‌نگار

بیش از یک‌ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور نگذشته بود که صندوق رفاه دانشجویان، این امکان را برای دانش‌آموختگانی که در حال پرداخت اقساط بانکی هستند، فراهم کرد تا در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ از پرداخت اقساط بانکی معاف شوند و پرداخت‌ها را خردادماه از سر بگیرند. اما همان زمان بود که بحث افزایش وام‌های دانشجویی نیز مطرح شد. مجتبی صدقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، گفت که مهلت ثبت درخواست وام دانشجویی و اعتبارات وام شهریه، 100درصد و اعتبارات وام تحصیلی، ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت. ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم خبر داد که وام ضروری برای شرایط ویژه ازجمله کرونا، درنظر گرفته شده است که با تصویب هیأت امنا مبلغ آن برای سال تحصیلی جدید افزایش می‌یابد. دلیل گنجاندن وام ضروری در فهرست وام‌های دانشجویان، استفاده از آن در شرایط خاص است و به دانشجویانی اختصاص می‌یابد که از حوادث عمومی و غیرطبیعی مثل کرونا آسیب دیده باشند.
هم‌اکنون ۲۱نوع وام به دانشجویان پرداخت می‌شود که وام‌های تحصیلی، شهریه، ازدواج و ودیعه مسکن مهم‌ترین آنها هستند. مبلغ وام ضروری یک‌میلیون تومان است، اما امسال به‌دلیل مشکلات پیش آمده، اعتبارات وام شهریه ۱۰۰درصد و اعتبارات وام تحصیلی ۵۰درصد افزایش داده شد تا دانشجویان بیشتری بتوانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند.
در سال تحصیلی جاری ۶۰۰میلیارد تومان از مجموع اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان برای پرداخت وام‌های دانشجویی تخصیص یافته است، درحالی‌که سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان از مجموع منابع صندوق برای پرداخت وام دانشجویی پیش‌بینی شده بود. همچنین امسال ۳۵درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش بودجه مصوب وجود داشت؛ یعنی ۲۶۱میلیارد تومان به ۳۵۳میلیارد تومان افزایش یافت. در تجمیع وام‌ها نیز همه وام‌ها در ۵گروه تعریف شده‌اند و هر عنوان وام، تعدادی از وام‌ها را ذیل خود دارد. ضوابط پرداخت و بازپرداخت وام‌ها، تسهیل و بازنگری و ضمانت‌های دانشجویی تسهیل شده و هیچ وامی حذف نشده است. در این میان، وام تحصیلی از ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان به ۱.۵میلیون تا ۲میلیون تومان و وام ضروری از یک میلیون تومان به ۲ تا ۵میلیون تومان در موارد خاص افزایش یافته است. وام شهریه نیز از حدود یک‌میلیون تا 5میلیون تومان افزایش داشته و وام مسکن متأهلان که سال گذشته در تهران ۱۰میلیون تومان بود، امسال به ۲۵میلیون تومان رسیده است؛ در کلانشهرها تا ۲۰میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵میلیون تومان. امسال حدود ۱۹۱میلیارد تومان وام شهریه پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته یعنی ۱۲۶میلیارد تومان،افزایش داشته است. همچنین ۲۲۰ میلیارد تومان به حوزه وام تحصیلی اختصاص داده شده. دانشجویان نیز برای ۱۵میلیون تومان وام، نیاز به یک ضامن و معرف دارند، درحالی‌که پیش از این برای این مبلغ باید 2ضامن معرفی می‌کردند. دامنه افرادی که وام دانشجویان را ضمانت می‌کنند هم گسترده‌تر شده. در گذشته کارمندان رسمی و پیمانی می‌توانستند ضامن دانشجویان شوند، درحالی‌که در سال‌جاری قراردادی‌ها و فعالان بخش اقتصادی نیز به این آمار اضافه شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید