• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109907
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pY70N
+
-

نتایج، صبح فردای انتخابات اعلام خواهد شد؟

نتایج، صبح فردای انتخابات اعلام خواهد شد؟

20سال از آخرین‌باری که آمریکایی‌ها فردای انتخابات ریاست‌جمهوری از خواب بیدار شدند و متوجه نشدند چه‌کسی به کاخ سفید خواهد رفت گذشته اما دوباره شبح تأخیر در اعلام نتایج در آسمان سیاست آمریکا پرواز می‌کند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، 20سال پیش، آمریکایی‌ها برای فهمیدن اینکه سرانجام ال گور به کاخ سفید خواهد رفت و یا جورج بوش در واشنگتن ماندگار خواهد شد 36روز نفس‌هایشان را حبس کردند. این‌بار، در سال2020، همه‌گیری کرونا و کارشکنی‌های عامدانه، احتمال تأخیر در اعلام نتایج را بیش از هر زمان دیگری در این 2دهه تقویت کرده است.
هرچند هنوز ایستادن در صف و انداختن رأی در صندوق‌ها معمول‌ترین شیوه رای‌دهی در آمریکاست اما در سال‌های اخیر تمایل به ارسال رأی پستی در سراسر آمریکا افزایش یافته و ایالت‌های مختلف هم سختگیری کمتری برای این کار دارند. امسال باتوجه به همه‌گیری کرونا، استقبال از رأی پستی قطعا بسیار چشمگیر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود 80میلیون رای‌دهنده، آرای خود را به‌صورت پستی ارسال کنند؛ این رقم، 2برابر آرای پستی سال2016 است.
این استقبال اما به‌صورت نگران‌کننده‌ای به‌خاطر ناکارآمدی اداره پست آمریکا با تهدید مواجه است و بسیاری معتقدند تحویل آرا یا دیرتر از زمان مقرر انجام خواهد شد و یا آرای مردم خوانده نخواهد شد. در برخی ایالات، دریافت آرای پستی ضرب‌الاجل مشخصی دارند اما برخی ایالات دیگر، حتی هفته‌ها بعد هم آرای پستی را شمارش خواهند کرد.
برخی در آمریکا، دولت ترامپ را متهم می‌کنند که با سیاستگذاری‌های نادرست، به‌صورتی عامدانه از کارایی اداره پست کاسته و همین باعث تأخیر وصول آرای پستی می‌شود.
از سوی دیگر، حتی رای‌گیری حضوری هم با چالش‌هایی مواجه است. برای نمونه در انتخابات مقدماتی، کمبود نیرو و قطع سیستم‌های اخذ رای، هرج و مرج زیادی در ایالات مختلف به پا کرد. فاصله‌گذاری اجتماعی به‌خاطر همه‌گیری کرونا هم عامل دیگری بود که باعث آشوب در پایگاه‌های اخذ رأی شد.
این شرایط باعث شد تا ایالات مختلف تغییراتی در قانون ایجاد کنند. برای نمونه کنتاکی تعداد قابل‌توجهی از پایگاه‌های اخذ رأی را تعطیل کرد و به جای آن، زمان رای‌گیری در پایگاه‌های باقی‌مانده را تا حد چشمگیری بیشتر کرد. این کار البته با انتقادهایی مواجه شد و برخی مقامات را متهم کردند که همه‌گیری کرونا را بهانه کرده‌اند تا آرای اقلیت را سرکوب کنند.
در آلاسکا، رای‌دهندگان در برخی مناطق مجبور شدند فقط از طریق پست رأی بدهند چون پایگاه‌های اخذ رأی نتوانستند رای‌گیری کنند و جورجیا هم به‌خاطر ناکارآمدی ماشین‌های اخذ رای، با شکایت‌های حقوقی مواجه شد. در چنین شرایطی، دو عامل مهم ممکن است باعث تأخیر بیش از حد در اعلام نتایج آرا شوند؛ یکی افزایش شدید تمایل مردم به ارسال آرای پستی است و دیگری احتمال وجود بررسی‌های دقیق احتمالا عامدانه از آرای اخذشده. هرچند تفاوت‌هایی در سراسر آمریکا وجود دارد اما معمولا روند شمارش آرا بلافاصله بعد از بسته شدن پایگاه‌های اخذ رأی شروع می‌شود. ابتدا آرای حضوری به مراکز دولتی برده ‌و شمارش می‌شوند. بعد از اتمام شمارش آنها، نوبت شمارش آرای پستی است.
شمارش آرای پستی معمولا بیشتر طول می‌کشد چون هر رأی امضایی دارد که باید با امضای ثبت شده در کارت ثبت نام فرد رای‌دهنده تطبیق داده شود. امسال که تعداد آرای پستی دو برابر شده، ‌به‌صورت طبیعی شمارش آرا هم طولانی‌تر خواهد بود.
علاوه بر آن، صحت آرا توسط ناظران داوطلبی که بر کار مقامات دولتی نظارت می‌کنند هم بررسی می‌شود. آرایی که صحت آنها از سوی ناظران به چالش کشیده شده باید دوباره بررسی شوند تا صحت یا ابطال آنها تعیین شود. این ناظران داوطلب بخشی از روند دمکراتیک شمارش آرا هستند اما ناظران هشدار داده‌اند که ستادهای انتخاباتی می‌توانند در عملکرد آنها خرابکاری کنند. همین مسئله باعث شده که منتقدان ستاد انتخاباتی ترامپ، تیم او را به خرابکاری در روند شمارش آرا متهم کنند. به گفته آنها، «ناظران انتخاباتی ترامپ» تلاش خواهند کرد تا آرای زیادی را باطل کنند، در شمارش آرا اختلال ایجاد کنند و شمارش را به عقب بیندازند.
همه این سردرگمی‌ها و تغییرات به این معناست که مناقشات حقوقی، بخشی از انتخابات امسال آمریکا خواهد بود. از ابتدای سال تا حالا، ‌بیش از 190قانون جدید انتخاباتی در 43 ایالت آمریکا تصویب شده است و چالش بر سر حتی یک مورد از آنها می‌تواند باعث تأخیر در اعلام نتیجه نهایی انتخابات شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید