• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109782
+
-

مشخص شدن برنده گران‌قیمت‌ترین جایزه آکادمیک

دانش
مشخص شدن برنده گران‌قیمت‌ترین جایزه آکادمیک

یک ریاضیدان با حل مجموعه‌ای از معادلات که تاکنون منطق‌پذیر نبوده و تبدیل به کابوس بسیاری از دانشمندان شده بود، گران‌قیمت‌ترین جایزه دانشگاهی را از آن خود کرده است. به گزارش گاردین، مارتین هایرر، پژوهشگر اتریشی- بریتانیایی کالج امپریال لندن، برنده جایزه موفقیت(Breakthrough) سال 2021در رشته ریاضیات شده است. اعتبار این جایزه که ارزش آن 3میلیون دلار است، می‌تواند با اعتبار جایزه نوبل رقابت کند.
هایرر این جایزه را برای فعالیت در حوزه «تحلیل تصادفی» دریافت کرد. این حوزه توضیح می‌دهد که چگونه تأثیرات تصادفی، عملیات ریاضی چیزهایی مانند هم زدن یک فنجان چای، گسترش آتش‌سوزی در جنگل یا پخش شدن یک قطره آب که روی یک بافت خاص افتاده است را به یک مشکل پیچیده تبدیل می‌کند. کار اصلی او، ارائه رساله‌های 180صفحه‌ای است که جهان را با «ساختارهای قاعده مند» آشنا می‌کند. این کار به قدری حیرت‌انگیز بوده است که یکی از همکارانش می‌گوید، هایرر با کمک موجودات فرازمینی بسیار هوشمند به این موفقیت دست یافته است!
هایرر که در سوئیس متولد شده، اکنون با همسرش در یک آپارتمان اجاره‌ای در لندن زندگی می‌کند. او می‌گوید: این اتفاق کاملا غیرمنتظره بود و اصلاً به آن فکر نمی‌کردم. به همین‌خاطر غافلگیر شدم و چون نمی‌توانستیم از خانه خارج شویم در خانه جشن گرفتیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید