• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108677
+
-

روح‌الله حسینیان به علت ابتلا به کرونا درگذشت

کارنامه حسینیان؛ از قضاوت تا وکالت

سخنرانی‌ها و مواضع روح‌الله حسینیان در هر منصبی چه در زمانی که در دستگاه قضا بود، چه در دستگاه‌های امنیتی و چه در نمایندگی مجلس، جنجالی بود

مجلس
کارنامه حسینیان؛ از قضاوت تا وکالت

روح‌الله حسینیان، نماینده سابق مجلس و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 65سالگی به‌دلیل ابتلا به کرونا در گذشت. با این حال اگرچه باشگاه خبرنگاران علت فوتش را ابتلا به کرونا دانسته است اما دختر او در گفت‌وگو با ایرنا گفته که در مورد علت مرگ و برگزاری مراسم تشییع و تدفین پدر متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
مرحوم روح‌الله حسینیان متولد ۱۳۳۴ و شناسنامه‌اش صادره از شهرستان آباده استان فارس بود. 15سالش بود که به حوزه علمیه رفت. ابتدا در مدرسه ولیعصر و سپس در مدرسه حقانی - مدرسه‌ای که روحانیونی مثل شهید بهشتی، شهید قدوسی و آیت‌الله مشکینی از پایه‌گذاران آن بودند - دروس حوزه را آموخت. حسینیان نیز بعد از پیروزی انقلاب، مانند بسیاری از طلاب این مدرسه در دستگاه قضایی مشغول به‌کار شد. با این حال حسینیان را بیشتر از آنکه به‌عنوان یک چهره قضایی بشناسند به‌عنوان یک چهره امنیتی و اطلاعاتی می‌شناسند. نخستین مسئولیت او در سال62 قائم‌مقامی دادستانی انقلاب اسلامی مشهد بود. جانشینی دادستانی تهران و سیستان و بلوچستان، دادستان دادگاه ویژه روحانیت تهران، ریاست شعبه 4دادگاه ویژه روحانیت و جانشینی نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات از دیگر پست‌های وی در دستگاه قضایی بود. او در دوران وزارت حجت‌الاسلام ری‌شهری، قائم‌مقام دادستان انقلاب اسلامی در وزارت اطلاعات بود.
اگرچه خاستگاه سیاسی او جناح راست بود و بعد از حوادث سال88 مرزبندی جدی با اصلاحات داشت و تند‌ترین نقدها را به این جریان وارد می‌کرد اما در انتخابات سال76 از حامیان محمد خاتمی بود. اما بعد از دوران اصلاحات در مصاحبه‌ای در این‌باره گفت: «من ایشان - خاتمی - را روحانی روشنفکری می‌دانستم که البته با ایشان اختلاف هم داشتم، اما آن زمان به‌دلیل اینکه جناح حاکم نوعی فضای بسته به‌وجود آورده بود و در جامعه انحصارطلبی احساس می‌شد گمان کردم که وظیفه است این انحصار و بسته بودن جامعه شکسته شود؛ لذا تنها راه رسیدن به این اهداف را حمایت از خاتمی می‌دانستم، اما نمی‌دانستم که این باز شدن فضا به سوی جاری شدن سیلی می‌رود که نزدیک بود همه‌‌چیز را از بین ببرد. متأسفانه در این دوران از چاله درآمده و به چاه افتادیم... من بعد از آن دوران رسماً عذرخواهی کردم و گفتم که حمایت من از خاتمی اشتباه بود.»
در همان ایام، اظهارات او در مورد قتل‌های زنجیره‌ای در دوران اصلاحات همواره خبرساز بود، چنانکه حسینیان از مدافعان سعید امامی، معاون امنیتی و مشاور وزیر اطلاعات و متهم اصلی در جریان قتل‌های زنجیره‌ای بود. او سال87 در یک سخنرانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به یک سخنرانی جنجالی خود در مشهد اشاره کرد و با تشریح سابقه بازجوها  اضافه کرد: من در آن زمان نمی‌خواستم  صحبت‌هایم منتشر شود، اما حکمت الهی بر این تعلق گرفت که صحبت‌هایم منتشر شود و مدتی نگذشته بود که آقایان به برخی از حرف‌های بنده رسیدند و قبول کردند که بازجوها پرونده را منحرف کرده‌‌‌اند. وی با بیان اینکه پس از رسیدگی‌های ابتدایی توسط گروه بازجوهای جدید مشخص شد که سعید امامی و برخی دوستان بی‌گناه که مورد اتهام واقع شده بودند هیچ نقشی در قتل‌های زنجیره‌ای نداشتند، افزود: آنها پرونده را تکمیل کردند و کیفرخواست هم علیه رقبای موسوی و دیگر عوامل اجرایی صادر شد.
حسینیان که در دولت نهم مشاور سیاسی-امنیتی محمود احمدی نژاد بود در انتخابات مجلس هشتم در سال86 به ‌نمایندگی از تهران به بهارستان راه یافت. در حوادث سال88 مکررا از تریبون بهارستان به میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاخت و ازجمله نمایندگانی بود که شکایت از میرحسین موسوی و کروبی را امضا کرد. همان سال88 استعفای او از نمایندگی مجلس جنجال برانگیز شد. متن استعفایی که او تنظیم کرده بود چنان بود که انگار از «عزیزتر شدن» اصلاح‌طلب‌ها در مجلس گلایه دارد و از حضور چهره‌هایی مثل علی‌اکبر محتشمی پور در ریاست کمیته دفاع از ملت فلسطین. او نوشته بود: «من خود را موجودی شکست خورده و سرخورده می‌بینم وقتی می‌بینم ریاست کمیته دفاع از ملت فلسطین یکی از فتنه گرانی است که از بانیان اتهام تقلب در انتخابات بود. وقتی می‌بینم مجلس اصولگرا نماینده‌ای را برای این کمیته انتخاب می‌کند که تا دیروز علنا از یکی از سران فتنه دفاع می‌کرد و یک روز از عمرش را در راه مبارزه نگذرانده و تنها با تاجران کویتی می‌نشیند و برمی‌خیزد و رسالتش توزیع آدامس در بین نمایندگان است.» او یک‌بار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سؤال که برخی در رابطه با شما این سؤال را مطرح می‌کنند که شما در جریان انتصاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر( از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی) نسبت به این انتصاب اعتراض داشته و بر این اساس استعفا کرده‌اید، گفته بود: «اینکه بنده در رابطه با انتخاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر استعفا کرده‌ام، ‌یک تهمت است؛ بنده در رابطه با انتصاب وی حرف‌هایی داشتم اما زمانی که جواب گرفتم، قانع شدم.» با این حال بعدها در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که از او درباره استعفایش در اعتراض به حکم آقای قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه درسازمان حج و زیارت گفته بود: «اشکالات به این اقدام بنده وارد است. اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و بنابراین اشکال مردم یا هرکس دیگر به بنده در این خصوص وارد است.»
دومین جنجال وی در مجلس زمانی بود که با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رودررو شد. او خطاب به علی‌اکبر صالحی در صحن علنی مجلس گفت: «اگر برجام رأی بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم.» با این حال چندی بعد در بیمارستان بستری شد و علی‌اکبر صالحی جزو نخستین نفراتی بود که به عیادت وی رفت.
وی بعد از سیدحمید روحانی، ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را به‌عهده گرفت. مسئولیت وی در این مرکز منجر به تحول و انتشار کتاب‌های مختلف در حوزه تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر ایران و زندگی‌نامه شخصیت‌های مؤثر در پیروزی انقلاب شد، همچنین اسناد مختلفی از دوران رژیم پهلوی در دسترس خوانندگان قرار گرفت.
محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی روسای قوای مقننه و قضایی و جمعی از مسئولان کشور در پیام‌هایی جداگانه درگذشت روح‌الله حسینیان را تسلیت گفتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید