• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107780
+
-

پیاده‌روی تابستانه در60کیلومتر معبر استاندارد

عملیات آماده‌سازی مسیرهای ویژه پیاده‌روی در 120معبر شهر تهران درحال انجام است که اوایل شهریور‌ماه به بهره ‌برداری می‌رسند

گزارش
پیاده‌روی تابستانه در60کیلومتر معبر استاندارد

الهام مصدقی‌راد- خبر‌نگار

تمام مناطق شهرداری تهران هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مسیرهای استاندارد و ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هستند که فاز اول آن تا اوایل شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید. 500کیلومتر طول تمام پروژه که قرار است تا پایان سال به اتمام رسد، یک ویژگی شاخص دارد. به گفته صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، تقریبا تمامی این مسیرها به یکدیگر متصل بوده و به‌صورت پیوسته در کل تهران احداث خواهند شد. او به این نکته نیز اشاره کرده که تمام مسیرهای مورد نظر برای پیاده‌رو، احداثی نبوده و بخشی از آنها تنها نیازمند بهسازی و استانداردسازی هستند.
 او گفت: «برای ایجاد این مسیرها، ‌فضای پارک خودروها گرفته نخواهد شد بلکه فضای مورد نظر از سواره‌رو گرفته می‌شود.» صبوری این را هم گفت که به‌طور حتم فروشگاه‌ها و مغازه‌های جنب این مسیرها، کسب و کار بهتری را تجربه خواهند کرد. کارشناسان شهری معتقدند؛ ایجاد پیاده‌روهای استاندارد و ایمن، ضمن کمک به بهره بیشتر شهروندان از فضاهای شهری به کاهش رهیجان‌های منفی زندگی از طریق پیاده‌روی کمک مؤثری خواهد کرد.
همچنین پیاده‌روهای همسطح فرصت مناسبی برای تردد سالمندان، کودکان و شهروندان کم‌توان جسمی فراهم خواهد کرد. از سوی دیگر پیاده‌روهای مناسب به تردد شهروندان با رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی کمک می‌کند.


بلوار استادمعین زیباترین معبر پایتخت می‌شود

ساخت بلوار استاد معین که اخیرا به بهره‌برداری رسیده، به انتظار 60ساله ساکنان محله‌های سی‌متری جی و استادمعین پایان داد تا به این ترتیب از بن‌بست ترافیکی خارج شوند. از این پس ساکنان این محلات که با بن‌بستی به نام پادگان جی مواجه بودند، می‌توانند با استفاده از بلوار استادمعین جنوبی از میانه این پادگان عبور کنند و به شمالی‌ترین نقطه بلوار استادمعین و بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری دسترسی یابند.
هنگام افتتاح فاز نخست این طرح، برخی ساکنان اعتراضات شتاب‌زده‌ای به این طرح داشتند اما حالا با بهره‌برداری از فاز دوم و مشخص شدن اقداماتی که در این خیابان انجام شده و قرار است اجرا شود، نه‌تنها از اعتراضات خبری نیست بلکه لبخند رضایت هم بر چهره ساکنان نقش بسته است.در این پروژه که به واقع نخستین خیابان کامل پایتخت با معابر استاندارد و ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لقب گرفته، بیش از 80درصد از ایده‌ها و معیارهای لازم برای احداث یک «خیابان کامل» رعایت شده است. در آینده‌ای نه چندان دور اما، ساخت و تکمیل طرح‌های بلوار استاد معین با ویژگی‌های منحصر به فردش، این محور را به‌عنوان یکی از زیباترین معابر پایتخت تبدیل می‌کند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره ویژگی‌های فنی پروژه احداث بلوار استادمعین جنوبی و در توصیف خیابان کامل گفت: «به معبری که در آن برای تمام موارد بهره‌برداری از قبیل جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی، برخورداری از مسیرهای مجزای کندرو و تندرو، مسیر دوچرخه‌سواری و مسیر پیاده‌راه چاره‌اندیشی شده باشد، خیابان کامل گفته می‌شود. ویژگی‌هایی که ادامه جنوبی بلوار استادمعین همه آنها را دارد.»
صفا صبوری‌دیلمی ادامه داد:«ساکنان محله‌های سی متری جی و استادمعین بیش از 6دهه منتظر گشایش این معبر بودند و با اجرای طرح‌های شهرداری، به خواسته قدیمی خود رسیدند.»
او با اشاره به برخی جزئیات فنی این معبر 875متری که 45متر عرض دارد، اظهار کرد:«تلاش شده است تا این خیابان یک خیابان کامل باشد؛ یعنی به جای یک پیاده‌راه کوچک و باریک، پیاده‌راهی عریض داشته باشد و در کنار آن، مسیر دوچرخه و مبلمان شهری کاملی پیش‌بینی شده باشد. امروز در دو طرف بلوار استادمعین جنوبی مجموعاً 4خط فضای سبز کاشته شده است که این خیابان را طی 10سال آینده به یکی از زیباترین معابر شهر تهران مبدل خواهد کرد.»
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در کنار بلوار استادمعین جنوبی دو خط دوچرخه‌سواری به طول 1.9کیلومتر ساخته شده و به موضوع نورپردازی و مناسب‌سازی برای گذر شهروندان کم توان جسمی نیز توجه شده است، خاطرنشان کرد:« تا این لحظه 80درصد از ایده‌هایی که باید برای اجرای یک خیابان کامل مدنظر قرار گیرد، در بلوار استادمعین جنوبی به اجرا درآمده و اقدامات اندکی باقی مانده تا بتوانیم ادعا کنیم که یک خیابان کامل در منطقه 9ساخته شده است.
صبوری احداث این معبر را نقطه عطف تغییر نگرش در احداث معابر دانست و اظهار کرد:« چنین رویکردی تلاش می‌کند فضای خیابان به‌طور عادلانه بین ماشین و عابر پیاده تقسیم شود؛ زیرا طی 100سال اخیر هرگاه خیابانی ساخته‌ایم، نگاهمان به افزایش سرعت خودرو و تعداد خودروها بوده است.»
صبوری‌دیلمی گفت:«7‌ماه قبل بود که پروژه زیرگذر استادمعین به‌صورت یک‌طرفه افتتاح شد چراکه برای دوطرفه شدن آن باید مجموعه‌ای از تمهیدات در بخش جنوبی خیابان دیده می‌شد. در نهایت با بهره‌برداری از این خیابان، ملاحظات مورد نظر تکمیل شده و همزمان با بهره‌برداری از آن، زیرگذر استادمعین نیز دوطرفه شد.»
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از برنامه‌ریزی به‌منظور ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در زیرگذر استادمعین خبر داد و خاطرنشان کرد:« از نکاتی که در زیرگذر استادمعین حائز اهمیت بوده، این است که ما در این زیرگذر یک مسیر به عرض 3متر درنظر گرفته‌ایم که قرار است برای پیاده‌راه استفاده شود. این بخش با شیشه‌ از بخش سواره‌رو جدا می‌شود و به لحاظ تهویه نیز مناسب و مطلوب خواهد بود.»
پروژه احداث بلوار استادمعین جنوبی از سال 1393آغاز اما پس از مدت کوتاهی متوقف شد. ضرورت نهایی شدن توافقات با ارتش به‌عنوان مالک اصلی پادگان جی، دلیل عمده توقف عملیات اجرایی بود. به هر ترتیب، اجرای این پروژه از سال 1397از سرگرفته شد و همزمان با ارتش جمهوری اسلامی توافق شد تا طرح‌بندی عمرانی در فضای داخلی پادگان ادامه پیدا کند و دیوارها پس از قطعی شدن توافقات، برداشته شود. سرانجام توافقات لازم با ارتش به مرحله نهایی رسید و طی هفته‌ای که گذشت بلوار استادمعین جنوبی وارد مسیرهای شریانی منطقه   9شد. اجرای این معبر با رویکردی نوین دنبال شده و دلیل آن هم وجودبافت متراکم در مناطق 9و 10و کمبود پارک و فضای سبز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید